Har en liten fundering. Har 3 st 600W-element 400V där 2 sitter på en kabel och ett på en men som sammankopplas i samma kopplingsdosa på 2 faser. den tredje fasen går till belysning och uttag i köket. Säkrat med 10A.

Elementen belastar med 1800W fördelat på 2 faser och i köket kan kyl (170W), belysning, köksfläkt, micro (700W) och kaffekokare (1kW) belasta med mer än 2300W om jag har otur.

Frågan är ifall det kan funka att på något vis utnyttja den kapacitet som finns kvar på elementens faser, t ex så att kyl och micro som delar uttag får dela säkring med elementen.

Läste även nånstans att fler element borde fördelas på 3 faser så att jag kanske lägger ena på L1 och L2 och de två andra på L2 och L3 istället för bara på L1 och L2. I så fall borde väl belastningen bli 600W på 2 faser och 1200W på en fas?

Vill bara få höra lite åsikter innan jag pratar med elektrikern så att jag vet i förväg hur det kan göras på bästa sätt.

Om elementen är på 400 V är det inte så bra att låta dem dela säkring med något som ska ha 230 V eftersom elementet då kan bakmata det som ska ha 230 V när säkringen löser ut om det är separata säkringar. Fast om det är en dvärgbrytare som bryter hela trefasgruppen samtidigt slipper man det problemet förstås.

Det är vanliga automatsäkringar i centralen.
Men det låter inte så bra förstås om de bakmatar. Men de har suttit ihop med el och belysning tidigare så därför tänkte jag att det kanske går att göra så. Men det är alltid bra att få höra lite tips.

Jag har fått känna på resultatet efter såna kopplingar och vill inte att andra ska behöva göra det, så trepolig säkring möjligen men enpoliga icke

Alltså låta elementen sitta på två faser och inte blanda in något annat?
Samt hoppas att det räcker med 10A till allt i köket...

Finns dock en tanke att byta ut elementen och då skulle det ju gå att sätta in 230V istället bara det kopplas om så blå ledare går till nollan istället för till fas. 3x700W så blir det 2,1kW och det klarar ju en säkring på 10A. Men frågan är om det är ett bra alternativ eller att satsa på nya 400V-element istället?

Har du inte plats för en säkring till i centralen så att köket får en egen grupp, eller två? Då kan elementen fördelas jämnt mellan faserna plus att du inte behöver byta dom tre dvärgarna mot en trepolig. 400V-element är bättre än 230V.

Nej just nu är det ganska fullt. Om jag inte lägger badrum och utebelysning/uttag på samma. Då skulle jag kunna ha 3 säkringar till elementen men fortfarande ett till köket. Alternativt 2 säkringar till elementen och 2 till hela köket.

Det borde väl inte spela någon roll om 3 element ligger på 2 eller 3 säkringar? Belastningen blir ju låg i vilket fall när de totalt är på 1,8 kW.

Nä det är små belastningar så det gör inte så mycket att elementen går på två faser bara. Det som inte är bra är den där kopplingsdosan som matar både 400V-element och 230V-uttag i köket. Och det är bra om varje dvärg har lite marginal, dvs att man inte belastar dom för nära gränsen. Finns det ingen plats bredvid centralen för en liten kapsling med några dvärgar till?

Det blir ju inte så stor belastning av de tre elementen. Just nu är elementen kopplade i en dosa och köksel från en egen dosa, så det ligger avskiljt från varandra.
Det är rätt dåligt med plats, just därför det sitter en enradig central där, annars hade det blivit en med 2 rader istället. Men enda gången det kan bli hög belastning är om man kör köksfläkt, micro och kaffekokare på samma gång, och det händer inte särskilt ofta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.