Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm

Konstigt jordningsfel!

Hej,

Vaknade en morgon av att det var iskallt och att jordfelsbrytaren slagit av. Efter ett tag insåg jag att när värmepumpen (en panasonic) ökade farten gick jordfelsbrytaren igen. Har testat med att slå av kl/frys, alla golvvärme etc och sedan köra värmepumpen igen. Den går igång, fläktar lite försiktigt och när den sedan skall dra igång ordentligt går jordfelsbrytaren igen.

Tycker jordfelsbrytaren skulle gå direkt om det är något fel på pumpen och inte när den ökar effekten eller kan det vara så att t ex kompressorn slår igång efter ett tag och det är där felet ligger? Är inte jättevass på el så frågan är om jag skall ringa en elektriker eller någon som kan titta på pumpen?

//Marcus, Väsby

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Jag skulle i första hand kolla med en elektriker, det är inte alls säkert att felet sitter i VP. Felet kan i princip sitta var som helst i anläggningen men blir inte "synligt" förrän VP belastar anläggningen.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 30
    Län: Bohuslän

Ja jag håller med föregående. Du behöver ha dit en elektriker eller någon som klarar av att megga din el-anläggning för att ta reda på var felet sitter.du kan även prova att slå av alla säkringar utom vp och sedan köra igen och se. Tyvärr så är min spontana känsla att det är kompressorn

4.    länk #4
    FrittDrag_IIs avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Halland

Se bara till så att elektrikern inte meggar värmepumpen direkt på ingående matning, brukar dom inte tåla.

5.    länk #5
    spinouts avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Skåne

Kortsluter han fas/faserna och nolla så är det inga problem.

6.    länk #6
    electrocuteds avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: älvsborg

kan ju vara isolationsfel mellan jord och nolla ute i pumpen, så att när kompressorn varvar upp och drar mer ström så flyter en större och större felström från nollan till jorden och utläöser JFB

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Feb 2009

Har du haft värmepumpen länge eller är den nyinstallerad?

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm

Tack för svar

Tack för alla kommentarer. Har nu bokat en elektriker som kommer i slutet av veckan. Jag postar vad felet var.

//Marcus

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Feb 2009

Tänkte bara om fläkten till värmepumpen är varvtalsstyrd med någon form av frekvensomformare, att det kan vara orsaken. Vissa typer av JFB klarar inte av frekvensomformare så bra.

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västra Götaland

Viss värmepumpar ska inte gå över JFB alls då de alltid löser ut den. Jag kan inte det tekniska men så är det, fick det förklarat för mig av en gammal montör en gång hur det fungerade och han lät trovärdig.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen