Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Västerbotten

Fråga angående skyddsjord och hur den fungerar,

Tjenare, nu har jag en sådan där dum fråga igen, men det får ni leva med. Kanske är det någon annan som också kan lära sig något fast man egentligen är skrajj för att blotta sin okunskap.

Skyddsjorden är då dragen ifrån elcentralen ut till eluttagen. I min lägenhet (t.ex) sitter det ett fyrledarsystem där inkommande ifrån fastighetens huvudcentral då är tre faser samt PEN-ledaren. Ingen separat ledare för skyddsjord kommer alltså ifrån huvudcentralen.

För att en jordfelsbrytare skall kunna fungera i min lägenhet så måste alltså jord och nolla separeras i min elcentral (undercentral) i lägenheten. Min fråga är då hur skyddsjorden egentligen kommer att fungera?

I min elcentral finns det då en jordskena och en noll-skena. I dagsläget är de två förbundna som sig bör (vad jag kan förstå) i ett PEN-system.
    Vid en installation utav jordfelsbrytare så skall dessa då separeras.

Jordkablarna går då alltså enbart ifrån eluttagen i lägenheten och till jordskenan, men sen tar det stopp. Då jordskenan är separerad ifrån nollskenan så finns det ju inget som "jordar" jordskenan, den ligger bara där i centralen med en massa ledare ut till uttagen liksom. Inkommande matning ifrån huvudcentralen innehåller ju bara tre faser samt en nolla.

Om det blir fel i en apparat så att höljet t.ex spänningssätts så känns det rent spontant inte som att det ger något, eller är det något jag inte fattar?

OBS OBS OBS!!! Jag ska inte själv utföra någon installation, jag skriver inte här för att försöka spara lite pengar igenom att göra något själv som jag inte begriper och självklart ska en behörig elektriker utföra alla installationsarbeten i mitt hem. Så jag behöver inget sådant svar. Min fråga är helt uteslutande för min egen nyfikenhets skull, jag vill få en större förståelse för mitt eget elsystem.

Med tack på förhand,
    Senast redigerad av Sportkeps 2010-06-27 19:22

2.    länk #2
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Jordfelsbrytaren har INGENTING med skyddsjorden att göra. Den kollar endast att den ström som skickas ut via fasledarna kommer tillbaka antingen på dessa ledare eller via nollan.

Har man en JFB i ett fyrledarsystem är jordskenan ansluten till inkommande PEN medan nollskenan är ansluten till jordskenan via jordfelsbrytaren.
    Senast redigerad av mycke_nu 2010-06-27 19:26 Anledning: Sista versen
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

3.    länk #3

Jordfelsbrytaren har INGENTING med skyddsjorden att göra. Den kollar endast att den ström som skickas ut via fasledarna kommer tillbaka antingen på dessa ledare eller via nollan.

Jag kanske var lite otydlig. Jag förstår att jordfelsbrytaren endast mäter summaström i fas och nolla och att den inte är inkopplad på jorden. Om du läser min fråga igen så kanske du förstår vad min fråga egentligen är? Jag har korrigerat texten något för att göra den mer lättförståelig. Texten handlar inte om hur man ska koppla in en jordfelsbrytare utan om hurvida skyddsjorden har någon som helst funktion då centralen är ojordad och jordskenan inte är jordad.
    Senast redigerad av Sportkeps 2010-06-27 19:28

4.    länk #4
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Inloggad
    Jordkablarna går då alltså enbart ifrån eluttagen i lägenheten och till jordskenan, men sen tar det stopp. Då jordskenan är separerad ifrån nollskenan så finns det ju inget som "jordar" jordskenan, den ligger bara där i centralen med en massa ledare ut till uttagen liksom. Inkommande matning ifrån huvudcentralen innehåller ju bara tre faser samt en nolla.
    Isåfall har "du" kopplat fel. Inkommande jord (PEN) ska sitta på jordskenan. Sen från den går nollan (via JFB) till noll-skenan.
    EL-intresserad datanörd

5.    länk #5
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Jag kanske var lite otydlig. Jag förstår att jordfelsbrytaren endast mäter summaström i fas och nolla och att den inte är inkopplad på jorden. Om du läser min fråga igen så kanske du förstår vad min fråga egentligen är? Jag har korrigerat texten något för att göra den mer lättförståelig. Texten handlar inte om hur man ska koppla in en jordfelsbrytare utan om hurvida skyddsjorden har någon som helst funktion då centralen är ojordad och jordskenan inte är jordad.
    Som Rrrrr skriver skall jordskenan alltid vara kopplad till PEN, dvs jord.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

6.    länk #6

Isåfall har "du" kopplat fel. Inkommande jord (PEN) ska sitta på jordskenan. Sen från den går nollan (via JFB) till noll-skenan.

