Problemet med Behörighet.

Stängt ämne
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-02-01, 13:09

Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2009
Län: västmanland
Elinstallatören skrev:
Jag förstår att inte ni gillar dagens system.
Men min avsikt är att förändra så jag mottager gärna era argument att gå vidare med detta.
Alle vet hur lagen nonchaleras men ingen säger något förrän det händer något då de menar att alla vet/borde veta eller ta reda på vad som gäller.
De som då pekar på vad lagen säger samt spara pengar.

Den stora förloraren är de små kunder som ingen installatör vill jobba åt då det ger för lite penger eller förlust, så det är inte lätt nlita ett förteag heller. Då man bara vil lha ett rum installerat å bor 2 mil från stan.

Min avsikt är inte att peka finger utan upplysa om dagens lag samt lära mig om vad som bör ändras.
Det borde vara lättare att få egen behörighet vilket gör elinstallationer ännu säkrare
enligt mig(ansvaret ligger på den som installerar)

Större konkurrens genom att det blir lättare att starta egna firmor inom elinstallation

2010-02-01, 13:11

Fullvärdig medlem

Medlem: dec 2008
Län: Västragötalands län
Elinstallatören skrev:
Mikael:
Vad skulle myndigheten -elsäkerhets verket- tjäna på att skydda branschen om det är i ekonomiskt syfte?
Företagen kan utöva mycket mer press på en myndighet än vad privatpersonen kan göra... Dom tjänar inget på det, dom tjänar bolagen...

2010-02-01, 13:16

Fullvärdig medlem

Elinstallatören skrev:
Avenmo:
Att det finns många som har kunskapen men det finns även många som INTE har det.
Vem ska bedömma om vem som får å vem som inte får?
Släkt/vänner om kan intyga eller..........å ven skulle inte vilja bespara vännen utgifter?
Man kan ju inte släppa det fritt att vem som helst får installera, men om man gått utbildning och sen något prov efter det som blir godkänt, var ligger då hindret?
ansvaret hamnar ju på den som installerar

Man ju bara se hur mätarbyten gick till det var ju inte ens elektriker utan behörighet som gjorde många utav dessa byten, var ligger logiken? Nej den är helt föråldrad och ologisk och blir därmed nonchalerad

2010-02-01, 14:26

Medlem: okt 2007
Län: Västra Götalands
Man skulle kunna ta bort regeln om anställningsförhållande mellan behörighetens innehavare och den som gör jobbet.

2010-02-01, 14:53

Senior medlem

Län: Skåne
-MH- skrev:
Man skulle kunna ta bort regeln om anställningsförhållande mellan behörighetens innehavare och den som gör jobbet.
Elsäkerhetsverket sitter och gör om behörighetsföreskrifterna... Beräknas vara klara i vår...
Så man kanske ska invänta vad dessa har att komma med? Jag tror personligen att där är vissa "lättnader" i de nya...

2010-02-01, 16:35

Forumgud

Medlem: sep 2009
Län: Stockholms
Inloggad
Det finns många områden där det är tillåtet för i princip vem som helst att göra vad som helst så länge man följer vissa regler. Vem som helst får byta hjul på en bil trots att konsekvenserna kan bli allvarliga om hjulet lossnar. Vem som helst får köra en båt som är mindre än 12m lång och 4m bred. Man är dock skyldig att följa vissa regler. Jag tycker att tyngdpunkten skall ligga på resultatet och inte på vem som gör det. Det kunde vara tillåtet för vem som helst att koppla rätt. Givetvis skulle folk koppla fel ibland, men det gör de ju idag också. Jag tror inte det är en bra lösning att omyndigförklara folk. Därmed inte sagt att det skall vara helt fritt, men det behövs ingen flerårig utbildning för att på ett säkert sätt montera ett vägguttag.

Erik

2010-02-01, 17:35

Medlem: okt 2007
Län: Västra Götalands
Akzid skrev:
Elsäkerhetsverket sitter och gör om behörighetsföreskrifterna... Beräknas vara klara i vår...
Så man kanske ska invänta vad dessa har att komma med? Jag tror personligen att där är vissa "lättnader" i de nya...
Nej, jag vill inte vänta på okej från elsäkerhetsvekrket innan jag utttrycker en åsikt.

2010-02-01, 17:56

Senior medlem

Län: Skåne
Nä jag mena inte att du inte får utrycka en åsikt.
Men tänkte mest att man kan se vad dom har att komma med innan vi har en skenande behörighetstråd till, som har en tendens att dra ner humöret på en hel del folk här

2010-02-01, 20:05

Fullvärdig medlem

De kanske "ser forumet" då är det väl bra att det kommer lite inputs

2010-02-01, 20:18

Moderator

Medlem: feb 2005
Inloggad
Jag har bestämt mig för att låta den här tråden löpa ett tag.

