Ja fast man använder inte : All Users/appdata utan [CurrentUser]/appdata så blir det nog rätt...
Visst skulle man kunna skriva att man måste vara admin för att köra eldim men som KG100
skriver man skall ju inte köra som admin vanligtvis.. det är bara vi lata som gör så...
- Något är fel med värdet i fältet max längd vid 4% sp.fall. Ser ut att vara lite mer än hälften så stort som det borde vara.
Jag räknar så här: (230 * 0.04 / In - r_huvudledn_20grader) / (2 * 0.018 / Area * (1 + 0.0039 * (Temp - 20)))
Förlåt det blev lite mycke nu!!
Jag räknar lite annorlunda...
Eftersom jag har flera delsträckor på huvudledningen som kan vara satta till olika temperatur så räknar jag ut en resistans där först som jag sen adderar med resistansen för anläggning... men nått tok blir det det var ju här jag satt fast när datorn dök förut...
Jag håller på och tittar på det nu.
Hum... Jag tror inte det går att utveckla ett program på det här viset...
det blir lite för ostrukturerat..
som det är nu så blandar vi beräkningssätt och det ger felaktigheter. Jag har hittat fler fel...
sätter man längden på huvudledningen till 1m och anläggning till 1m så blir kortslutningsströmmen högre
i anläggning än på huvudledningen... Detta är för att vi blandar beräkningssätt..
Vi skulle behöva bestämma lite mer runt vilka beräknings metoder som skall användas i varje steg...
väljer man Diazed 5s så blir det lägre annars blir det högre... det var nu när vi ändrade
från 0.85 till 0,95 som felet kom.
Jag vet inte hur vi går vidare men vi måste nog bena ut det hela...
1)Har ändrat beräkningen av 4% enligt din formel Bo
2)Har lagt till lite info i bilderna... är inte helt nöjd. Nu får vi se om ni förstår vilka värden jag lagt dit om det är intuitivt eller om man bör skriva på ett annat sätt.
3)Denna version funkar inte med expertmode... har man en sparad modell så funkar nog den
men man kan inte göra nya. Jag vill att vi koncentrerar oss att få basic att funka så vi kan göra en skarp 4.0
Bo Jag såg nu ditt inlägg 2012-04-10 21:03 har nog missat den måste kolla vad det skulle kunna vara för fel där. Jag lägger ändå upp build 16 för jag vill ha feedback på bilderna.
Du räknar med både fram- och returledare. I huvudledningar ska man bara räkna med framledaren (fasledaren). Vid jämnt belastade faser så "försvinner" ju resistansen i N.
Så: ∆U = √3 * R1 * I där R1 är resistansen i en fasledare.
Det procentuella spänningsfallet ska beräknas mot 400 V pga √3 i formeln ovan.
Längden vid 4% sp.fall stämmer fortfarande inte riktigt - det felar uppåt med ca en meter. Du ser det enklast om du fyller i denna beräknade maxlängd som "vald längd" - då blir inte det beräknade sp.fallet 4% som längden skulle motsvara utan 4.12% i mitt exempel.
Hum... Jag tror inte det går att utveckla ett program på det här viset...
det blir lite för ostrukturerat..
som det är nu så blandar vi beräkningssätt och det ger felaktigheter. Jag har hittat fler fel...
sätter man längden på huvudledningen till 1m och anläggning till 1m så blir kortslutningsströmmen högre
i anläggning än på huvudledningen... Detta är för att vi blandar beräkningssätt..
Vi skulle behöva bestämma lite mer runt vilka beräknings metoder som skall användas i varje steg...
väljer man Diazed 5s så blir det lägre annars blir det högre... det var nu när vi ändrade
från 0.85 till 0,95 som felet kom.
Jag vet inte hur vi går vidare men vi måste nog bena ut det hela...
Det låter som en bra slutsats.
Den som vet mest, gissar minst.
(Jadå, jag gissar ibland ;-))
Jag tittade på hjälpen, vi måste tänka på att vi inte kan använda material som andra har gjort utan att först inhämta tillstånd. Vi jobbar ju väldigt officiellt här.
