7 707 läst ·
87 svar
8k läst
87 svar
Säkra upp?
Sida 1 av 6
Har idag 2 säkringar till all "hushållsel" dvs uttag, lampor etc. Kommer koppla mycket på dessa och är rädd att jag kommer upp i gränsen för vad jag kan koppla på dom (har tex 1000Watt i köket, bara på lamporna när allt är tänt, till detta kommer då 2 datorer, 3 teveapparater, hemmabio x2, 3 tv spel, laptop etc etc...
Skulla man kunna byta ut säkringarna mot 16A och samtidigt dra nya 2.5mm2 ledningar från säkringarna och ut i dosorna?
isf, måste jag dra om hela vägen till sista uttag eller räcker det till kopplingsdosorna (takdosorna i mitt fall)
Skulla man kunna byta ut säkringarna mot 16A och samtidigt dra nya 2.5mm2 ledningar från säkringarna och ut i dosorna?
isf, måste jag dra om hela vägen till sista uttag eller räcker det till kopplingsdosorna (takdosorna i mitt fall)
Ja i teorin om man byter ut allt till 2.5mm2 osv men känns enklare att dra ut nga nya uttag på egna säkringar till tex hemmabion (jag fick dra 3-fas till hemmabion för det blev för mycket för ett vanligt uttag)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vilken typ av säkringar har du? Diazed ("Skruvsäkring") eller dvärgbrytare (automat)? För två 10A diazeder kan du ta ut närmare 28A kontinuerligt, vilket blir ca 6.5kW. Har du dvärgar blir det ca 5kW max. Så, prova först om du löser dina befintliga säkringar så kanske du sparar några kronor.
Annars skulle jag rekommendera 2.5mm2 och 13A säkring. Det finns 13A diazeder även om dom kan vara svåra att få tag på, och det är samma passdel som för 10A.
16A för uttag och belysning är inte rekommendabelt. Det har skrivits en hel del om det på forumet.
Annars skulle jag rekommendera 2.5mm2 och 13A säkring. Det finns 13A diazeder även om dom kan vara svåra att få tag på, och det är samma passdel som för 10A.
16A för uttag och belysning är inte rekommendabelt. Det har skrivits en hel del om det på forumet.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Om det är ett alternativ att dra nya kablar (byta ut de gamla) så tycker jag du ska fortsätta med 1,5-kvadrat men istället dra in fler. Alltså sätt in ett par extra 10 amp-säkringar i elskåpet och dela på så sätt upp belastningen på fler säkringar.
Men man får väl inte dra flera olika i samma rör?? (om det inte är 3-fas)
martinradbo skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det från olika faser är det väl okej?
Det är visst ok. Man ska däremot inte ha flera faser i apparater som "lekmän" själv får byta (uttag/strömbrytare). I nödfall kan man koppla de andra faserna i tex wago i dosan bakom uttaget (EJ i uttagets Xplintar). Måste man fördela i en bostad så ska man helst göra de i en kopplingsdosa. Man ska också märka i centralen så att man fattar att det är en 3fasgrupp. Helst med en 3polig säkring.Mikael_L skrev:
I idealfallet så är det ju självklart bäst att ej 3fasfördela överhuvudtaget i bostäder. Fast i renoveringar av kök osv är det oftast det enda sättet att få fram nog med matningar!
En trefas-grupp ja. Men att låta två olika grupper samsas i samma rör är väl inte OK? :O
Du har både rätt och fel! Du kan inte dra 2 trådar från samma fas för då blir det 2 neutralledare och 2 jordledningar i samma rör men om du drar fram en trefasgrupp med 3 fasledare från fas1.2.3 så kan du dela upp denna i tex en takdosa och dra ner 1 fas till micro, 1 till diskmaskin och 1 till en kaffebryggare. I Norge har man alltid 16A till belysning och arbetsuttag tex för micro etc.
Teoretiskt kan man alltså dra fram 16A för att driva en laddare till en Ipod på några watt, säkringarna är endast till för att skydda den fasta installationen, inte utrustningen som kopplas i den.
Mvh, Elnissen
Du har både rätt och fel! Du kan inte dra 2 trådar från samma fas för då blir det 2 neutralledare och 2 jordledningar i samma rör men om du drar fram en trefasgrupp med 3 fasledare från fas1.2.3 så kan du dela upp denna i tex en takdosa och dra ner 1 fas till micro, 1 till diskmaskin och 1 till en kaffebryggare. I Norge har man alltid 16A till belysning och arbetsuttag tex för micro etc.
Teoretiskt kan man alltså dra fram 16A för att driva en laddare till en Ipod på några watt, säkringarna är endast till för att skydda den fasta installationen, inte utrustningen som kopplas i den.
Mvh, Elnissen
Om jag får fortsätta lite på trefas-grupp-spåret.
Om man har en trefasgrupp så är det ju 3 olika faser och nolla + jord.
Men hur är det med säkringarna till denna grupp.
Måste dom sitta grupperade tillsammans i centralen eller kan dom vara utspridda hur som helst?
Om man har en trefasgrupp så är det ju 3 olika faser och nolla + jord.
Men hur är det med säkringarna till denna grupp.
Måste dom sitta grupperade tillsammans i centralen eller kan dom vara utspridda hur som helst?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är högst olämpligt att ha en 3-fasgrupp lite här och där men det är väl inget problem att flytta /swappa grupperna så man får en ren 3-fasgrupp. de enfasgrupper som "är i vägen" fungerar lika bra på en annan säkringsplats men på samma fas.
Protte
Protte
