Problemet med Behörighet.

Stängt ämne
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-02-09, 20:36

mycke_nus avatar
Gudfader

Medlem: feb 2008
Län: Gotland
Inloggad
Personligen skulle jag gärna läsa in teorin och avlägga ett praktiskt prov om detta gav mej rätt att pula hemma.

Håller just på med BE-körkort mer eller mindre för skojs skull, och det är minsann en hel del byråkrati, tid och pengar. Skulle inte tveka att göra det samma för en hempularlicens.

2010-02-09, 21:52

Mikael_Ls avatar
Gudfader

Medlem: aug 2006
Inloggad
magnu skrev:
Och vad är den praktiska skillnaden i elsäkerhet, mellan en hemmapulad apparat och en hemmapulad installation?
Att den hempulade installationen får nästa ägare av huset leva med, medan din modifierade microvågsugn tar du med dig.

2010-02-09, 22:16

Immobils avatar
Gudfader

Medlem: okt 2003
Län: K
Men om Micron är fast monterad följer den med fastigheten.

2010-02-10, 18:21

305
Fullvärdig medlem

Medlem: dec 2007
Län: Skåne
Immobil skrev:
Men om Micron är fast monterad följer den med fastigheten.
Jo, fast då krävs ju BB3. Om den däremot är lös, så kan man ju sälja den till någon. Presis lika självklart, som att man kan sälja hela huset. Så varför olika krav?

2010-02-10, 21:22

Fullvärdig medlem

Medlem: maj 2009
Län: västmanland
Rrrrr skrev:
Det finns nog ingen som helst risk att hempulare skulle skaffa sig någon form av behörighet, än mindre Allmän Behörighet. Varför skulle de det?

Allmän Behörighet behöver du bara om du ska starta eget företag, alt ha hand om en "el-avdelning" på ett stort företag.

Alltså inte speciellt många som har behov av en ABx behörighet.
Håller inte med dig där !
Är helt övertygad att många skulle kunna tänka sig (inkl mig) att kosta på sig utbildning i form av både tid o pengar för att få göra egna lagliga installationer

Det är ju inte helt ovanligt att man tar t.ex flyglektioner för att man tycker det är roligt att flyga men inte har för avsikt att flyga boeing åt SAS t.ex
eller c kort för att kunna köra lastbil vid behov

Varför? intresse,... mm

Tror att de flesta "hempulare" eller GörDetSjälvare är det också inom bygg,vvs,målning mm
dvs vill göra saker själv hemma på villan åt bekanta mm

Sen åter igen, Tror jag inte elektrikerkåren (utan behörighet) tar hem firman när något ska göras utan kan man göra det dagtid så kan man själv kvällstid eller hur?
då vore det ju bättre om de också hade behörighet....

2010-02-10, 21:31

Senior medlem

Medlem: dec 2008
tomlan skrev:
Sen åter igen, Tror jag inte elektrikerkåren (utan behörighet) tar hem firman när något ska göras utan kan man göra det dagtid så kan man själv kvällstid eller hur?
då vore det ju bättre om de också hade behörighet....
Där finns ett viktig men.. På dagtid har de färdiga handlingar, där ska vara någon som gjort alla dimensioneringar o.s.v... På kvällarna handlar man oftast på "rutin", det som brukar vara rätt... Så att införa en behörighet för alla elektriker mer än BB anser inte jag vara rätt.

2010-02-10, 22:10

Fullvärdig medlem

Men då tycker du det är riktigt ändå... att man hempular menar jag

2010-02-10, 22:45

Senior medlem

tomlan skrev:
Men då tycker du det är riktigt ändå... att man hempular menar jag
Svara du på mitt inlägg? Nej, absolut inte...
Jag skrev ju att jag inte ens tycker att elektriker utan korrekt utbildning ska få behörighet eller pula på kvällstid... På dagtid har man färdiga handlingar...

2010-02-10, 22:52

Fullvärdig medlem

Akzid skrev:
Svara du på mitt inlägg? Nej, absolut inte...
Jag skrev ju att jag inte ens tycker att elektriker utan korrekt utbildning ska få behörighet eller pula på kvällstid... På dagtid har man färdiga handlingar...
Men det finns ju inget motsats förhållande till det, har man behörighet själv som elektriker kan man jobba på t.ex stor elfirma efter färdiga handlingar, men kan även
dra egna installationer hemma eller hos nån kompis på kvällen lagligt, för det lär ju finnas massor av olagligt installerade anläggningar där elektriker gjort dem på "fritiden" vore det inte bättre att de var lagliga?

2010-02-10, 23:01

Senior medlem

tomlan skrev:
Men det finns ju inget motsats förhållande till det, har man behörighet själv som elektriker kan man jobba på t.ex stor elfirma efter färdiga handlingar, men kan även
dra egna installationer hemma eller hos nån kompis på kvällen lagligt, för det lär ju finnas massor av olagligt installerade anläggningar där elektriker gjort dem på "fritiden" vore det inte bättre att de var lagliga?
Du verkar missa poängen, som elektriker har du inte all teoretisk utbildning som krävs för behörighet... Har du utbildningen och behörigheten har jag inga synpunkter på att någon hjälper någon på kvällen mer än rent skattemässigt då men det är ju en helt annan tråd...
Men verkligheten är att väldigt få elektriker har den teori och kompetens som krävs för behörighet...

