Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Eljo Trend strömbrytare

Jag ska snart fixa tvhörnan i vardagsrummet och tänkte regla ut väggen där tv:n ska sitta 45mm för att kunna dra all el dolt där i.

För att slippa ha tv, dvd, förstärkare, mm på standbayläge så tänkte jag sätta en separat strömbrytare till vägguttaget för dessa apparater.
    Tanken var att sätta denna brytare bredvid taklampans brytare i en kombinationsram.
    För att försvåra att man tar fel brytare och tänder och släcker all teknisk utrustning i onödan så letar jag efter en snygg vridströmbrytare från Eljo Trend.
    Jag hittar bara deras sektionsströmställare men den ser inte så snygg ut.
    Har dem någon snygg vridbrytare eller annan strömbrytare i trendserien som inte är lätt att slå av/på av misstag?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Kolla in www.elbutik.se. Bra priser och mycket Eljoleksaker.

3.    länk #3

Kolla in www.elbutik.se. Bra priser och mycket Eljoleksaker.
    Japp, det är där jag brukar köpa allt mitt elmaterial.
    Men jag hittar ingen smidig strömbrytare som passar för min tänkta installation.
    En tryckströmbrytare typ som en dimmer fast utan dimmerfunktion skulle oxå funka, finns det?

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006

Kan du inte använda deras 2poliga brytare? Den ser ut som en vanlig 1pol men har 0 och 1 på framsidan. Men visst, kanske lätt att ta fel ändå.

/H

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Gävleborg

Ett tips från mig om jag var du så skulle jag ju köra eljos renova serie då. Då har du ju både en knapp med enkelt baratryck och en som du kan vrida. sen har dom en knapp med dimmer och switch i allt om du vill ha det

6.    länk #6
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Kan du inte sätta den strömbrytaren högre upp på väggen, typ 1500 ög? Annars är nog Renova ett vettigt alternativ. Men jag tycker inte att de blir snygga att sätta i kombination. Enligt mig snyggare om man drar isär brytarna en bit från varandra.

7.    länk #7

Tack för tipsen, det är alltså så att det inte finns någon snygg vridbrytare i Trend serien.
    Jag får nog sätta en sektionsströmställare ändå för jag vill ha båda brytarna (teknik och belysning) bredvid varandra i en kombiram och jag vill använda Trend serien eftersom jag har den i hela huset.

8.    länk #8

ja det lär nog bli så

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Skåne

Funkar det att bryta matningen till alla apparater ? Klockinställningar mm ?

10.    länk #10

ja det funkar. men klockorna brukar kunna ha en förmåga att bli felinställda men måste du ha klockorna inställda då? för om du har digitalbox så brukar den klockan uppdatera sig själv.

11.    länk #11

Det är ingen fara med klockor/inställningar då vi redan idag bryter matningen till allt, fast med en skarvsladd med vippbrytare på.
    Men då jag nu gör en helt ny "tv-hörna" så vill jag såklart lösa det på ett snyggare sätt.

12.    länk #12

jaha okej. ja nej det blir ingen skillnad

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Jan 2005

En hotellkortsbrytare vore kanske bra?

/Marcus

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01