5 618 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Dra om el efter golvet?
Sida 1 av 2
Hej,
Håller på att göra om ett litet rum till vinrum och har tagit fram betonggolvet. Men där ligger en inte så vacker kabelkanal till elementet.... :S
Detta fixar en elektriker lätt som en banan va? Drar dom utanpå väggen efter golvet istället då?

Håller på att göra om ett litet rum till vinrum och har tagit fram betonggolvet. Men där ligger en inte så vacker kabelkanal till elementet.... :S
Detta fixar en elektriker lätt som en banan va? Drar dom utanpå väggen efter golvet istället då?

Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag tänkte säga det, vill man ha element i en vinkällare...
Det går väl allt klamra en kabel längs golvet vid väggen. Om det kommer upp någon golvlist eller nåt.
//Patrik
Det går väl allt klamra en kabel längs golvet vid väggen. Om det kommer upp någon golvlist eller nåt.
//Patrik
Jag vill ha en säkerhet mot temperaturer under 8-10 grader bara. Kollade elementet och det går in 2 grova elkablar i den.. Men det är ju bara en på golvet. Men det kanske går vidare från elementet någonstans.Patrik_Hed skrev:
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
till nästa element i rummet bakom kanske?
Då lånar Jag tråden och fortsätter på nästan samma spår. Får man lägga Elkablar och kanaler I golvet?
Dvs bort med golvbrädor och dra pvc/flexslang och elkabel i golvet?
Dvs bort med golvbrädor och dra pvc/flexslang och elkabel i golvet?
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
ja det ska väl vara inga problem med det, bara det finns extraisloering
dvs. flexslang eller vprör..
vad menar du för kanaler?
dvs. flexslang eller vprör..
vad menar du för kanaler?
det var flexslang/pvc jag menade. har räknat lite på det och på min övervåning gjorde det "nästan" 70 meter i kabellängd på att dra det i golvet ist för i taket där befintlig ström är dragen idag.
men då vet jag detta
verkligen supertack!
men då vet jag detta
Aha. Det hade jag inte ens tänkt på.. men golvet får det bli, då befintlig el är dragen på vinden och den är nära på omöjlig att ta sig upp i och inte direkt gästvänlig att arbeta i. Taksänknig går bort då 5cm skulle göra en redan liten övervåning ännu mindre..
Då skall jag förbereda elektrikern på att det kommer bli i golvet.
åter igen, supertack!
Då skall jag förbereda elektrikern på att det kommer bli i golvet.