Trafon gick att öppna, men man måste löda för att få fast kabeln, så det hoppar jag över.
Så vad kan man då göra då, om en sockerbit inte är godkänt pga dragavlastning och kabeln är ju för för kort ???
Tacksam för svar
Så vad kan man då göra då, om en sockerbit inte är godkänt pga dragavlastning och kabeln är ju för för kort ???
Tacksam för svar
Den där lilla grendosan finns ju för 2 kablar också. Bara sätta en sådan efter din 7cm stump och sen valfri längd till den där 3-ledade grendosan.
I en sockerbit så blottar du ju ledarna utan dragavlastning. Man kan säga att den där lilla "dosan" har en sockerbit inuti samt att det sitter dragavlastning i dem. En bygel med två skruv som klämmer fast höljet runt kabeln mot "dos"-kanten.
Ja både dragavlastning och skydd mot berörbar spänningssatt detalj.
En sockerbit kan man ju lätt komma åt metalldelar på, med en penna, strumpsticka, gaffel osv, så sådana ska inte användas till 230V utan ett extra isolerande skydd, t.ex. i en kopplingsdosa.
En sockerbit kan anses ha IP-klass IP10, vilket inte är godkänt.
Men för skarvning och grening av "lampsladd" SKX, så finns det som sagt små skarv och grendosor.
På sid 3 i den här PDF'en finns det sådana. Jag har sett smäckrare utförande med, men hittar inte på nätet just nu.
http://www.helag.se/pdf/segprodukter.pdf
En sockerbit kan man ju lätt komma åt metalldelar på, med en penna, strumpsticka, gaffel osv, så sådana ska inte användas till 230V utan ett extra isolerande skydd, t.ex. i en kopplingsdosa.
En sockerbit kan anses ha IP-klass IP10, vilket inte är godkänt.
Men för skarvning och grening av "lampsladd" SKX, så finns det som sagt små skarv och grendosor.
På sid 3 i den här PDF'en finns det sådana. Jag har sett smäckrare utförande med, men hittar inte på nätet just nu.
http://www.helag.se/pdf/segprodukter.pdf
1. Så nu stämmer det, som jag gjort på bilden ???
2. Man tar alltså en lampsladd mellan de båda grendosorna ???
3. Sen en lampsladd med lamppropp till lamputtaget ???
4. Är det ok, att ha sockerbit mellan förgreningskontakten och trafon, eller köra på grendosa där också ???
2. Man tar alltså en lampsladd mellan de båda grendosorna ???
3. Sen en lampsladd med lamppropp till lamputtaget ???
4. Är det ok, att ha sockerbit mellan förgreningskontakten och trafon, eller köra på grendosa där också ???
1. Ja
2. Jopp.
3. Jajamensan.
4. Det är okej på 12 volt sidan efter trafon. På den sidan om trafon. Inga sockerbitar på 230 volts sidan om den inte ligger i en dosa.
Personligen skulle jag nog köra förgreningsdosor/skarvdosor överallt där det kräver en skarv mellan två olika sladdar. Då är den dragavlastad.
2. Jopp.
3. Jajamensan.
4. Det är okej på 12 volt sidan efter trafon. På den sidan om trafon. Inga sockerbitar på 230 volts sidan om den inte ligger i en dosa.
Personligen skulle jag nog köra förgreningsdosor/skarvdosor överallt där det kräver en skarv mellan två olika sladdar. Då är den dragavlastad.
Det blir nog grendosor på alla, skippar sockerbitarna också.
Duger den här, till alla skarvar???
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=141500087
Hur kopplar man in de, är det som på bilderna??
Duger den här, till alla skarvar???
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=141500087
Hur kopplar man in de, är det som på bilderna??
Redigerat:



