2 524 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Garagebelysning
Hej!
Har ett nybyggt garage som är 3,3 x 8,4 meter. Hur mycket belysning behöver jag? Kommer att ha en arbetsbänk längst in (kanske ha mera ljus där?). Har en tanke på 7 lysrörsarmaturer, 2 rader med 3 armaturer på var sida om bilen och 1 på andra ledden längst in. Kan det vara nått, och hur stora (längd o Watt) armaturer bör jag ha?
Mvh Lasse
Har ett nybyggt garage som är 3,3 x 8,4 meter. Hur mycket belysning behöver jag? Kommer att ha en arbetsbänk längst in (kanske ha mera ljus där?). Har en tanke på 7 lysrörsarmaturer, 2 rader med 3 armaturer på var sida om bilen och 1 på andra ledden längst in. Kan det vara nått, och hur stora (längd o Watt) armaturer bör jag ha?
Mvh Lasse
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Säg 7st 2*36W armaturer som ger ca 50000 lumen som på den ytan borde ge minst 500 lux (teoretiskt!). Det borde räcka.
Beror på vad du ska göra, Ska du meka kan det vara bra att komplettera med väggmonterade armaturer också.
Sök på forumet - det finns trådar som ger rekommendationer och erfarenheter.
Beror på vad du ska göra, Ska du meka kan det vara bra att komplettera med väggmonterade armaturer också.
Sök på forumet - det finns trådar som ger rekommendationer och erfarenheter.
Blir nog inte så avancerat mekande (i det fallet sitter tummen väldigt nära mitten på handen), hade nog tänkt att ha nån arbetsbelysning vid bänken men det får jag lösa när bänken är på plats. Är i färd med att isolera och sätta gips på väggarna så jag ska förbereda för eldragningen. Tack för det snabba svaret, hitta inget ämne där nån rekommenderade hur mycket belysning man behöver, men kanske är dålig på att söka....
Mvh Lasse
Mvh Lasse
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag hittade två trådar. Dom säger ung att man aldrig får för mycket ljus.
Vi har en rad med 4 st 2x36W i en 6m lång stallgång, dvs armaturerna sitter tätt på rad efter varandra. Men det blev inte för mycket ljus för det...
http://www.byggahus.se/forum/el/77571-el-fragor-ang-garage-bygge.html
http://www.byggahus.se/forum/el/82736-hur-manga-lysroer-i-garaget.html
EDIT: Glömde tillägga att jag har sammanlagt 144W lysrör i garaget på 4x6m vilket jag tycker duger gott.
Vi har en rad med 4 st 2x36W i en 6m lång stallgång, dvs armaturerna sitter tätt på rad efter varandra. Men det blev inte för mycket ljus för det...
http://www.byggahus.se/forum/el/77571-el-fragor-ang-garage-bygge.html
http://www.byggahus.se/forum/el/82736-hur-manga-lysroer-i-garaget.html
EDIT: Glömde tillägga att jag har sammanlagt 144W lysrör i garaget på 4x6m vilket jag tycker duger gott.
Redigerat:
Jag har ett dubbelgarage som ursprungligen är byggt av en entusiastisk "hemmamek". I taket sitter 6 st 2x36 W armaturer. De sitter placerade en bif skiss och ger ett väldigt jämt ljus både när man mekar med bilen eller målar någonting.
Man tänder resp "garage halva" separat.
Väggar och tak är vitmålade vilket också bidrar till känslan av ett ljust rum. Det finns inga fönster förutom två rader med glasbetong högst upp på väggen mot norr.
Man tänder resp "garage halva" separat.
Väggar och tak är vitmålade vilket också bidrar till känslan av ett ljust rum. Det finns inga fönster förutom två rader med glasbetong högst upp på väggen mot norr.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vitmålat golv kanske vore något 
Klicka här för att svara
