Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Preeds avatar
    Junior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Norrbotten

Strömbrytare koppling?

Hej
    Jag håller på med en vedbod och drar nu in el till den. (en elektriker kommer kolla alla kopplingar innan det kopplas in "live" s.a.s). Har nu kommit till strömbrytaren till belysningen och undrar hur en sån ska kopplas.

Det är en IP44 brytare och jag GISSAR att det är så här jag ska koppla..
    Dvs brun fas på L och brun fas ut(är det den som kallas tändtråd?) rakt ovanför vid pil 1.
    Nolla och jord på varsin X plint vidarekopplas bara(skarv)..

Sen undrar jag bara lite snabbt hur får man gummit tätt runt kabeln in i dosan? Jag har skurit hål med morakniv men det är inte direkt tätt, ska man täta med silicon?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: östergötland

Ink. på L utg. på 1 och pil uppåt. Jord nolla behövs inte egentligen såvida du inte tänker sätta upp ett uttag under eller liknade alt. för framtida bruk. Tätt runt ingången får du genom att köra igenom ex. en skruvmejsel och sen dra igenom kabeln dvs så att kabeln tar upp hålet till lagom strlk själv ifall du fattar vad jag menar gör du för stort hål så kan inte plasten sluta sig runt kabeln ifall du är med på vad jag menar.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Jämtland

Det är helt rätt tänkt.
    Jag brukar bara göra hål med en skruvmejsel för att sen "pressa" igenom kabel'n så de blir tätt.
    Om nu hålet är för stort skulle jag bytt gummit, Vet inte om det finns att köpa löst men finns nog överblivet hos varenda elfirma eftersom man byter ut dom om man ska ha dragavlastning istället.
    Senast redigerad av R_Strandberg 2010-07-26 16:17 Anledning: patrikjepp hann visst före =)

4.    länk #4
    Preeds avatar

Uttag har jag redan. Under strömbrytaren har jag monterat ett dubbeluttag.. Elen kommer in underifrån, in i dubbeluttaget, sen ut igen upp till strömbrytaren för att där gå vidare till belysningen.. Vad det blir för belysning vet jag inte ännu, någon som kan tipsa om en billig "vedbodsbelysning"?

Vad används förresten den vänstra övre plinten till(märkt med pil) är det för att även kunna bryta nollan, och isåfall när behöver man göra det?

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Län: östergötland

okej hade du tänkt att dra det upp till en direkt armatur eller hur är tanken? Den med bara pil till är ifall du till ex vill ha en trapp koppling. jag har bara använt den till trappkopplingar.(dvs två förbindningstrådar). Billig belysningen vet jag ej vet att chefen brukar köpa från elkedjan de ska ha vettiga priser som jag förstått det.

6.    länk #6

http://www.jula.se/gallerplafond-e27-ip54-128357

Dock tror jag inte det är den bästa men klart billig.

7.    länk #7
    Preeds avatar

Förklara vad en trappkoppling är?

8.    länk #8

När du kan tända en lampa från två strömbrytare t.ex. i en trappa.

9.    länk #9
    Preeds avatar

Aha.. Jaja.. Det behöver jag ju iaf inte..

10.    länk #10
    Preeds avatar

Idag skulle jag koppla in kabeln till vedbon genom att göra en förgrening från en existerande kabel som går till en kontakt vid bron samt brolyset på 10A säkring.. Men det går ju inte bara att skarva där jag knipsat av för kopplingsdosan, så jag blev tvungen att byta ut till en längre kabel från förgreningsdosan till uttaget vid bron. Det var då jag upptäckte att dom för det första har använt en 2-fas kabel utan jord, dvs brun, blå, svart samt att höljet på uttaget vid bron var trasigt upptill så jag bestämde mig snabbt för att det också ska bytas ut.. Det var när jag skruvade upp det gamla uttaget som jag blev RIKTIGT förfärad av vad jag upptäckte.. För det första har dom använt blå som nolla, brun som fas(så långt allt ok) men tyvärr har dom inte använt den svarta som jord utan endast trådarna som ligger i höljet som "skärm", vilket jag kollat upp bara blir ca 0,5 kvadrat och inte ALLS i närheten av de 1,5 kvadrat som det ska vara, med andra ord, "jorden" hade brunnit före säkringen och huset hade kunnat brinna ner vid en eventuell kortis... *ryser*.. För det andra har dom bara lagt dessa trådar löst och oisolerad rakt över kopplingsplinten bara ca 2mm från fasen!!! Jag börjar tro att tidigare husägarna planerat ett försäkringsbedrägeri när jag ser detta...

Se bilden och ryyyyyys som jag gjorde.. (och inte pga spindelboet i dosan hehe)

Kort sagt, jag bestämde mig för att byta ut all kabel från proppskåpet ända ut till brolyset! Jag kommer ju köra motor+kupévärmare, brolyse, frysbox(140W), belysningen i vedbon samt då och då något elverktyg på ledningen, och vill helst undvika att huset brinner ned!!

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Gävleborg

Förr i tiden gjorde man sådär. Dock inte utomhus..

12.    länk #12
    Preeds avatar

Gjorde hur? Använde för klen jord? Hur många husbränder har det resulterat i tro?

13.    länk #13

Installera jordfelsbrytare direkt i huset !
    Då blir husbränderna betydligt färre.

14.    länk #14
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Jordledaren får faktiskt vara klenare, men idag inte så klen som den här. Klokt att byta dessa kablar och gamla uttag.
    Någon större risk för brand är det dock inte - det går ström i skyddsledaren bara vid kortslutning mot jord och (förhoppningsvis) under väldigt kort tid.

15.    länk #15

Risk för brand är det absolut när det blir fukt i anslutningar. Och dessutom i en vedbod brukar det vara rätt mycket spån/träflisor. Idag är de flesta plaster som säljs självslocknande men har svårt att tro att det var så förr.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01