Byggahus.se
Min elektriker har i mitt badrum fäst ett flertal apparatdosor genom att skruva 2 eller 3 skruvar rakt genom dosan och in i trägel.
Han hävdar att detta är helt enligt föreskrifterna.
Skulle vilja höra om någon är av annan åsikt.
 
I elinstallationsreglerna står det att " Elmateriel ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar".
I detta fallet har jag svårt att tro tillverkaren godkänner att man skuvar i dosan pga då får man metall i dosan som vid fel kan bli späningsförande.
 
E
Frågan är vilket som är sämst?
Dålit fäst å lös dosa eller en skruv i regeln somkan bli strömförande?
Hur stor är risken att någon strömförande kabel kan komma åt skruven?
Frågan är åxå om du hellre vill ha en utanpåliggande brytare/uttag?

Eller om du har förtroende nog elektrikern kan bedömma det å stå för sin intsalation?
 
Det beror på vilka skruvar han har fäst dosan med.
Frågan var om han har gjort rätt.
Som sagt det är tillverkarens anvisningar som gäller.
 
Mikael_L
Nu får ni rätta mig om jag har fel.

Är det inte så att, om man följer Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 och tillverkares anvisningar så har man uppfyllt elsäkerhetskraven och behöver inte fundera mera på det.

Men då det inte alltid är möjligt (beroende på förutsättningar) att uppfylla ovanstående är det tillåtet för installatören att göra egna lösningar, som han då måste bedöma efter eget huvud, att dom sas uppfyller lagens intentioner.
 
Är det inte så att plasten i dosan är en del av isolationen i en fast installation. En skruv igenom dosan punkterar ju det skalskyddet då?
 
Elinstallatören:
Nja, frågan är ju om det är enligt föreskrifterna.

Jag vill inte ha utanpåliggande uttag, inte heller lös dosa och om skruv genom dosa inte är enligt reglerna så vill jag inte ha det heller.
Anlitar jag en elektriker så vill jag veta att allt är korrekt gjort. Enligt alla regler.

Jag har inte fullt förtroende för någon hantverkare jag aldrig anlitat förut.
Det finns många inlägg här på forumet som bevisar att annat vore dumt.

Ditt inlägg är lite av typen "vill du hellre ha 230V genom kroppen än att kåken brinner ner".
 
Mikael_L
miko skrev:
Är det inte så att plasten i dosan är en del av isolationen i en fast installation. En skruv igenom dosan punkterar ju det skalskyddet då?
Tänk vad ofta det har skruvats upp elcentraler utan täckt baksida direkt på väggar, och sen ligger det enkelisolerade ledare där inne.
Det finns miljontals sådana här i landet,
Så ibland anses tydligen väggbeklädnad kunna utgöra isoleringslager #2.
 
Det är väl så att elektrikern har haft sina lösningar på problem utan att ta reda på om det är tillåtet eller ej. Vet själv när jag jobbade som installationelektriker att man gjorde vissa "tveksamma" installationer för så hade man alltid gjort. Även om föreskrifter och standars har ändrats med åren.
 
Alla våra dosor är spikade inuti (hus från 60-talet). Det var möjligen enligt tillverkarens anvisning då, men skulle knappast vara OK idag. Risken är nog i och för sig väldigt liten, åtminstone i en enstaka installation. Det är nog snarare så att av X antal miljoner installationer så kommer det leda till problem i ett fåtal fall.

Varje gång jag är inne och rotar i en dosa så sätter jag lite eltejp över spikhuvudena för säkerhets skull.
 
f91jsw skrev:
Alla våra dosor är spikade inuti (hus från 60-talet). Det var möjligen enligt tillverkarens anvisning då, men skulle knappast vara OK idag. Risken är nog i och för sig väldigt liten, åtminstone i en enstaka installation. Det är nog snarare så att av X antal miljoner installationer så kommer det leda till problem i ett fåtal fall.

Varje gång jag är inne och rotar i en dosa så sätter jag lite eltejp över spikhuvudena för säkerhets skull.
Jovisst. Även vår kåk är från 60-talet och vi har metalldosor på många ställen.
Men om det nu inte är enligt reglerna att skruva genom dosan är det rätt konstigt att man väljer att tumma på dem för att spara en kvart. Som man dessutom skulle kunna debitera för...
 
Fortfarande ingen som svarat huruvida det är godkänt eller inte enligt regler och föreskrifter.

Som arbetande elektriker kan jag ju säga att jag och många med mig skruvar genom dosan precis som beskrivs i den här tråden, när det helt enkelt inte går att lösa på ett bättre sätt enkelt. Faktiskt så gör jag det utan att fundera på om det egentligen är ok. Skruvskallen sitter ju flera centimeter ifrån spänningsförande delar så risken för överslag eller spänningsförande skruvar, den finns liksom inte.

Sunt förnuft är minst lika bra som föreskrifter anser jag.
 
När kan man inte använda dom vanliga spikhålen för en vanlig dosa?? Väggen är väl fortfarande öppen för att dessa dosor ska komma ifråga. Varför kan man inte sätta dit en regelstump eller kortling att spika dosan i på vanligt sätt?
 
Bo.Siltberg skrev:
När kan man inte använda dom vanliga spikhålen för en vanlig dosa?? Väggen är väl fortfarande öppen för att dessa dosor ska komma ifråga. Varför kan man inte sätta dit en regelstump eller kortling att spika dosan i på vanligt sätt?
Antar att det handlar om lathet och att spara in den där kvarten.
 
E
jo faktiskt `fort å fel´

Men hur skall du kunna få 230 volt i dig om det sitter en skruv i dosan i en regel?
jag men går skruven genom träet den skruvas i eller är den helt inne i trät?

du fäster ju uttag , brytare m.m med skruv......som sades förut

å sen är det han som installerar som är ansvarig för sin installation.
förut vardet mer text exakt hur det skulle göras -idag får montören själv bedömma mer
sen måste du kunna visa för honom vilken paragraf han bryter mot....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.