Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Gudfader Medlem: Jun 2006

6 A var en kvarleva sedan "kristidskablar" som hade lite klenare areor, eftersom elektriker alltid varit obenägna att ändra på det dom en gång lärt sig hängde 6 A ( hos vissa) kvar ända in på 60 talet. Dom ledningar som finns på bilden kan du säkra 10 A under normala förhållanden.

2.    länk #17
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Naturligtvis. Fel av mig, rätt av elmont.

3.    länk #18
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Nån påpekade att PEN-ledaren var svart, men tittar man noga på bilden så är det en röd tråd som ansluter till den grova skruven på nollplinten.
    Okej, så pilen där det står "PEN" och pekar på en svart ledare innebär alltså inte att den svarta ledaren är PEN-ledare? Lurade mig.
    "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."

4.    länk #19
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Samma här, jag trodde att pilen pekade på den svarta.. inte den röda...

I övrigt så såg jag nu att den röda FK'n längst till höger är skadad? Eller så är det jag som inte förstår mig på...

5.    länk #20

Den röda längst till höger är inte det en jordning av centralen, är den det skulle den inte varit ansluten om (som jag tror) centralen sitter i ett torrt utrymme. Lika illa som att sätta ett jordat uttag i en annars ojordad miljö. Även det var ett mycket vanligt fel av överambitiösa elektriker för länge sedan.

6.    länk #21
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala

Ok, så kardelerna är anslutna till "fästöronen" för kåpan alltså...på nåt vis bakom putset?

7.    länk #22
    Nykomling Medlem: Oct 2008
    Län: Skåne

Den röda längst till höger är inte det en jordning av centralen, är den det skulle den inte varit ansluten om (som jag tror) centralen sitter i ett torrt utrymme. Lika illa som att sätta ett jordat uttag i en annars ojordad miljö. Även det var ett mycket vanligt fel av överambitiösa elektriker för länge sedan.
    Jo, det stämmer att den jordar centralen, det är bara en kort stump som går mellan skruven som fäster centralen i väggen, och jordryttaren. Och centralen sitter i ett torrt utrymme, så då borde man klara sig utan den.

Elmont: om jag nu vill koppla in en ny skyddsjordledare till mitt vägguttag i sovrummet, är det ok att den anslutningen får dela nåt av de två hål som finns, eller är det bättre att ta bort den lilla stumpen och låta den nya ledaren få ett helt eget hål?

Beklagar förvirringen med bilden, pilen var avsedd att peka på skruven för PEN-ledaren, i min värld såg jag bara den och brydde mig inte om den svarta .

8.    länk #23

Det brukar sitta en "anslutningsskruv" för jodning på "centralbenet" där tråden slutar i,,,,, spackel?
    Plocka bort centraljordningen och använd hålet som blir ledigt.

9.    länk #24

Det brukar sitta en "anslutningsskruv" för jodning på "centralbenet" där tråden slutar i,,,,, spackel?
    Plocka bort centraljordningen och använd hålet som blir ledigt.
    Tack för svaret. Här är ett par nytagna bilder som borde räta ut ev frågetecken .
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	BH2.jpg
Visningar:	18
Storlek:	94.5 KB
ID:	57123  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	BH3.jpg
Visningar:	14
Storlek:	68.7 KB
ID:	57124  

10.    länk #25
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Det var den minsta elcentral jag någonsin sett. Gasspis?

Jag skulle råda dig att anlita en elektriker att byta den mot en ny och samtidigt installera en JFB. Då skulle du även få reservutrymme för ev. framtida grupper.

Kan inte gå på många tusenlappar plus att du kan använda dig av ROT-avdrag.

Du borde inte kunna dammsuga och samtidigt köra micro även om du hade 10A.
    Lösningen är att dra en utanpåliggande kabel från centralen till micro i köket så att den får en egen 10A säkring.

//Patrik

11.    länk #26

Det var en annan tid när det här byggdes, de hade inte så mycket apparater Och ja, gasspis. Jag kommer inte att bo här mer än ett par år, så jag orkar inte lägga nån större summa på det, men annars tack för tipsen.

12.    länk #27
    Forumgud Medlem: Sep 2004

Intressant!

Jag har sett installationer där vit har använts både som N och PE ihop med svart fas, men det här var första gången jga ser vit fas och svart både för PE och N.

Med gemensam skena i centralen så är tanken att de är ihopkopplade där. Mindre bra blir det att man inte har koll på vilken som är vilken efter att ha passerat en första kopplingspunkt.

Favorit i repris / deja:
    I det hus jag sett vit både för N och PE så uppstod det ett fel som yttrade sig genom att ifall man körde en vanlig lampa så fungerade ett uttag bra, men körde man en värmefläkt så "orkade" inte uttaget. Uttaget invid verkade fungera bra.

Det visade sig att den ena av de två vita var skadad så att det nästan var avbrott, och dessutom användes den vita ledaren som PE till ena uttaget och N till det andra. När man anslöt värmefläkten i det "struliga" uttaget så lyftes alltså PE i det andra uttaget upp till fasspänningsnivå. Burr! Tur att det bara var en skrivbordslampa normalt ikopplad i det andra uttaget, ironiskt nog med jordad stickpropp men som egentligen var en klass-0-armatur. Kanske det enda fallet en fulmonterad jordad stickpropp på en klass-0-armatur istället för en riktig jordad armatur har räddat liv?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01