Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Nov 2008
    Län: VästraGötaland

urspårad ljuddragning, kört fast...*bild*

Då väggar och tak har varit/är öppnade så satte jag dosor på 4 väggar syftade att få dold ljudkabel-dragning.

1 dosa = 2st 20mm flexslangar = 2st 2,5mm kabel i varje flexslang.

Så var tanken att dessa fyra väggars kablage möts i mitten, dvs taket. Där binder jag dem samman så ljudet pulserar till alla 4 väggar hela tiden.

Men, så kom verkligheten ikapp och det känns ganska klurigt att lyckas fåplats med 4x4=16 kablar i en enda takdosa.

Tänkte först lösa ihop dom, eller montera ihop dem med moderna sockerbitar med snabbanslutningar.

Nu övervägar jag att sätta en till likadan takdosa intill och dra hälften av kablaget till ena, och bara länka mellan dem.

Men detta känns hajkontajkon. Skulle haft någon annan bamsedosa eller en ny idé som gärna baseras på grunddragningen som är klar då jag helst inte river i väggarna igen...

Några förslag?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västra Götaland

Skyddsburk för spotlights kanske..med enbart doslock i mitten.

3.    länk #3
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    16 ledare som ska kopplas ihop hur? Det borde bli max 8 U-båtar? Det ska väl få plats.

4.    länk #4

Fåse...

Varje vägg har alltså 8 ledare som går till taket..

8 ledare x 4 väggar = 32ledare som möts i en dosa

Jag behöver då 8st "moderna sockerbitar avsedd för sammanfoga 4 ledare per sockerbit"

Gissar på att U-båtar är samma pryl som jag tänker på när jag kallar det för moderna sockerbitar..
    -stod inget vettigt namn på kartongen.

Dock står det att man inte kan använda fintrådad ledare i dessa, men om jag löder ändarna så borde det väl funka?

själva ubåtarna får nog plats men sladdarna tar ju upp rätt klumpigt...

-----------

skyddsburk för spotlights, tja kanske värt att kolla upp. Men det är viktigt att jag kan fästa flexrören ordentligt för det blir endel slit ifall man någongång ska dra i sladdarna och vill inte att det ska lossna sen när takskivorna är på plats.

Funderar lite på att det finns ju fyrkantiga central-lådor, tror dock inte att jag har hittat med såpass många 20mm anslutningar...

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Det finns även takdosor som är djupare = mera plats tex E1420650 TAKDOSA STUTSHÖJD 85MM den har bara 2 st 20 stosar men man kan använda övergångar 16 till 20mm. 2 st 2,5 mm2 får lätt plats i ett 16 rör.

6.    länk #6

Oj det var en rejäl dosa det, hehe, värd att ha i minnet sen ifall det blir kris.

Övergång kan nog gå bra, men det var då inte lätt att dra kabel i 20mm slang så för att varna andra så kör inte 16mmare hela vägen bara

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

Att använda ubåtar för att sammanfoga högtalarkablar låter som en rejäl genväg till det perfekta ljudet. Låter mer som att du borde dra hela kablar hela vägen till förstärkaren och ha någon mer avancerad kopplingsplint för att sammanfoga kablarna där. Normalt har man ju bara en högtalare per utgång eller ska du köra flera högtalare parallellkopplade? Då tappar du ju allt vad stereo eller surroundljud heter. Blir ju inte mer ljud bara för att du har högtalare på alla fyra väggar som pumpar. Risken är ju istället att dom kommer att motverka varandra och dämpa ditt ljud istället om dom drivs av samma signal.

8.    länk #8

Hum....
    Har svårt att tro det skulle tappas effekt för att ledaren ligger emot metallen i ubåtarna, då skulle det ju bli skit för alla som löder sina kablar på kontakterna osv.

Min tanke med detta, är att planlösningen har stora öppningar så det nästan blir som fristående väggar osv. Det ihop med osäkerheten med hur möbleringen kommer att bli så har jag valt att rusta samtliga väggar med nätverk,tv,och ljud anslutningar.
    -Avsikten är dock inte att koppla högtalare på samtliga...

Har frågat på flera ställen men ingen tror det kommer påverka något i mitt fall att jag har grenat såhär då jag inte kommer ha högtalare inkopplat på samtliga ställen samt att vi inte pratar stereoanlligning i 100tusen klassen

9.    länk #9
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Yrrol, ursäkta att jag är negativ i ytterligare en av dina trådar, men nu springer korna på isen igen.....