2010-02-10, 23:44

Fullvärdig medlem

Akzid skrev:
Du verkar missa poängen, som elektriker har du inte all teoretisk utbildning som krävs för behörighet... Har du utbildningen och behörigheten har jag inga synpunkter på att någon hjälper någon på kvällen mer än rent skattemässigt då men det är ju en helt annan tråd...
Men verkligheten är att väldigt få elektriker har den teori och kompetens som krävs för behörighet...
Tror inte jag missat poängen.

Det är ju det vi diskuterat tidigare i tråden, att man går utbildningen gör ett teoeretisk/praktiskt prov om godkänt -klart =behörig ABL

sen skriver du att väldigt få elektriker har den teori som krävs(men det är ju det vi pratat om att man ska skaffa sig)
vad gäller kompetensen så om den saknas ska man jobba med något annat !

Sen om jag hjälper polaren o måla o han snickrar åt mig vad är felet i det?
samma med elen inget mer skattemässigt med det -men idag olagligt

2010-02-11, 00:44

TLovskogs avatar
Senior medlem

Medlem: jun 2002
Ålder: 43 år
skrev:
Och vad är den praktiska skillnaden i elsäkerhet, mellan en hemmapulad apparat och en hemmapulad installation?
Inget. Det är det som är så konstigt. Bygga apparater nästan utan begränsning är ok, men flytta ett uttag får jag inte.

skrev:
Är helt övertygad att många skulle kunna tänka sig (inkl mig) att kosta på sig utbildning i form av både tid o pengar för att få göra egna lagliga installationer
Samma här, så fick jag bygga som jag ville utan att spendera timmar i diskussioner om hur jag vill ha det. Dessutom slippa gränsdragningen vad jag får och inte får göra i centralen.

2010-02-11, 07:41

mycke_nus avatar
Gudfader

Medlem: feb 2008
Län: Gotland
Inloggad
För att sammanfatta kan vi fastslå att det är endast elektriker med ABL behörighet som får lov att pula hemma.

Experterna på Elsäkerhetsverket får det inte, den STORA majoriteten av alla elektriker får det inte och jag får det inte heller.

Framför allt - här finns det stora ekonomiska intressen bakom kulisserna:

Därför kommer:

1. Elektrikerförbundet aldrig att arbeta för en uppstyrning av regelverket (det ligger inte i medlemmarnas intresse)
2. Elsäkerhetsverket aldrig att se till att regelverket följs (det skulle uppstå en akut elektrikerbrist, och folk skulle pula hemma i en enorm omfattning)
3. Försäljningen av elmateriel till allmänheten aldrig att stoppas
4. EIO aldrig riskera att de anställda obehöriga skaffar sig ABL och överger sina arbetsgivare.

Vilken fars..

2010-02-11, 08:00

Senior medlem

tomlan skrev:
Tror inte jag missat poängen.

Det är ju det vi diskuterat tidigare i tråden, att man går utbildningen gör ett teoeretisk/praktiskt prov om godkänt -klart =behörig ABL

sen skriver du att väldigt få elektriker har den teori som krävs(men det är ju det vi pratat om att man ska skaffa sig)
vad gäller kompetensen så om den saknas ska man jobba med något annat !

Sen om jag hjälper polaren o måla o han snickrar åt mig vad är felet i det?
samma med elen inget mer skattemässigt med det -men idag olagligt
Varför ska en anställd elektriker ha den kompetensen? Det finns där andra på företaget som har. Varför ska du lägga mer ansvar på den enskilde? Det finns det andra som har betalt för. Jag ser inga problem i säkerheten på elföretag idag...
Vill en enskild elektriker skaffa sig den teorin som krävs för att ta ut AB så är det ju helt upp till honom. Men för att fylla hans jobb som elektriker behövs inte detta.

Att elektriker gör svartjobb på fritiden är inte ett argument till varför de ska ha behörighet. Det är en lagöverträdelse som man istället borde bli straffad för...
Om alla kör i 50 km/h förbi en skola så är det inget argument till varför man ska höja hastigheten vid skolan.

2010-02-11, 08:37

Fullvärdig medlem

Akzid skrev:
Varför ska en anställd elektriker ha den kompetensen? Det finns där andra på företaget som har. Varför ska du lägga mer ansvar på den enskilde? Det finns det andra som har betalt för. Jag ser inga problem i säkerheten på elföretag idag...
Vill en enskild elektriker skaffa sig den teorin som krävs för att ta ut AB så är det ju helt upp till honom. Men för att fylla hans jobb som elektriker behövs inte detta.

Att elektriker gör svartjobb på fritiden är inte ett argument till varför de ska ha behörighet. Det är en lagöverträdelse som man istället borde bli straffad för...
Om alla kör i 50 km/h förbi en skola så är det inget argument till varför man ska höja hastigheten vid skolan.
Jag pratar inte om svartjobb!!
Men i verkligheten så hjälper man faktiskt kompisar ibland, och inbilla mig inte
att de som jobbar som elektriker säger när kompisen/frugan frågar nej,nej det där får jag inte göra ..

Självklart ska det vara upp till var och en om man vill ha egen behörighet/ansvar
men vad är förklaringen till att man måste ha t,ex 4års praktik för att kunna kvittera ut den??
tar det så lång tid att bli varm i kläderna så ska man inte jobba med el

Man ska ha respekt för el och det tror jag de flesta seriösa DIY har också
och nötter som använder lampsladdar,spik som säkring mm farliga kopplingar
inte heller kommer gå någon utbildning för att få behörighet så det är inte dem de handlar om, utan vi nogranna DIY som vill göra själv oavsett om det gäller bygga,måla,el,vvs
Stängt ämne
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons