Problemet med Behörighet.

Stängt ämne
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-02-01, 22:45

Gudfader

Medlem: dec 2004
Inloggad
Blogginlägg: 3
Elinstallatören>Sant men i rätt många fall så är den behörige enbart ett namn på pappret. Sen är frågan hur många av de i den rollen som verkligen uppdaterar sig fortlöpande eller om de faktiskt litar på sina anställda.

Här finns ju liksom alla varianter och med all respekt, jag är inte alls säker på att någon som fick sin behörighet t ex 1960 är speciellt kompetent idag om denne inte varit ute på fältet och även vidareutbildat sig.

/K

2010-02-01, 23:00

Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2009
Län: västmanland
Elinstallatören skrev:
Men händer det något för den behöriga ansvara för det.......om det är 1 eller 21 anställda.
Är det rätt om man ställer den anställde får ersätta skadan?
Vill Du jobba med den risken?
Slarvar montören är det en sak men gör han sitt bästa men orsakar iaf, är det okde blir ansvarig?.........
Ja varför inte? men det är ju upp till elektrikern själv om man vill ta det ansvaret vill man inte det söker man inte behörighet, men vilket är säkrast elfirman med 19 behöriga och 1 obehörig eller tvärtom?

2010-02-01, 23:13

Senior medlem

Medlem: dec 2009
Län: stockholm
Mitt sätt att se på det är följande:
I min fastighet är jag ansvarig för elsystemet och att det är rätt kopplat, redan nu.
Om elektrikern gör fel är det fortfarande mitt problem, men jag kan gå på elektrikern med en reklamatioen/ersättningsanspråk.

Däremot ska det vara olagligt att sälja tjänster "elektrikertjänster" utan ha behörighet.

Sedan har vi det här med bemanningsföretag, idag kan inte en elfirma hyra in tjänster från bemanningsföretag om jag har tolkat lagen rätt, eller?
Tja om bemanningsföretaget har någon med behörighet...

2010-02-01, 23:15

Banned

Medlem: maj 2008
Län: jämtlands
Snickarboden:
Jo idag så är det förslag (om inte redan beslutat) att behörigheterna skall vara tidsbegränsade OM de inte uppdateras.
Idag så måste iaf jag uppdatera föreskifterna om jag skall behålla min behörighet.

2010-02-01, 23:17

Banned

tomlan:
Idag kan montören ta ut behörighet å ha den 'verksam'.
Men endast om firma teckaren accepterar det, för lönen blir ju högre.

2010-02-01, 23:25

Banned

magnu:
Helt rätt det är fastighets ägaren som är ansvarig för sin anläggning.
Det är det som är en bit av problemet, har man haft en montör utan försäkring
Vem skall då stå för å ersätta skadan?
Skall han ersätta från egen plånbok?
Då fastighets ägern brutit mot lagen är det under eget ansvar.

2010-02-01, 23:30

Dr.Sofias avatar
Junior medlem

Medlem: okt 2008
Län: Uppsala
Elinstallatören skrev:
Mikael:
Vad skulle myndigheten -elsäkerhets verket- tjäna på att skydda branschen om det är i ekonomiskt syfte?
Elsäkerhetsverket lyder under "Elsäkerhetsrådet", som i sin tur betår av representanter från bl.a. näringslivet och elektrikerförbundet.

2010-02-02, 00:01

Senior medlem

Medlem: dec 2008
Län: Skåne
Dr.Sofia skrev:
Elsäkerhetsverket lyder under "Elsäkerhetsrådet", som i sin tur betår av representanter från bl.a. näringslivet och elektrikerförbundet.

Hoppsan vilka represantanter från elektrikerförbundet har dem? Detta har jag helt missat trotts att jag är väldig fackligt aktiv.. Var går det att se vem som är represantanter för vilket förbund?

Hitta svaret på min fråga själv, kopierar in texten här:

Elsäkerhetsrådet

Elsäkerhetsrådet är Elsäkerhetsverkets motsvarighet till styrelse. Elsäkerhetsrådet har tio ledamöter som utses av regeringen. Rådets uppgift är bland annat att uttala sig om föreskrifter som Elsäkerhetsverket planerar att införa.
Elsäkerhetsrådets ledamöter

Magnus Olofsson, Elsäkerhetsverket, Ordförande
Bo Göran Ahl, Elektriska Nämnden
Lars Eklund, Post- och telestyrelsen
Barbro Köhler Krantz, Arbetsmiljöverket
Thomas Korssell, SEK Svensk Elstandard
Tord Martinsen, EIO, Elektriska Installatörsorganisationen
Maria Sandqvist, Teknikföretagen
Göran Söderlund, Svenska Elektrikerförbundet
Matz Tapper, Svensk Energi

Senast redigerad av Akzid 2010-02-02 00:15.

