Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: Norrbotten

Garagebelysning

Hej!

Har ett nybyggt garage som är 3,3 x 8,4 meter. Hur mycket belysning behöver jag? Kommer att ha en arbetsbänk längst in (kanske ha mera ljus där?). Har en tanke på 7 lysrörsarmaturer, 2 rader med 3 armaturer på var sida om bilen och 1 på andra ledden längst in. Kan det vara nått, och hur stora (längd o Watt) armaturer bör jag ha?

Mvh Lasse

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Säg 7st 2*36W armaturer som ger ca 50000 lumen som på den ytan borde ge minst 500 lux (teoretiskt!). Det borde räcka.
    Beror på vad du ska göra, Ska du meka kan det vara bra att komplettera med väggmonterade armaturer också.
    Sök på forumet - det finns trådar som ger rekommendationer och erfarenheter.

3.    länk #3

Blir nog inte så avancerat mekande (i det fallet sitter tummen väldigt nära mitten på handen), hade nog tänkt att ha nån arbetsbelysning vid bänken men det får jag lösa när bänken är på plats. Är i färd med att isolera och sätta gips på väggarna så jag ska förbereda för eldragningen. Tack för det snabba svaret, hitta inget ämne där nån rekommenderade hur mycket belysning man behöver, men kanske är dålig på att söka....

Mvh Lasse

4.    länk #4
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Jag hittade två trådar. Dom säger ung att man aldrig får för mycket ljus.
    Vi har en rad med 4 st 2x36W i en 6m lång stallgång, dvs armaturerna sitter tätt på rad efter varandra. Men det blev inte för mycket ljus för det...
    http://www.byggahus.se/forum/el/7757...age-bygge.html
    http://www.byggahus.se/forum/el/8273...i-garaget.html

EDIT: Glömde tillägga att jag har sammanlagt 144W lysrör i garaget på 4x6m vilket jag tycker duger gott.
    Senast redigerad av Bo.Siltberg 2010-06-22 08:26

5.    länk #5
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Jag har ett dubbelgarage som ursprungligen är byggt av en entusiastisk "hemmamek". I taket sitter 6 st 2x36 W armaturer. De sitter placerade en bif skiss och ger ett väldigt jämt ljus både när man mekar med bilen eller målar någonting.
    Man tänder resp "garage halva" separat.
    Väggar och tak är vitmålade vilket också bidrar till känslan av ett ljust rum. Det finns inga fönster förutom två rader med glasbetong högst upp på väggen mot norr.
    Bifogade filer Bifogade filer

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jan 2005

Mera fönster gärna högt monterade - gratis ljus (på sommaren i alle fall)

7.    länk #7

Tack för era svar, fina länkar, mycket ideer i dom.

Mvh Lasse N

8.    länk #8
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Vitmålat golv kanske vore något

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Nov 2006

Ös på med ljus, man kan inte få nog av ljus när man ska jobba med något.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen