Finns det någon brytare typ som den Festool har på sina damsugare som jag kan sätta före byggcentralen där jag har alla sågar och hyvlar anslutna som sedan kan starta spånsugen 400v...?

Jag kör bara en maskin åt gången men det är "jobbigt" att gå och sätta på sugen hela tiden...
Det kan jag väll inte vara ensam om...:p

Tack

//Per

bax skrev:
Swedendro har en. Dyr tycker jag.
[länk]
Det är inte bara jag som är lat då?!

Perfekt det var en sådan jag var ute efter...

Tack

Vad säger egentligen elsäkerhetsreglerna, får man "lobotomera" en såndär clasohlson-pryl, montera i en lämplig kapsling för fast installation och låta strömmen från en av faserna gå genom den för att den ska kunna känna av trefaslaster? Antagligen inte?

Däremot borde man faktiskt få göra motsvarande men med kabelanslutning (trefas), förutsatt att den är godkänd för den strömstyrka som går genom trefaskabeln? Om jag fattat reglerna rätt så får dock bara den som gjort hobbybygget använda grejen?

En budgetvariant är ju att koppla in en såndär trappautomat till spånsugen, och sätta en trapp-knapp vid varje maskin.

Använd den sortens trapp-automat där knapparna funkar som av/på, inte den modellen där knapparna bara funkar som "på" och strömmen bryts automatiskt efter en stund...

Ett växlande relä menar du yxis.
Man kan ju även köpa en strömtrafo i lämplig modell och låta den men rätt kringkomponenter dra ett relä lr en kontaktor som startar spånsugen.

Var lite inne på att bygga en egen men:

-även spånsugen är 3-fas vilket gör allting mindre självklart

-med lite kapsling cee-don och annat blir det nog inte mycket billigare

-alla maskinerna flyttas runt så det kan inte vara alltför fast monterat...

ClasseClas
bax skrev:
Swedendro har en. Dyr tycker jag.
[länk]
Jag hittar inte artikeln längre för Swedendro har meckat om sin sida. Ngn som har bättre tur eller är skickligare än jag att leta?

Alla maskiner ska ju har nollspänningsskydd. Går väl att sno styrning där som startar Spånsugen.
Annars kan du sätta separata trycknappar och impulsstyrt relä.

ClasseClas
spinout skrev:
Eller ett strömrelä som känner av när maskinen är igång. Typ denna [länk]
Intressant, vad kostar ett sånt relä ungefär? Jag letade efter en 3-fas dito, men hittade inte på webben. Finns det sådana också´eller räcker det med att känna av en fas på 3-fasmaskiner (jag pratar om 3-fas elmotorer, typ snickerimaskiner)?

ClasseClas skrev:
Intressant, vad kostar ett sånt relä ungefär? Jag letade efter en 3-fas dito, men hittade inte på webben. Finns det sådana också´eller räcker det med att känna av en fas på 3-fasmaskiner (jag pratar om 3-fas elmotorer, typ snickerimaskiner)?
Det räcker med att känna av en fas.
Kostar 500-1000kr, du kan nog köpa direkt av proswede, ring och fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.