Det verkar ju som att avfrostningen inte fungerat som avsett. Kan du hitta termostaten som styr avfrostning dvs ditt förvärmningsbatteri. Den termostat som styr TF ska ju som du märkt stoppa fläkten vid extremt låg temp ut från VVX.
De båda komponenter du ser under kåpan är båda överhettningsskydd ett med automatisk återställning (den runda) och en med manuell (den fyrkantiga).
Kanske har du fått så mycket påfrysning att flödet blir för lågt genom VVX och därefter löser det självåterställande skyddet ut och slår till när temp i kammaren går ner igen.
Termostaten som styr fläkten sitter på samma ställe som termostaten som styr värmeslingan.
jag har ungefär 10 grader där i dagsläget så därför vill termostaten skjuta till lite värme så att fläkten kan starta.
Nu har jag fått hem ett nytt överhettningsskydd (automatisk) och jag testade med det och tyvärr så hjälpte det inte.
Så jag började att mäta lite, och det visar sig att fläkten slår av i ungefär samtidigt som värmaren får signal att starta.
Så något är ju fel där, kan det vara termostaten som börjar lägga av?
Termostaten till värmaren går till ungefär runt 13 grader och som det är nu så lägger fläkten av där okså, fläkten skulle igentligen stängas av vid 10 grader.
Det verkar tyvärr som man inte kan justera dom.
Jag har kopplat om fläkten nu så att den går hela tiden så nu med -10 grader ute så ligger jag och pendlar mellan
12,5 och15 grader (vid termostaterna) beroende om värmaren är till eller från.
Känns som det enklaste och billigaste skulle vara att skaffa sig en ny termostat, hur mycket kan det tänkas kosta tro?
skulle väl vara enklare med en digital men egentligen helt onödigt om det nu skulle vara dyrare.
Nykomling
Medlem: Oct 2011
Län: Västra Götalands
Samma problem kanske?
Undrar hur detta har löst sig eftersom jag nog har samma problem.
Har ett likadant system i det hus vi köpte iår och det ventilationen är ur funktion.
Skulle givetvis upptäckts tidigare men strunt samma problemet kvarstår och jag är på gång att koppla förbi givarna för att se om systemet kommer igång.
Jag är väldigt intresserad hur det gick för trådskaparen och originalproblemet här.
Hej.
Lösningen blev en ful-lösning. har kopplat förbi den funktionen, dvs att fläkten kör hela tiden nu.
Har monterat dig temperaturgivare så jag kan kolla av temperatur i min mobil om jag vill
Nykomling
Medlem: Oct 2011
Län: Västra Götalands
Okej.
Jag fick köpa en ny motor då den ena var rejäääält trött. Startade efter att jag återställde överhettningsskyddet på den men den stannade efter något dygn igen.
Gjorde ett slarvigt lagerbyte men det vart inget bättre.
Jag fick loss pengar på hemförsäkringen som täckte en ny motor så nu rullar systemet med från / tilluft som det skall.
Dock verkar det som om inluften aldrig stannar oavsett hur kallt det är. Vi har ju haft ner till -10 och fortfarande fått in luft.
Får väl göra ett felsökarrace igen om ett litet tag, innetempen är dock okej