Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Stängt ämne Nytt ämne
...
...
  1.    länk #121
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: västmanland

då har jag 2 frågor till dig

Skulle du gå till polisen om du tex kört mot rött eller kört onykter?

Väldigt många som ägnar sig åt lekmannamässiga elinstallationsarbeten. hur många är vädligt många? och vad typ lekmannamässiga elinstallationsarbeten pratar du om?
    Du själv har ingen behörighet alltså är du en "Hempulare"
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #122
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Så här gör många och tror att det är tillåtet! Men det är det inte,

Den som utför installationen måste antingen själv vara behörig eller
    anställd hos en firma med en behörig i anställningsförhållande dvs det räcker inte
    att firman du jobbar på gör en "besiktning" den är lika olaglig som om jag hade gjort den (har inte behörighet) dvs du måste installera hemma på arbetstid och firman fakturerar dig för tiden som vilken annan kund som helst(fast kanske med ett bättre pris)
    Rättelse (eller förtydligande) anläggningen i sig blir inte automatiskt olaglig för att den utförts av ej behörig, det olagliga är just gärningen att utföra kopplingsarbete (koppleriverksamheten som sådan )

Lika lite som en korrekt försäkrad, besiktad, skattat och hel bil skulle bli olaglig bara för att någon utan körkort råkar köra den.
    Den som vet mest, gissar minst.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #123
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: västmanland

Rättelse (eller förtydligande) anläggningen i sig blir inte automatiskt olaglig för att den utförts av ej behörig, det olagliga är just gärningen att utföra kopplingsarbete (koppleriverksamheten som sådan )

Lika lite som en korrekt försäkrad, besiktad, skattat och hel bil skulle bli olaglig bara för att någon utan körkort råkar köra den.
    Korrekt var kanske lite otydlig där!

4.    länk #124
    Senior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: stockholm

Det här är väl typexempel på trådens rubrik, "Problemet med behörighet".

5.    länk #125

De som "förstår" och de som absolut ingenting förstår kopplar ändå.

De mitt i mellan följer reglerna.

Precis samma sak med bilen.
    Om man kan köra, visst skulle man flytta den på tomten om det behövdes, även om man inte hade körkort.

Detsamma gäller elen, hemma i sitt eget hus, kan man koppla friskt. Men inkommande el beställer man hjälp med.

6.    länk #126
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Nu kan vi ju ta nästa steg:

Eftersom det inte är lagligt för en obehörig elektriker att hempula på eget ansvar även om en annan OBEROENDE elektriker sedan kollar installationen, varför blir då hans arbete på andras fastigheter under tjänstetid lagligt när den behörige elektrikern där sannolikt sällan eller aldrig kollar hans arbete?

Egentligen är det konstigt att inte Elektrikerförbundet arbetar för att alla elektriker skall ha egen behörighet, det borde ju rimligen medföra en högre lönenivå. Fast dom skulle väl få färre medlemmar då..
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

7.    länk #127
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2008
    Län: Norrland

då har jag 2 frågor till dig

Skulle du gå till polisen om du tex kört mot rött eller kört onykter?

Väldigt många som ägnar sig åt lekmannamässiga elinstallationsarbeten. hur många är vädligt många? och vad typ lekmannamässiga elinstallationsarbeten pratar du om?

Nej, men jag förutsätter att det sker utredningar vid allvarliga olyckor. Nu har jag ingen statistik framför mig, men sist jag läste något om det var antalet elrelaterade bränder t ex relativt få, och den absoluta majoriteten hade startat i apparater, inte anläggningar.

Jag har naturligvis inga siffror på hur många som ägnar sig åt elinstallationer utan att ha vare sig behörighet, utbildning eller erfarenhet. Däremot kan jag extrapolera utifrån vad jag ser själv och att det uppenbarligen finns en stor marknad för installationsmateriel. För det är ju knappast elektriker som regelmässigt handlar sånt på Coop, Clas Ohlson, Biltema och Bauhaus...

Men du missar min poäng. Om det (som redan görs i vad jag gissar är relativt stor omfattning idag) var tillåtet för fastighetsägare att göra vissa installationsarbeten själv med efterföljande besiktning och godkännande, skulle inte det vara bättre än det är idag?

8.    länk #128

Men du missar min poäng. Om det (som redan görs i vad jag gissar är relativt stor omfattning idag) var tillåtet för fastighetsägare att göra vissa installationsarbeten själv med efterföljande besiktning och godkännande, skulle inte det vara bättre än det är idag?
    Tja, som vi ser här är det en lagstiftning som inte respekteras.

Att gå mot röd gubbe kunde man få böter för, nu är det bara inte tillåtet. Häromåret läste jag i tidningen att en gångtrafikant blev dömd för vårdslöshet i trafik, då han orsakat en olycka.

