Gudfader
Medlem: Jan 2008
Län: Värmland
Effektökning (sågverk) = Anmälan till Fortum?
Kräver en effektökning föranmälan till nätbolaget?
Grannen planerar flytt och inkoppling av sitt sågverk.
Det handlar om ca 12kW (18A) som ska rymmas inom nuvarande huvudsäkringar på 25A.
Det går ju inte kontinuerligt som en LVP, men inte heller så sällan som elsvetsen (som märks i vårt hus), men kanske under en hel dag per tillfälle.
Hittar inget på Fortums hemsida om detta fall.
Senior medlem
Medlem: Feb 2008
Län: Jönköping
Eftersom inte säkring för abbonnemanget behöver ändras skulle åtminstone inte jag göra någon anmälan. De befintliga 25A är ju redan registrerade och såget körs inte ofta. Likaså sker inte start-stopp på så sätt att det bör störa, och när effekten kunde påverka leverantören dvs värsta dagarna i smällkalla vintern står det kanske stilla.
Skulle de märka av det på något sätt har de rätt att begära uppgifter om belastningen, men i övrigt kan man nyttja sitt abb upp till vad säkringen tillåter.
Senast redigerad av GK100 2010-07-29 22:32Anledning: Tillägg
Gudfader
Tack.
Jag har läst någonstans om regler för hur ofta en motor av en viss storlek får startas. Ganska detaljerade regler vill jag minnas. Men nu hittar jag det inte. Det är troligen inte tillämpbart i detta fall heller då det kanske handlar om max ett tillslag i timmen?
Gudfader
Ok. Det är två motorer, spånsug på runt 5kW (har inte kollat) och hydraulik på ca 7kW. Båda direktstartas idag...
Spånsugen belastar mest vid start då det tar en stund innan den kommer upp i varv. Motorn till hydrauliken startar på en grisblink. Får nog förbereda grannen på att han behöver införskaffa åtminstone en Y/D-start.
Men är detta verkligen något som abbonenten behöver bry sig om när det gäller hushålls el eller för den delen mindre företag? Betalar jag för 25A så trodde jag i min enfald att jag får slå på och av mina 25A när och hur ofta jag vill. Om någon granne får problem borde detta vara något Eldistibutören ska fixa till eller ev kräva av den andra att han ska göra nått åt sin konstiga elförbrukning.
Men är detta verkligen något som abbonenten behöver bry sig om när det gäller hushålls el eller för den delen mindre företag? Betalar jag för 25A så trodde jag i min enfald att jag får slå på och av mina 25A när och hur ofta jag vill. Om någon granne får problem borde detta vara något Eldistibutören ska fixa till eller ev kräva av den andra att han ska göra nått åt sin konstiga elförbrukning.
Fanns förr iaf en gräns på hur stora motorer man fick direktstarta. Har för mig att den gränsen låg på ca 4kW? Kanske kraftbolagen ser snällare på detta nuförtiden.. vet ej
Finns på nätleverantörernas föranmälningsblanketter att ange om installerade motorer och större effektförbukare bl.a. Har för mig att den anmälningspliktiga gränsen för t.ex. en elpatron ligger på > 6 kW.