å andra sidan står det klart och tydligt i instruktionen på pumpen och värmaren att dom inte ska användas eller vara inkopplad i samband med badandet:) dom verkar dock väldigt isolerade och kopplade till jordfelsbrytare så risken att det händer nåt är nog minimal risk, dessutom är jag skötsam när det gäller el, håller mig till reglerna och riktiga installationer:)

Okay, jag förstår, de är ordentligt isolerade, men skall ej användas vid bad för att vara extra säker, eller som skrivet, amerikaniserat överdrivet.

ja lite amerikansk överdrivenhet, man får inte äta pumpen heller står det nästan hahaha

på tal om detta om det ändå skulle bli ett elfel i vattnet så slår väl gjordfelsbrytaren ifrån... förhoppningsvis:)

Inget ont till dig Wunsch

Har man gjort fel i det elektriska så skyddas man av gjortfelsbrytaren.

Protte

om man inte gjort fel med jordfelsbrytaren..

prototypen skrev:

Protte
JFB är bra! Men den skyddar dock inte mot alla fel/felkopplingar!

Mikael_L
Protte. :D

R och ola, det var väl ordvitsen som var det roliga. ;)

Haha.. såg inte de! Läste lite för fort så missade Prototypens fyndigheter :wow:

prototypen skrev:

Protte
om en amatör-hempulare installerar en sån på inkommande så lär det krävas mycket jobb med elen innan den går att återställa! risken är väl att den blir förbikopplad precis som många JFB's blir, "för dom löser ju bara ut hela tiden"

Klurar faktiskt på att stjäla lite ström från uttaget till spisen, den dosan ligger nära till hands till uteplatsen! Gå vidare från den med en fas, nolla och jord till ett rätt IP klassat uttag på rätt höjd på utsidan (230V/16A) för då slipper jag att dra ut en ny grupp från centralen vilket inte är ett lätt jobb, hade tänkt återställa sen om vi flyttar (ta bort) eftersom det är hyresrätt...

nån som har någon komentar angående detta ingrepp?

bör väl använda 2,5kvadrat kabel såg att värmaren har bara 1,5?? dock är strömmen max 13A så då kanske det går bra:)

Jag säger bara NEJ, don't do it.

Protte

Blandade belastningar på en 3-fasgrupp är en nödlösning som kräver att gruppen är skyddad av jfb. Likaså kräver undantagslöst (i stort sett) alla uttag upp till 20A jfb. Och med tanke på den höga belastningen är det inget att rekommendera för den oinvigde att hålla på med.

Wunsch skrev:
dessutom är jag skötsam när det gäller el, håller mig till reglerna och riktiga installationer:)
Wunsch skrev:
Klurar faktiskt på att stjäla lite ström från uttaget till spisen
Skippa det om du vill göra en säker och "riktig" installation.

Den gruppen är skyddad av en JFB, vad kan hända vid blandad belastning av en trefasgrupp??:S

Wunsch skrev:
Den gruppen är skyddad av en JFB, vad kan hända vid blandad belastning av en trefasgrupp??:S
Men herre jösses....först skriva att man är skötsam och håller sig till reglerna när det gäller el i en mening och sen att man tänker ta el från spisuttaget i nästa.

Ta hem en elektriker för guds skull.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.