Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

radioströmbrytare /motagare för utomhusbruk

Håller på att bygga ett nytt kallförråd för tillfället.
    I förrådet ska det bli ett lysrör eller två som inre belysning men jag tänkte också sätta yttre belysning på förrådet.
    Den belysningen vill jag kunna tända och släcka både inifrån förrådet och innifrån huset.
    För att slippa dra kablar en väldigt knölig väg så tänkte jag sätta en radiostyrd brytare typ Nexa/waveman/gira/....

därmed blir frågan om det finns en sådan radiobrytare, dvs med trapp och godkänd för montering i oupvärmt utrymme

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Jämtland

Godkänd vet jag ej men vet en som använde en nexa mottagare som sitter direkt i vägguttaget till motorvärmare och den funkade när det var 35 minus också.

3.    länk #3
    Elinfos avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

Kan tipsa om Eltakos trådlösa system, inga av deras produkter har batterier..

http://www.eltako.com/fileadmin/down...e_internet.pdf

Dom har de produkter som du söker..
    Man ska vara i ledningen, och är man inte det så följer man bara strömmen.

4.    länk #4
    nsiaks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: VGL

Nexa har mottagare för utomhusbruk 30M räckvidd.

5.    länk #5

Jo men tyvärr är det ju en lös stickproppspryl.
    Belysningen är ju en fast installation så då funkar det ju inte så bra med stickproppsanslutet.

elinfo: Jag hittar ingen mottagare som är godkänd för utomhusbruk hos dem heller
    Senast redigerad av mats_o 2010-07-28 08:21

6.    länk #6
    Hågges avatar
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

Clas Ohlson säljer en Waveman mottagare för fast installation som är IP 44-klassad. Art-nr: 32-6460 och 269:- kostar den.

7.    länk #7

japp, den fixar dock inte trapp funktion enligt supporten på Clas ohlson.

De kunde dock inte svara på om det gick att sätta två trådlösa strömbrytare och få dem att funka som trapp mot en mottagare.
    Det ska ju gå med nexas prylar som jag förstår det

8.    länk #8

har nu rotat runt halva internet känns det som utan att hitta någon riktigt bra lösning.

Det bästa jag har kommit på är nexas LWMR-210.
    Funderar på att montera en ip55 kopplingsdosa precis innanför väggen och stoppa den i.
    Fördelen med 210 är att man kan trappkoppla den med en fysisk brytare.
    Det skulle då ge mig möjligheten att tända/släcka förrådets ytterbelysning både innifrån förrådet via den fysiska brytaren (inga batterier som tar stryk av kyla) och via en radiobrytare innifrån huset

9.    länk #9
    DjAlberts avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Wärmland

Vänta nu .. Det går väl att köra flera sändare mot en mottagare. Alltså en sändare inne och en i förrådet, och en mottagare till lampan, och lite ihopparning så är det fixat sen.

10.    länk #10

Nu har jag rotat runt lite mer och det ser ut som om det ska gå att få till en radiotrapp med nexa
    waveman stöder inte trapp enligt ovan.
    frågan är ju hur en batteridriven sändare klarar sig i norrlänska vintertemperaturer. Var lite därför jag var inne på en fysisk brytare i förrådet men det kanske bara är jag som är överdrivet försiktig

Är det någon som har provat med en utomhusplacerad sändare?

11.    länk #11
    Elinfos avatar

Jo men tyvärr är det ju en lös stickproppspryl.
    Belysningen är ju en fast installation så då funkar det ju inte så bra med stickproppsanslutet.

elinfo: Jag hittar ingen mottagare som är godkänd för utomhusbruk hos dem heller
    Du behöver ju bara köpa en kopplingsdosa som är över IP44 och lägga mottagaren i så klara den utomhus bruk (-25grader)

12.    länk #12
    Elinfos avatar

Nu har jag rotat runt lite mer och det ser ut som om det ska gå att få till en radiotrapp med nexa
    waveman stöder inte trapp enligt ovan.
    frågan är ju hur en batteridriven sändare klarar sig i norrlänska vintertemperaturer. Var lite därför jag var inne på en fysisk brytare i förrådet men det kanske bara är jag som är överdrivet försiktig

Är det någon som har provat med en utomhusplacerad sändare?
    på eltakos FSR61NP.. E17 094 19 kan du koppla in din vanliga strömställare om du sätter en fjäder på den. Och trapp funktion kan du göra oxå.

13.    länk #13
    Forumgud Medlem: Aug 2006

Utan att vara insatt i den trådlösa världen så tycker jag att trappfunktionen kan lösas med valfri radiopryl tillsammans med ett litet relä och trappbrytare i förrådet.
    Senast redigerad av Matss 2010-07-29 07:22

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Jämtland

I Nexas serie finns det rörelsevakter som är IP44.. Det kan kanske vara en idé ute förrådet och en vanlig trådlös sändare inomhus? Annars har dom sånna vanliga trådlösa sändare man sätter parallellt med IP44 strömbrytaren.

15.    länk #15

Jo men parrallelt vill jag ju inte ha, jag vill ha trappfunktion så att man kan tända och släcka från valfri plats.
    IR sensor har jag funderat på men finns det någon som är husdjurssäker? Hittar ingen information om det.
    Iom att jag bor på landsbyggd så tassar det omkring en hel del smådjur på nätterna och jag vill inte tända och störa dem

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01