Som Cem77 var inne på så är ditt problem inte att fysiskt koppla samman alla kablar utan problemet är relaterat till att din förstärkare kommer brinna upp eller helt enkelt gå i något skyddsläge.

Antag att en normal högtalare har impedansen 8ohm. Det gillar din förstärkare. Antag att du kopplar in två högtalare på det vis du beskriver ovan - då blir impedansen som förstärkaren känner 4 ohm. Det gillar antagligen inte din förstärkare lika bra (speciellt som det inte är dyra saker vi pratar om). Med ytterligare något högtalarpar inkopplad blir det ännu lägre motstånd för förstärkaren att jobba med och det går normalt väldigt dåligt om man spelar annat än väldigt korta perioder.

Mitt tips: Att sprida ljud på detta sätt hör till 1900-talet. Idag använder man en mediaspelare trådlöst uppkopplad mot nätverket och förstärkaren eller vad man nu har ansluts till mediaspelaren. Titta tex på Logitechs Squeezbox - det kanske kan vara något?

Många hembioförstärkare har ju stöd för ett "rum nr 2" och då kan man ju göra ungefär som du tänkt, men bara till ett annat rum....

Alternativt, om du verkligen vill sprida ljud på detta sätt, bygg ett stjärnnät hela vägen till någon central plats där du har en högtalarväxel och en mediaspelare.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

Hum....
    Har svårt att tro det skulle tappas effekt för att ledaren ligger emot metallen i ubåtarna, då skulle det ju bli skit för alla som löder sina kablar på kontakterna osv.

Min tanke med detta, är att planlösningen har stora öppningar så det nästan blir som fristående väggar osv. Det ihop med osäkerheten med hur möbleringen kommer att bli så har jag valt att rusta samtliga väggar med nätverk,tv,och ljud anslutningar.
    -Avsikten är dock inte att koppla högtalare på samtliga...
    En annan risk är glappkontakt. Ska du inte ha högtalare på varje sida finns ju ingen anledning att dra i kabel överallt utan du drar istället in hela kablar när du vet var du ska ha de olika sakerna. Därmed slipper du ditt problem att skarva en massa kablar i en trång dosa eftersom du aldrig behöver ha mer än säg 4 kablar i samtidigt. Men vill du möblera om finns ju möjligheten att dra ur kabeln ur ett rör och föra in den i nästa. Lämpligt med färdiga dragtrådar i rören för snabbare arbete.

11.    länk #11

Så det ändras från 8ohm till 4ohm bara för att jag har massa kabel i väggen även om de inte driver något? Om jag har en kabel från en förstärkare till en högtalare, sen pluggar jag på två lösa kablar på denna högtalare, påverkar detta alltså även fast det är lösa kablar och inget som i sin tur driver ytterligare högtalare?

Hum, det där om att bara ha kabel dragen dit det behövs för stunden köper jag faktiskt, det var ju inte helt fel ändå, om det inte vore för helvetet att lyckas dra kablarna dock men - skulle inte bli förvånad om nåt lossnar då innanför gipsen..

Det om glapp går jag inte med på riktigt då jag tänkt 2 stora speakonkkontakter per dosa vilket konsertfolk osv använder just i syftet att undvika glapp, och då allt ligger sitll i väggarna bör inget glappa. Isf är det ju lika hög risk att hela husets el börjar glappa också - de lurade mig ju köpa några kartonger utav de där ubåtarna just i påstående att sånna glappar mindre än gamla hederliga grejer.
    Senast redigerad av Yrrol 2010-07-30 19:49

12.    länk #12
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Sätt fast slangarna ordentligt så lossnar de inte. Skruva AP klammer istället för att spika.

13.    länk #13
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Nej, utan anslutna högtalare påverkas inte impedansen.

14.    länk #14

Okej, men tanken var ju inte att ha högtalare på samtliga kontakter.

Behövde jag gå från förstärkare till höger bakhögtalare på vägg 2, så hade jag pluggat in den där, och ville jag haft vänster bakhögtalare på vägg 3 så pluggar jag in den där.

Därav 4par ledare per vägg, höger,vänster,Buttkicker,& en extra kanske för vanlig sub.
    -------

Men men.. Får kolla lite i butikerna ifall de har den extra djupa dosan, eller överväga att dra kablar manuellt vid behov.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Jämtland

http://www.elbutik.se/product.html?p...tegory_id=1962

Riktigt bra kapsling för infällnad. Locket är ett vitt plåtlock som köps separat. Sätt in en DIN-skena och wago-plintar så löser du anslutningarna smidigt och säker kontakt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01