Gubben som får en stöt är snodd och modifierat lite, från någon som möjligen kan ha synpunkter. Så den figuren skulle vi kanske försöka hitta en annan källa eller ev rita något själv.
Är det någon här som ritar stilig streck-art? Och kan göra en gubbe som liknar lite.
Att skala ner sen är inga problem.
Den som vet mest, gissar minst.
(Jadå, jag gissar ibland ;-))
Hej!
Jag tycker det är svårt att få struktur i utvecklingen av ElDim här i tråden.
Så jag tänkte prova och flytta projektstyrningen till Trello(gratis projekthantering på nätet). Och ha allmänna diskussioner här på forumet. Jag har gjort Bo till administratör så man kan kontakta mig eller Bo så får man behörighet. Hoppas många vill vara med och utveckla ElDim. Vi får prova om det här är rätt väg.
Du räknar med både fram- och returledare. I huvudledningar ska man bara räkna med framledaren (fasledaren). Vid jämnt belastade faser så "försvinner" ju resistansen i N.
Så: ∆U = √3 * R1 * I där R1 är resistansen i en fasledare.
Det procentuella spänningsfallet ska beräknas mot 400 V pga √3 i formeln ovan.
Längden vid 4% sp.fall stämmer fortfarande inte riktigt - det felar uppåt med ca en meter. Du ser det enklast om du fyller i denna beräknade maxlängd som "vald längd" - då blir inte det beräknade sp.fallet 4% som längden skulle motsvara utan 4.12% i mitt exempel.
Ok. om vi backar lite.....
vid [#1.0] där beräknar jag dubbla resistansen vid 20 grader (jag tar bort 2:an där)
då kommer Z2 minska vid [#1.3]
Jordslutningsströmmen vid [#1.4] ökar
då blir det ett annat invärde till ∆U = √3 * R1 * I och får då ett annat värde vid [#1.5] och då även vid [#1.6]
Om jag förstått dig rätt Bo så är det detta som skall göras.
dvs ta bort 2:an vid R1= (p*L*2)/A
-------------------------
Vi är nästan uppe i 3000 nerladdningar skulle kännas skönt att fått allt på plats innan dess... Jag har gjort en massa annat kolla i Trello så ser du, jag skulle kunna få ut en
beta 17 så fort jag får feedback.
Jo just... Jag får då 1,46% och 5,83V
Xfor = 0.3; A=6; L=65; T=40
Nej, förimpedansen skall beräknas med N-ledare. Det är bara spänningsfallet i huvudledningar som ska beräknas utan N-ledare.
Så beräkningen av R1 och R2 vid #1.0 är korrekt.
Du ska endast ändra beräkningen avspänningsfallet vid #1.5 till ∆U = √3 * R1 * I / 2
(Detta förutsätter att fasledare och (PE)N-ledare har samma area, men det kan vi gott göra.)
Hum.. nu när jag körde ElDim på annan dator så fick jag ett error när jag startar eldim
det är om att fel printer är vald...
Är det nån annan som får det felet?
detta är fixat i V4.0B-17
(1) Tabordning
(2) Bild: huvudledning markera med rött om längden är 0
(3) Bugg: resultatfliken blir helt grå.
(4) Bugg: beräkningsfel på huvudledning.
(5) Bild: Huvudledning byt färg på jordslutning.
(6) Ändra vart inställningar sparas. (problem om man ej är admin)
(7) Bild: Huvudledning möjligt att klicka på dellängden för att växla inmatningen.
(8) Mer koll av felaktig inmatning.
(9) Bugg: beräkning av max 4% spänningsfall
(10) visa sökvägen till inifilen i settings.
Mer beskrivning finns på Trello
Jag behöver frivilliga testare... för helst skall inte jag som kodar testa och verifiera det jag gjort. Jag behöver ju även höra från andra om lösningarna känns bra.
Det är inte bara rätt räkning som skall testas utan det är ju mycket annat i listan.