Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Dra om el efter golvet?

Hej,

Håller på att göra om ett litet rum till vinrum och har tagit fram betonggolvet. Men där ligger en inte så vacker kabelkanal till elementet....
    Detta fixar en elektriker lätt som en banan va? Drar dom utanpå väggen efter golvet istället då?

2.    länk #2
    ybus avatar
    ybu
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Jämtland

Ja det där har elektrikern fixat innan du hunnit begära ROT-avdrag

3.    länk #3

Ja det där har elektrikern fixat innan du hunnit begära ROT-avdrag
    Haha, han kanske hinner slänga in ett eluttag på öresavrundningen med. Bra, tack. Då kör vi vidare! Här ska lagras vin

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006

Haha, han kanske hinner slänga in ett eluttag på öresavrundningen med. Bra, tack. Då kör vi vidare! Här ska lagras vin
    Du får gärna återkomma och berätta hur han löste det... här räcker min fantasi inte till

/H

5.    länk #5

Du får gärna återkomma och berätta hur han löste det... här räcker min fantasi inte till

/H
    Det blir elektrikerns huvudvärk . Tror jag tar bort elementet och sätter eluttag på sidan istället och kör in en enkel frostvakt.

6.    länk #6
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Jag tänkte säga det, vill man ha element i en vinkällare...

Det går väl allt klamra en kabel längs golvet vid väggen. Om det kommer upp någon golvlist eller nåt.

//Patrik

7.    länk #7

Jag tänkte säga det, vill man ha element i en vinkällare...

Det går väl allt klamra en kabel längs golvet vid väggen. Om det kommer upp någon golvlist eller nåt.

//Patrik
    Jag vill ha en säkerhet mot temperaturer under 8-10 grader bara. Kollade elementet och det går in 2 grova elkablar i den.. Men det är ju bara en på golvet. Men det kanske går vidare från elementet någonstans.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: blekingelän

till nästa element i rummet bakom kanske?

9.    länk #9

till nästa element i rummet bakom kanske?
    I det rummet finns varken el eller element dock. Men vet ju inte hur det dragits i väggen. Tänkte sätta in eluttag och en frosty frostvakt på 200w istället så blir rummet mer flexibelt.

10.    länk #10
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Är det ett 230 Volts element eller är det 400 V

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Nov 2009
    Län: Halland

Då lånar Jag tråden och fortsätter på nästan samma spår. Får man lägga Elkablar och kanaler I golvet?

Dvs bort med golvbrädor och dra pvc/flexslang och elkabel i golvet?

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: blekingelän

ja det ska väl vara inga problem med det, bara det finns extraisloering
    dvs. flexslang eller vprör..

vad menar du för kanaler?

13.    länk #13

det var flexslang/pvc jag menade. har räknat lite på det och på min övervåning gjorde det "nästan" 70 meter i kabellängd på att dra det i golvet ist för i taket där befintlig ström är dragen idag.

men då vet jag detta verkligen supertack!

14.    länk #14
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Dock brukar man tjäna in betydligt mer av "tidsvärde" än man förlorar i "matrialvärde" genom att gå med ledningarna företrädesvis i tak. Så om jag har ett anbudsjobb ligger nästan alla ledningar i taket.

15.    länk #15

Aha. Det hade jag inte ens tänkt på.. men golvet får det bli, då befintlig el är dragen på vinden och den är nära på omöjlig att ta sig upp i och inte direkt gästvänlig att arbeta i. Taksänknig går bort då 5cm skulle göra en redan liten övervåning ännu mindre..

Då skall jag förbereda elektrikern på att det kommer bli i golvet. åter igen, supertack!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01