Man kanske skulle göra något liknande, man får koppla om man har nödig kännedom.

9.    länk #129
    Junior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: västra götaland

4 § Elsäkerhetsverket får i det särskilda fallet eller genom föreskrifter medge undantag från tillämpningen av förordningen.
    visserligen så behövde jag inte eftersom att ag är anställd av företaget och utför det på ordinarie arbetstid om detskulle vara olagligt så skulle det vara skattefiffel

10.    länk #130
    wallenbergs avatar
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: norrboten

Jag tycket att det är lättt att ha synpunkter å elarbeten när man själv inte jobbar med det för då tror man att det är så lätt bara för att man vet hur man installerar ett uttag men det som ingen gör är att beräknar utlösninggs vilkoren för uttag mm och testar så att hela anlägniingen fungerar korekt för när man väl behöver att säkringen ska lösa så gör den inte det på grund av att man inte har läst den allmäna behörigheten för där får man lära sig mycket om livsviktiga saker och det är en utbildning på minst 400 timmar det är en utbildning på minst 3 månader heltidsstudie!

11.    länk #131
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Håller med wallenberg i stort, men..

Det är lite irriterande att jag som har läst fyraårigt elteknisk linje plus ytterligare fyra år teknisk fysik och elektroteknik inte är betrodd att själv läsa in vad som krävs och sedan tillämpa kunskaperna på min egen fastighet under eget ansvar.

Samtidigt låter man folk köra omkring i dödsprojektiler efter 20 timmars utbildning med 500 dödsfall per år som resultat..
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

12.    länk #132
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götalands

Tigger:
    Det som inte många civil ingenjören förstår kan vara att vi resonerar om ett HANTverk, inte att räkna teoretiskt rätt ( som visst behövs , men det är i nte så svårt) men även om man jobbar som ingenjör på ett företag i elbranschen är det ingenting som vägs in då man söker behörighet.
    Du måste ha praktik.
    Även om man sett/hört/läst/fått råd så är det utövandet med som väger in.
    Det får man av flera års praktik.
    Eftersom det här är fel på ganska många sätt så är en rättelse på sin plats. Graden av "teoretisk utbildning" räknas med när man söker behörighet (http://www.elsakerhetsverket.se/Glob...ter/2007-2.pdf) Dvs har du en civ.ing. i elkraft så får du efter 3 års praktik (varav 1 år på högsp-anl. och 1 år på lågsp-anl), full behörighet. ABL, vilket är intressantare här, kräver 2 år på lågsp. anl.

Motsvarande praktiktid för en sökande med bara gymnasieutbildning är 5 år (1 år högsp och 3 år lågsp). För ABL krävs 4 år på lågsp. anl.

Så "hantverket" är inte svårare än att man får räkna sina "teoretiska" studier med motsvarande en faktor 1/2. Så det är inte så att: "Även om man sett/hört/läst/fått råd så är det utövandet med som väger in. Det får man av flera års praktik." Tvärtom, lagstiftaren tycker att en civ.ing. bara kräver *hälften* så lång praktik som en sökande med enbart gymnasiekompetens för ABL.

(Vidare, eftersom målet är säkerhet så tolererar vi inte någon grad av "hantverksskicklighet". Dvs att det skulle finnas ett sätt att genomföra installationen som var säkrare men inte gick att systematisera/analysera/medmera. Men det kan vi lämna därhän för nu).

Eftersom du hela tiden tjatar om att man skall följa lagen och att denna är helig, så gör för all del det själv. Det här är n-te gången du får påpekat för dig att högre utbildning enligt lagstiftningen räknas som en *avsevärd* del av en elbehörighet.

P.S. Och ja, jag är civ.ing. och har jobbat som elektriker. Jag tror mig ha visst perspektiv på båda. D.S.

13.    länk #133
    Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götalands

Så, vilket är det bästa sättet att få sin BB eller vad det nu heter, om man är civ. ing. (eller bättre)? Praiktik i 2 år, måste det vara på heltid? Måste det ske enligt studieplan?

14.    länk #134
    Senior medlem Medlem: Oct 2008
    Län: -

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/B...et/Behorighet/
    BB = Begränsad behörighet, du får inte göra mycket med denna.. AB av något slag är det som krävs.

15.    länk #135
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: BD

Tänkte bara hänvisa till tråden "Värsta elkopplingen" Där kan man se många exempel på vilken typ av folk som redan i dagsläget struntar i det här med behörigheten.. Tänk om dessa grabbar börjar kunna försvara sina installationer med att "Så får alla göra hemma hos sig själv.." Brrr och HU!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01