Ahaa, okej. Det förklarar saken! Tack för svaret, det var precis vad jag letade efter.

7.    länk #7
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Titta t.ex här för lite bilder på hur en JFB kopplas in. Det finns exempel både på 4-ledar och 5-ledarsystem till din central. Jordskenan är alltid inkopplad till inkommande PEN/skyddsjord.

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Skåne

Jag hakar på den här tråden då jag misstänker att även min central är felkopplad på samma sätt, nån som kan bekräfta det?

Inkommande PEN-ledare (markerad på bild) är kopplad direkt till 0-skenan. Skyddsjord ut till vägguttagen är kopplad till en liten plint ansluten på 0-skenan.

Om jag förstår svaren ovan rätt så BORDE inkommande PEN varit kopplad till den lilla plinten (den har en stansad jordsymbol), utgående skyddsjord kopplas till samma plint och 0-skenan enbart innehålla nolledare?

Tacksam för svar.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	BH.jpg
Visningar:	29
Storlek:	101.6 KB
ID:	57115  

9.    länk #9
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Manowar: Elektriskt så är det ju samma sak? Eller jag kanske inte förstår vad du frågar efter.
    PEN delas ju upp till PE (skyddsjord) och N (neutral) efter att den har kommit in i centralen.
    Så om du flyttar den svarta PEN till bredvid den röda PE så ändrar du ingenting elektriskt, såvitt jag kan se på bilden så sitter allt på samma skena.

Jag antar att den svarta till höger på skenan är den N-ledare som går vidare till andra uttag?

Jag är inte säker på före detta färger på FK, men det verkar som att du har vit fas, svart PEN, röd PE, svart N?

10.    länk #10
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Jovisst, den ser ut att vara felkopplad. Du bör se till att skruven som håller fast skyddsjordsskenan sitter bra, eller flytta PEN-ledaren om det går. Men det kanske också är dags att uppgradera denna central till en lite modernare

EDIT: Elektriskt har det ingen betydelse, utan det handlar om säkerheten. Högsta prioritet är god kontakt mellan PEN och PE, och i andra hand PEN och N.
    Senast redigerad av Bo.Siltberg 2012-02-01 12:09

11.    länk #11

Tack för svaren, det bekräftar vad jag trodde. Jag ska dra skyddsjord till ett uttag till, och behövde veta. Färgerna som används är:
    PEN = röd
    L = vit
    N = svart
    PE = svart (känns ju sådär, gammal installation)

12.    länk #12
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

PEN = röd
    ...
    Stämmer väl inte med bilden?
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

13.    länk #13
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Nu vill jag protestera lite, det är INTE felkopplat. På den tiden skulle inkommande nolla ( i dag PEN) ligga på nollskenan, och det är bara på den som det finns en anslutningsklämma för lite grövre kabel. Jordryttarna sattes på OM det skulle vara nått uttag som skulle ha jord. Lite senare, skulle gissa i början av 60 talet kom centraler med separat noll och jordskena, då skulle inkommande kopplas på jordskenan. Det var lite av ett "ny tänk" som hade lite svårt att slå igenom så det är inte ovanligt att man hittar centraler med inkommande PEN på nollskenan. En sak som säkert bidrog till det var att ledarens "namn" var just Ink. nolla.
    Allt är inte så självklart och enkelt som en del av forumets deltagare vet

14.    länk #14
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Tack för svaren, det bekräftar vad jag trodde. Jag ska dra skyddsjord till ett uttag till, och behövde veta. Färgerna som används är:
    PEN = röd
    L = vit
    N = svart
    OBS! Som det har påpekats, på bilden har du en röd jordledare. Inte som du skriver, en svart.

15.    länk #15

Tack för svaret, elmont, jag hör att du har koll, huset byggdes på 50-talet.
    När jag ändå har dig på tråden, vet du varför det är 6 A säkringar? Var det vanligt? Jag tycker kablarna ser grova nog ut att klara 10 A. Inte för att jag tänkt ändra på det, men det känns klent och jag kan inte dammsuga och köra micro samtidigt.

När det gäller färgerna så syns det inte på bilden, men jordryttaren har två uttag och det ena ansluter en röd tråd till höljet på centralen, men från det andra går en svart tråd ut på baksidan och vidare till jordade uttag i köket.

Nån påpekade att PEN-ledaren var svart, men tittar man noga på bilden så är det en röd tråd som ansluter till den grova skruven på nollplinten.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01