2010-02-02, 00:15

Mikael_Ls avatar
Gudfader

Medlem: aug 2006
Inloggad
Elinstallatören skrev:
Jag har fått den informationen att det är någon som måste stå för och ha ansvbaret att det är rätt gjort -enligt lagen...
Elinstallatören skrev:
...För idag så skall ju allting-överallt-helatiden förklaras och en ansvarig får stå för det -oavsett vad det är....

....Det är nog där vi hamnar tror jag. Men det är endast då en behörig står för kalaset med.
Elinstallatören skrev:
Men händer det något för den behöriga ansvara för det.......om det är 1 eller 21 anställda.
Är det rätt om man ställer den anställde får ersätta skadan?
Vill Du jobba med den risken?
Slarvar montören är det en sak men gör han sitt bästa men orsakar iaf, är det okde blir ansvarig?.........
Elinstallatören skrev:
Helt rätt det är fastighets ägaren som är ansvarig för sin anläggning.
Det är det som är en bit av problemet, har man haft en montör utan försäkring
Vem skall då stå för å ersätta skadan?....
Nu ser du på mina citat vad jag bestämt mig att skjuta in mig på...

Så nu synar jag dina kort !
Kan du hitta och presentera några bevis för att de behöriga elektrikerna faktiskt får stå för de misstag som begås?
Jag har uppfattat det som att en behörig elektriker i princip aldrig blir fälld eller behöver nyttja sin ansvarsförsäkring. Kan du rätta mig i min villfarelse så blir jag glad.

Det enda riktigt odiskuterbara som står i förordningar och föreskrifter är att fastighetsägaren är ansvarig för anläggningen. Rätta mig här också, om jag har fel.

Sen är jag lessen att det här leden tråden aningen offtopic, men det är du själv som anför detta så mycket att det måste besvaras och utredas för att kunna leda huvudfrågan framåt.

2010-02-02, 00:20

Mikael_Ls avatar
Gudfader

Medlem: aug 2006
Inloggad
Akzid skrev:
Hoppsan vilka represantanter från elektrikerförbundet har dem? Detta har jag helt missat trotts att jag är väldig fackligt aktiv.. Var går det att se vem som är represantanter för vilket förbund?

Hitta svaret på min fråga själv, kopierar in texten här:

Elsäkerhetsrådet

Elsäkerhetsrådet är Elsäkerhetsverkets motsvarighet till styrelse. Elsäkerhetsrådet har tio ledamöter som utses av regeringen. Rådets uppgift är bland annat att uttala sig om föreskrifter som Elsäkerhetsverket planerar att införa.
Elsäkerhetsrådets ledamöter

Magnus Olofsson, Elsäkerhetsverket, Ordförande
Bo Göran Ahl, Elektriska Nämnden
Lars Eklund, Post- och telestyrelsen
Barbro Köhler Krantz, Arbetsmiljöverket
Thomas Korssell, SEK Svensk Elstandard
Tord Martinsen, EIO, Elektriska Installatörsorganisationen
Maria Sandqvist, Teknikföretagen
Göran Söderlund, Svenska Elektrikerförbundet
Matz Tapper, Svensk Energi
Egentligen känns det som en hyggligt bra uppsättning ledamöter.

Men någon representant från konkurrensverket, villaägarna och fastighetsägarnas förbund borde kanske varit med också. För att balansera upp med en aning av konsumentsidan också.

2010-02-02, 00:30

Senior medlem

Medlem: dec 2008
Län: Skåne
Mikael_L skrev:
Nu ser du på mina citat vad jag bestämt mig att skjuta in mig på...

Så nu synar jag dina kort !
Kan du hitta och presentera några bevis för att de behöriga elektrikerna faktiskt får stå för de misstag som begås?
Jag har uppfattat det som att en behörig elektriker i princip aldrig blir fälld eller behöver nyttja sin ansvarsförsäkring. Kan du rätta mig i min villfarelse så blir jag glad.

Det enda riktigt odiskuterbara som står i förordningar och föreskrifter är att fastighetsägaren är ansvarig för anläggningen. Rätta mig här också, om jag har fel.

