Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholms
    Inloggad

Förgrening markrör

Finns det förgreningsskarvar för 50/42 mm elmarkrör?

2.    länk #2
    cheetah1
    Gäst
    Med viss tveksamhet säger jag nej.

3.    länk #3
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Varför skulle man vilja ha det för?

//Patrik

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Med säkerhet säger jag nej, vill man av någon anledning ha möjligheten att förgrena i marken sätter man en markbrunn där man förgrenar.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Däremot finns det förgreningar för andra typer av markrör, t.ex. optorör. De används när man blåser in fiberkablar eller kabeltv från flera hus till en "stamledning" tillbaka till kopplingspunkten.

Jag har inte hört att man gör så med el däremot.

6.    länk #6
    PST
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

Förgrening borde vara bra mkt billigare än en brunn.. Och visst borde det fungera att efterdra ledningar även med en förgrening... Sen finns ju alternativa användningsområden för elprylar:

Jag har själv ett sånt gult rör som avlopp från tvättstället (med sommarvatten) vid utedasset..(ovan mark..inte snyggt men man tar vad man har...) Vanliga 16mm VP rör är t.ex. utmärkta som stödbågar för fiberduken över grönsakslanden....

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Avloppsrör finns också med förgreningar om man vill ha det. Men som skyddsrör för elkablar ser jag inget dirrekt användningsområde, jag ser en rätt stor svårighet att dra kablar och svårigheter med att "förstå" vart rören går. Kabelbrunnar använder man tex. på bensinstationer där man inte vill ha ett helt rör utifrån pumpön in i lokalen. Där samlas en mängd rör i en brunn och sedan går ett eller en par in. Man tätar rörändar och sandfyller brunnen för att slippa få in ev bränslespill/ångor.

8.    länk #8
    PST

Avloppsrör finns också med förgreningar om man vill ha det. Men som skyddsrör för elkablar ser jag inget dirrekt användningsområde, jag ser en rätt stor svårighet att dra kablar och svårigheter med att "förstå" vart rören går. Kabelbrunnar använder man tex. på bensinstationer där man inte vill ha ett helt rör utifrån pumpön in i lokalen. Där samlas en mängd rör i en brunn och sedan går ett eller en par in. Man tätar rörändar och sandfyller brunnen för att slippa få in ev bränslespill/ångor.
    Helt rätt, men vad jag var ute efter var att det brukar dyka upp produkter som man inte riktigt förväntar sig.. exemplet med VP rör som stöd för fiberduk över grönsaker är ett exempel, det finns ett företag (komer ej ihåg vad det heter) som tillverkar 3 & 4-"kryss "just för VP-rör som växthusbygge......

9.    länk #9
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Och jag som trodde man löste "kryssen" med takdosor.............

Protte

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Västergötland

Apropå att man tar vad man haver så får jag tipsa om en sak.
    Jo det är så att jag har en eltandborste och på laddstationen finns det tre pinnar, en laddpinne, och 2 borstpinnar.
    Jag har trätt en bit av ytterhöljet från en ekk på ena pinnen och vips så har jag en hållare för tandtrådsbågen.

PS. Jag har inget emot att admin raderar detta inlägg för det är rätt off topic.

11.    länk #11
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Vävtejp? hehe

12.    länk #12
    PST

Orkade googla lite och appropå VP rören:

http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html

Inget att dra FK genom, men iallafall....

13.    länk #13
    PST

Och jag som trodde man löste "kryssen" med takdosor.............

Protte
    Inte i grönsakslandet..men iofs" rättviksknuten" verkar dyrare än takdosorna...(ohemult dyra tycker jag..)

Men lite bundtband löser nog problemet billigast..

14.    länk #14
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Orkade googla lite och appropå VP rören:

http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html

Inget att dra FK genom, men iallafall....
    Det där måste jag säga verkade vara ganska coolt och fiffigt. Speciellt den bilden där man kunde lyfta upp "locket" med VP-rör och nät.

//Patrik

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholms
    Inloggad
    Anledningen till att jag vill splitta är att det finns ett markrör ut från garaget och jag har tre typer av förbrukare som ligger vitt skilda på tomten. Jag ser inget problem att med dragningen så länge som man drar från "rätt håll" och alltid ser till att ha dragråd i röret. Vad är det för brunn man kan använda?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01