Byggahus.se
Hur använder man en sån ? Kan man mäta runt en skarvsladd tex eller måste det vara enbart en fas?

Köpte en idag och skulle testa men den visar inte ett skit... Satte den runt kabeln till värme pumpen där jag kollade så elpatronerna gick för fullt.. men den gav inget resultat..

Ställde tången på 20 A

(fanns 20 och 200 att välja mellan..
 
Du måste mäta runt en strömförande ledare.
 
Den mäter den ström som passerar genom "öglan". Sätter du den på en komplett kabel så går det lika mycket ström frammåt som bakåt. Summan blir noll.
 
Det finns eller har funnits en tång som kunde mäta strömmen i vissa "normala"
kabeltyper. Den mätte magnetfälten väldigt nära kabelns yta.
Det var ganska många år sedan jag såg den, och jag minns inte vad den hette.

/Hasse
 
Jag har tillverkat en lite mätadapter i form av en kort jordad "förlängningssladd" med FK enkelledare mellan han- och honkontakterna.

Bara att plugga in mellan vägguttaget och förbrukaren och mäta runt godtycklig ledare med tångamperémetern.
 
mycke_nu skrev:
Jag har tillverkat en lite mätadapter i form av en kort jordad "förlängningssladd" med FK enkelledare mellan han- och honkontakterna.

Bara att plugga in mellan vägguttaget och förbrukaren och mäta runt godtycklig ledare med tångamperémetern.
presis det är väldigt vanligt och som jag tycker är bäst
 
mycke_nu skrev:
Jag har tillverkat en lite mätadapter i form av en kort jordad "förlängningssladd" med FK enkelledare mellan han- och honkontakterna.

Bara att plugga in mellan vägguttaget och förbrukaren och mäta runt godtycklig ledare med tångamperémetern.

smart =)
hehe skulle jag aldrig kommit på..

Kan man läsa någonstans på nätet om hur man lär sig mäta olika saker och det viktigaste av allt; hur man tyder sina mätresultat.
 
På tal om ämnet, någon med en åsikt om Biltemas Amperemeter?
Den mäter DCA vilket jag saknar idag på min T5a, antar att det är en standard kinatång... Jag är inte intresserad av massor med decimaler, så den känns rätt lagom. Att den dessutom får plats i verktygslådan är plus.


http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949
Tångamperemeter AC/DC
Digitalt testinstrument för lik- och växelström. Tydlig 3 3/4 siffrors LCD-display. Max tångöppning 23 mm. Möjlighet att låsa avlästa värden. Automatiskt val av mätområden vid mätning av spänning, resistans, kapacitans och frekvens. Funktion för diod- och kontinuitetstest. Indikering av låg batterispänning. Mått: 181 x 43 x 30 mm. Vikt: 225 g. Levereras med testsladdar, batteri (9 V, 6LF22) och bruksanvisning.
Mätområden:
Likström, DCA: 0–40–200 A
Växelström, ACA: 0–40–200 A
Likspänning, DCV: 0–400 mV/0–4–40–400–600 V
Växelspänning, ACV: 0–4–40–400–600 V
Resistans, OHM: 0–400 W/0–4–40–400 kW/0–4–40 MW
Kapacitans: 0–4–40–400 nF/0–4–40–200 µF
Frekvens, Hz: 0–10–100–1000 Hz/0–10–100–1000 kHz/0–10 MHz
Pulskvot, %: 0,1–99,9 %
 
Ett sådant instrument har jag liggandes här. Funkar bra till det jag har det till, mätning i fordon dels för att se om t.ex värmeslingor av olika slag funkar, dels för att se om det finns tjyvström som laddar ur batterier. Har även mätt lite spisar och tvättmaskiner med den.
Känns stabil och bra, lagomt tung så nått seriöst måste finnas innaför skalet iaf.
Och ett plus är att den har ett avtagbart gummihölje så den är lite stötskyddad och greppvänlig.
 
mycke_nu skrev:
Jag har tillverkat en lite mätadapter i form av en kort jordad "förlängningssladd" med FK enkelledare mellan han- och honkontakterna.

Bara att plugga in mellan vägguttaget och förbrukaren och mäta runt godtycklig ledare med tångamperémetern.
Minns att jag gjorde en sådan för många år sedan då jag ville kolla vilken effekt jag hade på motorvärmaren i bilen.
Bara att mäta spänning och ström och räkna!
 
Xanadu skrev:
Bara att mäta spänning och ström och räkna!
Ja, det funkar i alla fall på värmeelement och glödlampor. Saker som snurrar eller innehåller elektronik är det ofta lite värre med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.