Sen är jag lessen att det här leden tråden aningen offtopic, men det är du själv som anför detta så mycket att det måste besvaras och utredas för att kunna leda huvudfrågan framåt.
Svårt att syna eftersom det blir så pass lite utredningar gjorda...
Sällan det det blir en skada där man inleder en undersökning som går så långt tillbaka som till elektrikern.

Men om vi resonerar lite kring det.
Vi tar ett exempel, vi har två anställda och en behörig chef. Den ena anställda är elektriker utan egen behörighet sen har vi elektriker nummer två som har egen behörighet.
De gör vars ett jobb som är identiska vi kan säga att de har fått handlingar av chefen att installera ett 32A uttag med 1,5 kvm kabel. Anställd nummer ett jobbar helt under chefens behörighet och dennes direktiv, följer såldes bara "order".
Men anställd nummer 2 har egen behörighet och då mer kunskap enligt lagen. Han borde ha kunnat se att detta inte står rätt till, väljer han endå att installera enligt chefens anvisningar så är ivarje fall jag övertygad om att en domstol skulle kunna dömma denna mannen om det visar sig i ett senare skeda att denna installation har lett till en brand eller något ännu värre... Men som tur är så har vi inte så många brottsmål att läsa och studera... Utan det är egna tolkningar av lagen som så mycket annat.
Därmed inte sagt att företagets försäkringar inte gäller... Men det kan ju bli tal om andra straff från samhällets sida...

2010-02-02, 01:02

Banned

Mikael:
Det är rätt ofta företagare får ersätta via ansvarsförsäkringen.
Jag blev själv krävd före jul på ett fel de ansåg jag begått.
Men efter undersökning samt den tid som gått så kom det fram det varit andra där å hempulat så jag klara mig.
Det är en fast utgift på ca 4500:- som fast sen 10-20 % av skade beloppet jag fått betala om jag ansetts skyldig.
Sen det elsäkrådet,å de Du saknade där. Kontakta dem å ge dem förslaget att lägga till de du tycker, eller via nån politiker.

Sen har iaf jag hört om att det finns de falsom de krävt den obehörige på ansvar då det varit uppåt väggarna utfört. Kanske i avsikt att skada företagaren...

Då fastighets ägaren är ansvarig -innebär det att han MÅSTE eller kan låta bli att anlita behörig installatör?
Måste han följa vad lagen säger eller kan han hoppa över det bara det blir bra gjort -enligt honom?

Senast redigerad av Elinstallatören 2010-02-02 01:10.

2010-02-02, 01:03

Fullvärdig medlem

Medlem: mar 2009
Län: BD
Den som innehar behörighet anses ju vara kunnig och skall ju också straffas hårdare enligt mig.. Försäkringsbolagen har ju lyckats tvinga fram heta arbeten-kurser för att få ner bränder på industrier och byggarbetsplatser, därför kräver beställare av sådana jobb att arbeten utförs av innehavare av heta arbeten. Det är lättare att saksöka en sådan i efterhand då han inte skall kunna säga -Jag visste inte..
Om en obehörig elmontör dabbar sig och någon kommer till skada så skall utredningen kontrollera med den behörighetsinnehavande på företaget om gällande elsäkerhetsföreskrifter har följts, han som innehavare av behörighet skall inte kunna säga -Jag visste inte.. För det ingår i hans ansvar att se till att gällande föreskrifter följs samt att företagets kompetens gällande elektrikernas fackkunskaper håller satta mått!
-Sen om en allmänbehörig civilare inte alls är bättre på att bocka, mängda och montera vp-rör, det är en helt annan fråga.. För si en läkare, han kan inte skriva läsligt alltid, fast han e läkare!

2010-02-02, 01:15

Banned

mr Ola:
Du har helt rätt, den behörige är ytterst alltid ansvarig.
Sen är det mkt sällan de kan kräva den anställde då den behöriges uppgift är at komtrollera sam ansvara för instalationen. (Teoretiskt)
Det brukar vara så att han kollar i början sen vet han mer vad montören klara av , å ger svar på frågor å råd/order på hur de skall montera.

2010-02-02, 11:34

Banned

Men att utöka elsäkrådet kan vara svårt då det innebär ökade kostnader, men jag håller med Er att det är bättre med fler parter inblandade, då det annars riskerar att bli snedvridet.
Jag skall adda det i min kalender å driva det mer för dem som beslutar...
Stängt ämne
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons