Har stött på ett "nytt" problem. Det är att många antenner idag är aktiva och kräver DC 5v. Jag har köpt en sådan där jätteliten antenn, som mer ser ut som ett tunt mjölkpaket som sitter på väggen. Eftersom man har en "modern" box så matar den 5 v i antennkablen. Det första jag stötte på var ju att spänningen INTE kunde passera splittern, men det problemet var ganska enkelt avhjälpt, om än frustrerande när man vill få igång TVn till fredagsmyset. Ett snabbt kvällsbesökt till Kjell&Co och en DCpass splitter inköptes. Allt var då frid och fröjd till jag kopplade in ett nytt väggmonterat antennuttag av vanligt modell. Då blev det signalfel.

Det visar sig att problemet nog ligger i att uttaget inte har DC pass. Och nu kommer vi till problemet. Inga antennuttag för vägg-/dosmontering är anpassade till DC pass. I vart fall inte någonstan jag har kunnat hitta dem. Även personalen på Kjell&Co kliade sig i skallen för de hade fått in första kunden för ca 3 mån sedan med exakt samma problem och ingen av deras kontakter klarar av det. Och även de har verkligen letat efter uttag. Man blir alltså tvingad till en extra DC strömkontakt mellan antenn och väggdosan. Kopplar man dock direkt så funkar det ju utmärkt. Extra ström mellan antenn och splitter innebär att jag måste dra ström till vinden och det är inget jag hade planerat. Det verkar som om ingen har tänkt på att det är matning från boxen.

Min undran är nu, har någon stött på detta problem också? Och finns det att få tag på DC pass-antennuttag. Jag har Renova i hela kåken och jag vet ju inte om det finns till den serien. Eller är det standad, dvs kan man ha vilket uttag som helst och sätta Renova över.

Hittade inte något annan forumrubrik som passade så jag tog det som var mest "likt". Det fanns även andra antennfrågor här sedan tidigare.

:D Erber

Hej, en lösning kan vara ett Bias-T. Kolla med en firma som säljer antenner och satellit-TV tillbehör. Bias-T monterar du på antennkablen där den kommer ner i huset. Bias-T har en ingång för DC och en kontakt med RF+DC och kontakt med bara RF.
Vet inte om det finns uttag med DC-pass.

Edit: Hittade denna länk:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/07803208.pdf

Kolla sid 113. Uttag TOU01S och TOU14S.

Redigerat:
Hej Erber,

Fandt du et udtag til antennen med DC gennemgang? Jeg har samme problem. I Danmark kan man sagtens købe et udtag fra LK med DC gennemgang til TV antenne, men udtaget er har ikke samme mål, som i Sverige, så den passer ikke i en vægdåse. Triax har en model TOU-1 DC, men jeg har endnu ikke fundet et sted i Sverige, hvor den kan købes.

erber skrev:
Har stött på ett "nytt" problem. Det är att många antenner idag är aktiva och kräver DC 5v. Jag har köpt en sådan där jätteliten antenn, som mer ser ut som ett tunt mjölkpaket som sitter på väggen. Eftersom man har en "modern" box så matar den 5 v i antennkablen. Det första jag stötte på var ju att spänningen INTE kunde passera splittern, men det problemet var ganska enkelt avhjälpt, om än frustrerande när man vill få igång TVn till fredagsmyset. Ett snabbt kvällsbesökt till Kjell&Co och en DCpass splitter inköptes. Allt var då frid och fröjd till jag kopplade in ett nytt väggmonterat antennuttag av vanligt modell. Då blev det signalfel.

Det visar sig att problemet nog ligger i att uttaget inte har DC pass. Och nu kommer vi till problemet. Inga antennuttag för vägg-/dosmontering är anpassade till DC pass. I vart fall inte någonstan jag har kunnat hitta dem. Även personalen på Kjell&Co kliade sig i skallen för de hade fått in första kunden för ca 3 mån sedan med exakt samma problem och ingen av deras kontakter klarar av det. Och även de har verkligen letat efter uttag. Man blir alltså tvingad till en extra DC strömkontakt mellan antenn och väggdosan. Kopplar man dock direkt så funkar det ju utmärkt. Extra ström mellan antenn och splitter innebär att jag måste dra ström till vinden och det är inget jag hade planerat. Det verkar som om ingen har tänkt på att det är matning från boxen.

Min undran är nu, har någon stött på detta problem också? Och finns det att få tag på DC pass-antennuttag. Jag har Renova i hela kåken och jag vet ju inte om det finns till den serien. Eller är det standad, dvs kan man ha vilket uttag som helst och sätta Renova över.

Hittade inte något annan forumrubrik som passade så jag tog det som var mest "likt". Det fanns även andra antennfrågor här sedan tidigare.

:D Erber

Tyvärr inte.

Kjell o Co kundtjänst lovade höra av sig när de hade undersökt saken. För de hade fått flera förfrågningar. Men det är som vanligt....lovar runt håller tunt. Ingen har hört av sig.

Haft mycket annat att göra så jag har heller inte grävt djupare i detta, men visst är det märkligt att inte ett uttag går att finna som kan fixa detta. Jag behöver ju bara insatsen.

mvh
Erber

Du behöver inte dra ström till vinden, eftersom du har DC-pass splitter, så kan du sätta en DC-injektor/Bias-T mellan nedkommande antennkabel och antennuttag (+ då ett litet 5V DC-aggregat som får mata DC-injektorn).

Eller skippa uttaget helt...Skarva kabeln med F-don och dra direkt till boxen

Det ville være noget lettere, hvis man kan finde et sted at købe et antenne udtage som tillader DC gennemgang, da mange TV (f.eks. B&O) og andre digital bokse har muligheden for at 5V DC, så behøver man ikke købe en ekstra DC-aggregat.

Både Triax og LK producerer udtag, som tillader DC gennemgang på TV udgangen men de kan blot ikke købes i Sverige. Man kan købe dem i Danmark, man da passer de ikke i vægdåsen, da Dammark ikke følger Euro standarden for vægdåser.

Triax udtag hedder TOU - 1 DC (303620).
TD 263D, FUGA tillader også DC gennemgang, men FUGA passer ikke i svenske vægdåser. Denne model kan købes mange steder i Danmark.

Jag har fått följande att funka: Kjell&Co uttag 30450 har Radio/TV/SAT. Radio och TV uttagen släpper som ni konstaterat inte igenom DC, men det gör SAT kontakten (F-kontakt)! Jag har separat DC-agg och kopplat det till SAT kontakten som alltså blev "Antenna DC input" istället. En "halvfuling" men jag är nöjd med den.
-- Robert

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.