Detta är en tråd som i mitt tycke skjuter lite bredvid målet för byggahus forums syfte. Men samtidigt så är det ett ämne med stort intresse från många medlemmar.

Snälla, håll debatten inom rimliga gränser, inte för mycket upprepningar.

2010-02-01, 21:16

Rikard Ågrens avatar
Forumgud

Medlem: jan 2008
Län: Västerbotten
Jag skulle gärna starta eget, dels för att behovet på min hemort är stort (pendlar nu 3 mil till jobbet) och dels för att jag skulle trivas mycket bättre som egen. Men dagens system sätter då stopp för det de närmaste 10 åren, både pga kostnaden för utbildningen och tiden det tar. Så jag hoppas på lite lättnader, det skulle vara guld för mig, om man får vara lite egocentrerad

2010-02-01, 21:36

Bo.Siltbergs avatar
Forumgud

Medlem: jan 2008
Län: Värmland
Inloggad
Jag inbillar mig att vi aldrig kommer att kunna förhindra "vanligt" folk att pula med elen hemma. Nästan lika lönlöst som att försöka övertyga folk att inte gå mot röd gubbe trots att det är bilfritt 100m både till höger o vänster.

Utifrån det föreslår jag att ni erfarna elektriker (och andra med erfarenheter) beskriver riskerna med att t.ex göra en hel installation med lampsladd. Börja imorgon med att fotodokumentera brända kontakter, ljusbågegrillade gubbar, nedbrunna hus och strömförande tvättmaskiner.

Förhoppningsvis får det några okunniga att få insikt och avstå, och andra att bli nogrannare och ställa frågor på detta forum för att göra jobbet korrekt och säkert.
Dom flesta inser nog att dom inte kan utöva hjärtkirurgi hemma, men alla förstår kanske inte vad som är så farligt med en sladd.

Om ingen ger hjälp så kommer många att koppla i alla fall med ibland livsfarligt resultat. Att regelmässigt hänvisa till behörig elektriker lär sig folk ingenting på - "skit på ... - jag kopplar i alla fall, vad kan hända??"

2010-02-01, 21:55

Banned

Medlem: maj 2008
Län: jämtlands
Att gå mot röd gubbe då det är fritt åt båda hållen å man går iaf å bryter mot lagen -det är inte jämförbart....
Att installera el å med en litet snitt göra det blir gnista som i sin tur.....ja ni är med. Det behövs så otroligt litet.......
Men om det är uppenbart dålig installation men förrförre ägaren hade en polare som kunde....kort sagt blir det lite trasslit då det skall redas ut. För idag så skall ju allting-överallt-helatiden förklaras och en ansvarig får stå för det -oavsett vad det är.
Ok har man en okrt utbildning och kan göra enklare arbeten, på andras fastigheter med eller bara min? Vem å hur kollas de det? Om grannens hus brinner ner av Din installation -vems försäkring ersätter det? OM det ersätts.
Men jag håller med -låt folk installera om det är besiktningsbart innan nån behörig kopplar in.
Om erat eget barn köper ett hus för bra pris och skall bara utöka ett uttag, å ni ser att den förre ägaren använt alla regbågens färger samt tre/en fas om vartannat.
Hur skulle det kännas?
Vad skulle det kosta dra om hela installationen om det varit en som bott där innan ochtyckt han kunnat ?
På nått sätt har det sina fördelar att det finns utbildat folk som monterar.
Jag låter en del av mina kunder montera själva men det är enbart de jag anser kan å koppla får de aldrig. Blir det fult gjort gör jag om
Men jag tycker att man bored få dra rör å kabel EFTER man råd gjort med den ansvarige, som kan instruera samt besiktiga efter utfört jobb.
Det är nog där vi hamnar tror jag. Men det är endast då en behörig står för kalaset med.

2010-02-01, 22:09

Fullvärdig medlem

Hempul kommer man nog inte ifrån,( t.om elektriker hempular) men när behörigheten är så otillgänglig så att de flesta elektrikerna inte har en egen måste det vara något fel på systemet..nästan lättare att bli advokat eller läkare!

idag kan ju en elfirma ha t.ex 20 anställda och ägaren har behörigheten
var ligger säkerheten i detta tänkande?
inget sagt att den obehöriga elektrikern gör ett sämre jobb, men då kan
han/hon få behörigheten också

2010-02-01, 22:26

Banned

Medlem: maj 2008
Län: jämtlands
Men händer det något för den behöriga ansvara för det.......om det är 1 eller 21 anställda.
Är det rätt om man ställer den anställde får ersätta skadan?
Vill Du jobba med den risken?
Slarvar montören är det en sak men gör han sitt bästa men orsakar iaf, är det okde blir ansvarig?.........
Stängt ämne
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons