Hej.
Har nyligen flyttat in i en villa byggd -71. Samtliga rum utom kökt och tvättstugan är ojordade och elcentralen är av den "gamla" typen. Förmodar att det inte heller finns någon inkopplad JFB. Min fråga är vad som skall/bör göras för att förbättra säkerheten?
//En som är mycket okunnig inom det elektrika.

Montera jordfelsbrytare, resten är godkänt som det är. Jordade uttag höjer inte säkerheten som en jordfelsbrytare gör.

Protte

Byter man hela elcentralen då, till en mordernare med automatsäkringar och inbyggd JFB, eller gör man på något annat sätt?

Man sätter en liten låda bredvid elcentralen med en jordfelsbrytare. Med en gängsäkringscentral så sätter man dit en NY säkring om den gamla löser ut. En automatsäkring byts inte ut utan det är samma som slits allteftersom.

Nu är inte det något problem men det finns ingen anledning att byta till något "modernare".
Jordade uttag behövs inte till jordfelsbrytaren.

Protte

1. Jordfelsbrytare
2. Petskyddade uttag
3. Jorda anslutningspunkter (uttag, maskiner)

De 3 grejerna, (i den ordningen), är det man kan göra för att öka elsäkerheten i sitt hem.

Har du en stor central och vill ha mer än en jordfelsbrytare, så kan det bli svårt att fixa till det i din central. Det är inte säkert elektrikern vill klippa i nollskenorna....
Men vill du bara ha en jfb så fungerar det utmärkt med att göra så om sagts tidigare!

De flesta som beställer byte av elcentral tror jag gör det av andra anledningar än att det skulle vara säkrare.

* Den är snyggare
* Lättare att återställa en säkring som gått
* Man kan enkelt dela upp på flera JFB/PSA
* Tar mindre plats
* Man rymmer andra saker där. Skymmningsrelä/tidur, ding-dong osv..

Vad är den ungefärliga kostnaden för att byta hela centralen inkl inbyggd JFB? Ser ju lite trevligare ut och kanske lika bra att göra det när man ändå drar dit elektrikern....

Ser trevligt ut? Jag vet inte jag, men just elcentralen är väl inte det som man går och tittar mest på. Spara pengarna och tapetsera om i alla rum istället. :)

Micke2 skrev:
Vad är den ungefärliga kostnaden för att byta hela centralen inkl inbyggd JFB? Ser ju lite trevligare ut och kanske lika bra att göra det när man ändå drar dit elektrikern....
3000-7000kr inkl moms inkl arbete exkl. ev. ROT-avdrag

Tänk på att vp rör kan komma ut i väggen överallt bakom den gamla centralen...
Så den nya som är mindre kanske inte täcker dom gamla rören...

Ni elektriker kanske fixa det oxå eller? Känns som att det blir grymt mycket dyrare då i alla fall...

-MH- skrev:
Ser trevligt ut? Jag vet inte jag, men just elcentralen är väl inte det som man går och tittar mest på. Spara pengarna och tapetsera om i alla rum istället. :)
Nja, vet inte riktigt om jag kan hålla med dig där. ;):rolleyes:

//Patrik

Rrrrr skrev:
3000-7000kr inkl moms inkl arbete exkl. ev. ROT-avdrag

Mmmm?

Nja skulle nog säga ca 6000-9000 inkl moms med ROT-avdrag

el_richard skrev:
Mmmm?

Nja skulle nog säga ca 6000-9000 inkl moms med ROT-avdrag
Har du PSA då för alla grupper istället för dvärgar? ;)

Okej
Kapsling 600 kr
Hb 300 kr
Jfb 4-pol 2 st 1000 kr
Jfb 2-pol 400 kr
Rk 50 Kr
6 st 16 A 300 kr
12 st 10 A 600 kr
Gaffelskena 150 kr
Blind lock 50 kr

Central 3000 kr inkl.moms

Arbete 5-8 timmar x 500 kr = ca 4000 kr inkl.moms

7000 kr inkl.moms Då jobbar man gratis

bilkostnader 500

7500 kr + lite vinst till företaget. 9000 kr

Och då får kunden:
Hager säkringar
Grupp schema som är skrivet efter konstens regler
Kontroll mätning av anläggningen , megga, skyddsjord, JFB test.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.