En enkel fråga, när var köket byggt? Fanns det då krav på jordfelsbrytare?
Vi har inte retroaktiv lagstiftning i det här fallet. Det är dumsnålt att ändå inte sätta in JFB.

Sedan ser ni hur farligt det är med skyddsjordade apparater.

Protte

Fast då borde apparathöljen inte vara av metall. Eftersom det leder till risken för fas-till-hölje kontakt. Å andra sidan är inget skyddsjordat så finns ingen bra väg vidare för strömmen.

Ang retroaktivt. Jag hoppas att nuvarande regler kräver JFB. Om inte annat borde skyddsombud kunna ingripa oavsett om det är enligt reglementet.

I ett kök är väl risken stor att det finns jord någonstans / på många ställen.

Så det borde vara JFB skyddat utan pardon..

Detta måste väl vara exempel på en situation då skyddsjorden gör installationen farligare. Jag har själv provat att få ström mellan händerna som en följd av trasig utrustning och jordad maskin. Jordfelsbrytare gör väl alltid installationen säkrare, men det finns ju ändå exempel på när skyddsjorden ökar risken.

Erik

Om den trasiga utrustningen är skyddsjordad så är det väl ändå säkrare?

Helst skulle ju bara den trasiga maskinen vara skyddsjordad och allt annat ojordat, men då måste man ha en väldigt bra kristallkula.

Både i det här refererade fallet och då jag provade samma sak så flöt strömmen från den skadade delen av apparaten in i handen på användaren, ut genom andra handen och in i det skyddsjordade höljet på apparaten. Just i fallet att kablar eller dosor är skadade måste det väl ändå vara farligare ju fler skyddsjordade apparater det finns. Det kanske dock är en ovanlig situation.

Erik

Avemo, Ovanliga situationer.. "tänkte inte på det.." olyckornas moderplanet.. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.