Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Skåne

Eljo-dimmer som _första_ enhet i ett trappsystem, hur göra?

Hej! Har en trapp-dimmer från Eljo (315GLE) som jag vill koppla in som första enhet i ett enkelt trappsystem med två enheter. Tidigare har det suttit en dubbel-trapp först och sedan en enkeltrapp och sedan lampan.

Så i första dosan där jag vill sätta dimmern har jag

L-in (matning, svart)
    Trapp (2x brun)

I nästa dosa där jag har en enkeltrapp

L-ut (-> lampa, vit)
    Trapp (2x brun)

Hade jag satt dimmern i den andra dosan närmast lampan hade det varit jättebasic ju, men hur kan man göra i det här fallet? Har hört mej för med min kompis-elektriker och han säger att vissa dimmers går att köra "baklänges" men att tillverkaren inte stödjer detta, men hur har de då tänkt? Måste man köra med en dosdimmer och impulsfjäder när dimmern inte ska sitta närmast lampan?

Eller är jag helt snurrig?

2.    länk #2
    Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Dubbeltrapp innebär för klarhetens skull en kronbrytare med trappfunktion. Klart att du kan köra den "baklänges", men glöm inte att den andra lampknappen. Kanske är bäst att din kompis är med och kopplar.

Och välkommen till forumet.

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Det finns inget baklänges för en tryck och vrid-dimmer, om man ansluter fas eller tändtråd till dimmerns L har INGEN betydelse men hur hade du tänkt det med dubbeltrappen, ena halvan går ju ersätta med en trappdimmer men den andra halvan ska den "försvinna" (går ju sätta in en dosa till eller en dubbel förhöjningsram).

Protte

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006

Hej!

Jag hade ett liknande fall med två dubbeltrapp (två lampr som ska styras från två ställen) där den ena lampan skulle ersättas av en dimmer. Gjorde så att på ena stället lät jag dubbeltrappen vara (användes sällan) och på det andra stället tog jag bort dubbeltrappen och ersatte den med en dimme (för ena knappen) och under borrade jag dit en rot dosa och satte dit en enketrapp och på med en tvåfacksram så blev det hela jättesnyggt. Dimmern styr hur starkt lampan lyser, medans den andra trappen endast styr tändtråd. En ganska enkel koppling, och det spelar ingen roll vart tändtråd och fas kopplas in...

/H

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Sep 2004

på det andra stället tog jag bort dubbeltrappen och ersatte den med en dimme (för ena knappen) och under borrade jag dit en rot dosa och satte dit en enketrapp och på med en tvåfacksram så blev det hela jättesnyggt. Dimmern styr hur starkt lampan lyser, medans den andra trappen endast styr tändtråd.
    Det finns specialdimmers för att fixa just detta med mindre jobb. De monteras i en enda dosa och på utsidan så finns dels en ratt-dimmer och dels en trappbrytare. Fast jag tror att dimmern i en sådan inte är trappkopplad. Dessutom finns såklart inte så många olika designserier att välja på...

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006

Det finns specialdimmers för att fixa just detta med mindre jobb. De monteras i en enda dosa och på utsidan så finns dels en ratt-dimmer och dels en trappbrytare. Fast jag tror att dimmern i en sådan inte är trappkopplad. Dessutom finns såklart inte så många olika designserier att välja på...
    Hej, jag använde mig av Eljo Trend. Och vi behövde verkligen trappfunktionen. Så denna lösning blev vad som krävdes enligt firman jag köpte prylarna av (tack trossö el i Karlskrona).

/H

7.    länk #7

Hej! Tusen tack för alla svar! Jo det jag undrade om var om jag kunde köra dimmern "baklänges", dvs Fas in på "Dimmer ut", verkar vara enda lösningen, här är kopplingschemat för 315GLE (heter visst ADT315 numera):

Det jag vill göra är att placera dimmern före trappsystemet alltså direkt mot L och då måste jag alltså köra den "baklänges" så att där det normalt är TRAPP IN blir TRAPP UT.

Jepp jag har redan köpt och monterat en 2-facks förhöjd 34mm ram och kopplat över den andra trappbrytaren till en enkeltrapp, så so far so good!

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Jönköping

Gör som du tänkt, det finns inget fram eller bak här. Fungerar vilket som.

9.    länk #9

Topp, I'll give it a shot, tack för hjälp!!

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Enda tillfället då det faktiskt finns "in" och "ut" på strömbrytare, dimmers, omkopplare o.s.v. är om de också kräver att nolla ansluts. Jag har bara sett nolla-kravet på sånadär radiostyrbara dimmers...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen