Problemet med Behörighet.

Stängt ämne
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-02-01, 00:23

Banned

Medlem: maj 2008
Län: jämtlands
Problemet med Behörighet.

Jag undrar vad som gör många negativa till det system som idag tillämpas i el branschen. Varför det är fel att ha den höga elsäkerhet vi har idag och som undviker dödsfall samt brandskador.
Om dagens system är bristfälligt. Utarbeta ett förslag till hur det kan förändras och påverka Era politiker istället för att koppla själva för att visa hur fel ni anser det vara.
Då jag är rätt insatt och pratat med många berörda myndigheter/företag och insett hur envisa de är från båda sidor, så är min slutsats att det som förlorar är INTE myndigheten eller försäkrings bolaget.
Det är den som trotsat lagen och tagit den i egna händer, fast det står klart vad som gäller.
Den som installerat själv under de förutsättningar som gäller nu.

Förändra på den väg de förstår istället för att tro ni skall repekteras genom att trotsa lagen/paragrafer/föreskrifter.

Senast redigerad av Elinstallatören 2010-02-01 00:27.

2010-02-01, 01:47

Fullvärdig medlem

Medlem: jul 2008
Län: Skåne
Jag har orkar inte ens skriva ett ordentligt svar. Däremot så har jag anmält inlägget med en from önskan om att helt förbjuda diskussioner om behörighetssystemet utformning. Det här är ett konsumentforum för elarbeten inte ett politisk forum. Vore himla skönt att kunna ställa frågor här utan att hela tiden få en knäpp på näsan av någon självgod elektriker som bara måste påpeka att "Det där får du inte göra själv!" och sedan se sida upp och sida ned med trams. Lägg av!

Senast redigerad av Maxwells_Demon 2010-02-01 02:25.

2010-02-01, 08:06

Senior medlem

Medlem: dec 2008
Län: Skåne
Jag brukar inte ge mig in i behörighets diskusionen...
Men nog måste man upplysa konsumenter om att det är krav på behörighet.
Det finns väldig många folk som inte vet att det krävs behörighet, de tror att det räcker med "nödig kännedom".
Däremot resonerar väldig många så här, vatten och el det rör jag inte, det är farligt.
Vi som hänger här inne är trötta på allt tjat om detta, men forumet är väl inte främst till för oss? Utan för alla som kommer in hit och har problem med något. Däribland väldigt många nya annvändare.

2010-02-01, 08:13

Moderator

Medlem: feb 2005
Inloggad
Just därför så har vi i elforumet regeln att det är OK med ETT inlägg i en tråd om att det arbete som diskuteras i tråden är behörighetskrävande.

Sedan är det en fördel om den "pekpinnen" delas ut på ett konstruktivt sätt. Ett lite surt inlägg i stil med "ring elektrikern" må vara hur korrekt som helst sakligt och juridiskt, men det lär få noll effekt på den person det är riktat till.

2010-02-01, 08:26

mycke_nus avatar
Gudfader

Medlem: feb 2008
Län: Gotland
Inloggad
Det har blåst många förändringens vindar i Sverige de sista 25 åren, det skulle högeligen förvåna mej om EU till slut inte skulle rå på även det svenska skråväsendet.

2010-02-01, 08:27

Mikael_Ls avatar
Gudfader

Medlem: aug 2006
Inloggad
Elinstallatören skrev:
Jag undrar vad som gör många negativa till det system som idag tillämpas i el branschen.
Kort sagt!
För att det inte är utformat för att höja elsäkerheten utan för att skydda branchen.

2010-02-01, 08:44

Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2009
Län: västmanland
Håller med, tycker det är löjligt att man efter utbildning ska jobba i t.ex 4år innan man får ut sin behörighet (Kortare med ngn högskoleutbildning inom el) istället
är det en massa sk yrkesmän som utför elarbete utan behörighet inom lagens riktmärken med en person inom företaget som har behörighet men oftast inte har en aning om/kollar installationen. Istället för en kort praktik och därefter får man behörighet efter godkänt teori/praktikprov

2010-02-01, 08:53

Mikael_Ls avatar
Gudfader

Medlem: aug 2006
Inloggad
Ett annat problem jag har att behörighets-systemet försämrar konkurrensen, vilket vi konsumenter får betala för.

Nu kan man ju snabbt inse att det inte är det är vare sig enda eller värsta branchen.
Vid husbyggande är nog kommunernas plan-monopol, VA-monopol, sophämtningsmonopol och vägmonopol mm. det värsta.
Kolla bara alla löljigt överprissatta små"tjänster", nybyggnadkarta kopierad på kopiatorn för tusentals kronor, planavgifter som antyder att det kostat minst en miljon att rita in några tomter på en karta och bestämma hur stort man får bygga där. Jämför till exempel VA-unslutningskostnaden med el-anslutning osv osv.

Så vad det gäller konkurrens är elbranchen endast delvis ofungerande. Men det får gärna bli bättre.

2010-02-01, 12:36

Forumgud

Medlem: sep 2009
Län: Stockholms
Inloggad
På jobbet får jag bygga ett apparatskåp till en hiss som skall sitta i ett bostadshus. Hemma får jag inte montera ett nytt vägguttag. Vari finns logiken? Vad i detta höjer säkerheten?

Erik

2010-02-01, 12:44

Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2009
Län: västmanland
Samma för elektrikern på jobbet är han ute o installerar hos kunder, sen när han kommer hem vill frugan ha ett uttag till lampan ,då är det stopp det får han inte montera(om han inte har egen behörighet villsäga, vilket de flesta elektriker saknar)
logik=nada ,vad händer i praktiken i detta fall? jo han installerar det ändå dvs hempul

2010-02-01, 12:48

Banned

Jag förstår att inte ni gillar dagens system.
Men min avsikt är att förändra så jag mottager gärna era argument att gå vidare med detta.
Alle vet hur lagen nonchaleras men ingen säger något förrän det händer något då de menar att alla vet/borde veta eller ta reda på vad som gäller.
De som då pekar på vad lagen säger samt spara pengar.

Den stora förloraren är de små kunder som ingen installatör vill jobba åt då det ger för lite penger eller förlust, så det är inte lätt nlita ett förteag heller. Då man bara vil lha ett rum installerat å bor 2 mil från stan.

Min avsikt är inte att peka finger utan upplysa om dagens lag samt lära mig om vad som bör ändras.

2010-02-01, 12:51

Banned

Jag har fått den informationen att det är någon som måste stå för och ha ansvbaret att det är rätt gjort -enligt lagen.
Att byta uttag är ok , men inte att installera nytt. E klar gräns för lagens tolkare.

Men det är som att köra buss utan busskort. ok till det händer nått eler det blir kontroll.

2010-02-01, 12:52

Banned

Maxwell:
Jag kan inte messa Dig men stör ämnet Dig så öppna det inte bara.

2010-02-01, 12:53

Banned

Mikael:
Vad skulle myndigheten -elsäkerhets verket- tjäna på att skydda branschen om det är i ekonomiskt syfte?

2010-02-01, 12:55

Banned

Avenmo:
Att det finns många som har kunskapen men det finns även många som INTE har det.
Vem ska bedömma om vem som får å vem som inte får?
Släkt/vänner om kan intyga eller..........å ven skulle inte vilja bespara vännen utgifter?
Stängt ämne
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons