Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #61
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Det är ju inte otillåtet att maxa en säkring konstant men risken att något ska gå fel ökar troligen betydligt, någon svag punkt kan ta skada.
    Hmfrt...säger du att SS 436 40 000, 433.1 inte gäller för detta fall?

2.    länk #62
    Nykomling Medlem: Jan 2008
    Län: västra Götaland

Ok ett godkänt alternativ är att skapa en ny grupp för poolvärmaren, alltså ett styck uttag med egen automatsäkring, om jag fattat det rätt så får jag använda 1,5 kvadrat kabel och säkra med 13A säkring enligt reglerna eftersom poolvärmaren drar max 11,5A

Saken är ju den att jag redan har en egen grupp för bilvärmaren, ett uttag med 1,5 kvadrat säkrat 10A, då kan jag ju bara be en elektriker byta ut den mot en 13A eller låta 10A vara kvar eftersom den verkar klara av 11A då håller jag mig ändå till reglerna, eftersom du aldrig får byta till en större säkring till för klen kabel men tvärt om kan ju knappast göra nåt, säkringen löser väl om den överbelastad det är ju dens funktion...eller?

3.    länk #63
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Om du nu inte nöjer dig med att det fungerar så dra fram en 2,5 mm2 till ett blått CEE don säkrat med 13 eller 16 A.

Kabeln kommer inte bli svalare för att du sätter dit en ny 1,5 mm2 och säkrar med 13A.

Protte

4.    länk #64
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Ok ett godkänt alternativ är att skapa en ny grupp för poolvärmaren, alltså ett styck uttag med egen automatsäkring, om jag fattat det rätt så får jag använda 1,5 kvadrat kabel och säkra med 13A säkring enligt reglerna eftersom poolvärmaren drar max 11,5A

Saken är ju den att jag redan har en egen grupp för bilvärmaren, ett uttag med 1,5 kvadrat säkrat 10A, då kan jag ju bara be en elektriker byta ut den mot en 13A eller låta 10A vara kvar eftersom den verkar klara av 11A då håller jag mig ändå till reglerna, eftersom du aldrig får byta till en större säkring till för klen kabel men tvärt om kan ju knappast göra nåt, säkringen löser väl om den överbelastad det är ju dens funktion...eller?
    En 13A dvärg och 1.5mm² går oftast bra, men det måste kontrolleras i varje enskilt fall.
    Med tanke på kabellängd och effekt (2.5kW) så skulle jag återigen rekommendera 2.5mm² ända fram till poolen.
    Du kan säkert säkra upp bilvärmaruttaget om det går att byta kabeln.
    En dvärg tål 15% överlast utan att bryta. Men du får inte medvetet kontinuerligt överskrida säkringens märkström

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01