Hej,

Jag ska koppla in en ugn (2fas) och en fläkt (1fas). Till köket kommer två kablar. I den ena är det tre kablar med gulgrön, brun och blå. Och i den andra är det två kablar som är svart och blå.

Frågan jag ställer mig är: Vilken kabel ska gå var?

Tacksam för hjälp.

MVH
Patrik

Den som är brun, blå och gulgrön kan, beroende på hur den är kopplad i centralen, användas endera till ugn eller fläkt. Den som bara har blå och svart ska du inte koppla till nått för det saknas skyddsjord.

Hej Patrik, och välkommen till forumet!
Det låter som att det bara är en fas framdragen, såvida det inte är kopplat så att den blå tråden är en annan fas och du saknar nolla. Detta kan du isf mäta dig fram till och se vad du hittar för spänning mellan brun och blå resp. brun och gul-grön (som vi för övrigt får hoppas är skyddjord).
Nu tänker inte jag tjata om behörigheter osv, det får du snart läsa av andra ändå, men eftersom vi inte vet vad du har för erfarenheter av el så ska vi inte rekomendera dig att exprimentera för mycket med detta själv. Om dina rör finns färdigdragna och du känner dig säker på att dessa kommer direkt från centralen så är det inte allt för mycket jobb för en elektriker att dra om så att du får fram alla faserna till ugnen. Kika gärna i din central om du har någon ledig säkring då du troligtvis kommer behöva ha minst en till för ugnen. (själv skulle jag framtidssäkra och dra alla 3 faserna om en elektriker ändå ska dit och centralen har plats)
Likaså, kika på din fläkt. Ska den jordas (vilket jag tror) så måste du ha en skyddsjord dit med och även detta ska skruvas in i elcentralen.

/Bjurran

Då tar jag och kör på behörighetsinformationen.

Det du ska göra är behörighetskrävande och får endast utföras av en elektriker eller elinstallatör.

//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.