Hej,

Håller på att göra om ett litet rum till vinrum och har tagit fram betonggolvet. Men där ligger en inte så vacker kabelkanal till elementet.... :S
Detta fixar en elektriker lätt som en banan va? Drar dom utanpå väggen efter golvet istället då?

bild4y.jpg
 
Ja det där har elektrikern fixat innan du hunnit begära ROT-avdrag :D
 
ybu skrev:
Ja det där har elektrikern fixat innan du hunnit begära ROT-avdrag :D
Haha, han kanske hinner slänga in ett eluttag på öresavrundningen med. Bra, tack. Då kör vi vidare! Här ska lagras vin :)
 
Bricco skrev:
Haha, han kanske hinner slänga in ett eluttag på öresavrundningen med. Bra, tack. Då kör vi vidare! Här ska lagras vin :)
Du får gärna återkomma och berätta hur han löste det... här räcker min fantasi inte till :x

/H
 
hen_rik79 skrev:
Du får gärna återkomma och berätta hur han löste det... här räcker min fantasi inte till :x

/H
Det blir elektrikerns huvudvärk :). Tror jag tar bort elementet och sätter eluttag på sidan istället och kör in en enkel frostvakt.
 
Jag tänkte säga det, vill man ha element i en vinkällare...

Det går väl allt klamra en kabel längs golvet vid väggen. Om det kommer upp någon golvlist eller nåt.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag tänkte säga det, vill man ha element i en vinkällare...

Det går väl allt klamra en kabel längs golvet vid väggen. Om det kommer upp någon golvlist eller nåt.

//Patrik
Jag vill ha en säkerhet mot temperaturer under 8-10 grader bara. Kollade elementet och det går in 2 grova elkablar i den.. Men det är ju bara en på golvet. Men det kanske går vidare från elementet någonstans.
 
till nästa element i rummet bakom kanske?
 
Thewayofstyle skrev:
till nästa element i rummet bakom kanske?
I det rummet finns varken el eller element dock. Men vet ju inte hur det dragits i väggen. Tänkte sätta in eluttag och en frosty frostvakt på 200w istället så blir rummet mer flexibelt.
 
Är det ett 230 Volts element eller är det 400 V
 
Då lånar Jag tråden och fortsätter på nästan samma spår. Får man lägga Elkablar och kanaler I golvet?

Dvs bort med golvbrädor och dra pvc/flexslang och elkabel i golvet?
 
ja det ska väl vara inga problem med det, bara det finns extraisloering
dvs. flexslang eller vprör..

vad menar du för kanaler? :)
 
det var flexslang/pvc jag menade. har räknat lite på det och på min övervåning gjorde det "nästan" 70 meter i kabellängd på att dra det i golvet ist för i taket där befintlig ström är dragen idag.

men då vet jag detta :) verkligen supertack!
 
Dock brukar man tjäna in betydligt mer av "tidsvärde" än man förlorar i "matrialvärde" genom att gå med ledningarna företrädesvis i tak. Så om jag har ett anbudsjobb ligger nästan alla ledningar i taket.
 
Aha. Det hade jag inte ens tänkt på.. men golvet får det bli, då befintlig el är dragen på vinden och den är nära på omöjlig att ta sig upp i och inte direkt gästvänlig att arbeta i. Taksänknig går bort då 5cm skulle göra en redan liten övervåning ännu mindre..

Då skall jag förbereda elektrikern på att det kommer bli i golvet. :) åter igen, supertack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.