Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Stockholm

El i murstocken?

En del av väggen i ett rum är mutstocken. Eftersom jag behöver passera denna vägg för en eldragning är frågan om man kan fräsa in ett rör i murstocken?

Tacksam för råd/tips!

2.    länk #2
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Jag skulle försöka hålla mig borta från murstocken om jag var du!
    EL-intresserad datanörd

3.    länk #3
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Frågan är ju om det inte är en byggteknisk fråga iatället för en elteknisk. Jag skulle nog också undvika men inte för den skull vad gäller hur och var man får dra el utan mer vad åverkan på murstocken säger mer byggtekniskt.

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Feb 2005

Nja, eltrådarna får ju inte utsättas för högre temperaturer än 70 grader, och skall väl hållas under 30grader helst för att tåla sin egenuppvärmning vid höga strömmar.

Murstocken kan ju under vissa omständigheter bli väldigt varm, därav kraven på avstånd till brännbara husdelar etc.

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 3

Nåt säger mig att sotaren kommer att skrika högt om han ser det, man gör under inga omständigheter åverkan på en murstock idag.
    Det man får ansluta mot en murstock, utan åverkan, är inredning, innerväggar och panel om jag inte tolkat reglerna och vad sotarna sagt helt fel.
    Dvs man borrar och pluggar inte och att då fräsa ut ser jag som uteslutet.

Vill du ha mer definitiva svar så kolla med sotaren, det är ända denne som skall godkänna det och därför jag inte säger byggingenjör som första val.

/Kent

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Dec 2008

ok, den gamla elcentralen satt på murstocken... vissa av rören gick i putsen på murstocken... så det kanske är ok i alla fall... jag skall kolla lite vidare.

7.    länk #7
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Han kan kanske tycka att det går bra om det inte är något rökkanal som går just där?

Förr var det tydligt mindre noga. Jag har en takstol som ligger mot min mur, på den sida där rökkanalen går på vinden samt att det ligger sågspån runt hela muren på vinden och i golvet. Byggt -60

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen