Säg att jag läser på distans ett år och sedan plockar ut AB. Får jag då göra vad och var jag vill eller behöver jag utföra jobben i ett företags namn för att behörigheten ska 'gälla'? Antar att det har med försäkringar att göra ifall olyckan är framme?

ett år på distans och sen "plocka ut" AB, ha ha, om det ändå kunde vara så...

Jupp, så är det, men nu var det inte kraven för AB jag undrade över.

Behörigheten har i sig inget med företag eller försäkringar att göra.

Danne031 skrev:
Jupp, så är det, men nu var det inte kraven för AB jag undrade över.
du jobbar alltså som elektriker redan? för man måste ju ha 4 års praktik också ju...

Så då är svaret att har man AB kan man skruva hur mycket man vill var och när som helst?

electrocuted skrev:
du jobbar alltså som elektriker redan? för man måste ju ha 4 års praktik också ju...
Ja jag tog studenten -96 och har jobbat sedan dess så som sagt, jag har redan koll på vad som krävs ;)

Behörigheten är personlig.

electrocuted skrev:
Är det inte 7 år? Hade för mig det jag.

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Är det i 7 år? Hade för mig det jag.

//Patrik
Oftast fyra år, lite beroende på utbildning innan. Vissa behöver bara jobba i två år.

ybu skrev:
Oftast fyra år, lite beroende på utbildning innan. Vissa behöver bara jobba i två år.
Okej, där ser man. :p

//Patrik

Tror inte de krävs företag. Men för att kunna ta betalt kan de ju vara en fördel att ha företag? iaf "enskild firma" eller har du tänkt åka runt och jobba gratis? Välgörenhetsturne? :)

Gör man större jobb krävs ju entreprenadsförsäkring osv..

Nä inte jobba gratis, jobba svart :p

Skämt åsido, det kanske är så att det inte passar med livet att starta upp eget på en tid efter att man fått behörigheten, då kan det ju vara bra att veta vad som gäller eftersom det snarast handlar om tjänster för vänner/bekanta/släktingar. Och hemma hos en själv förstås.

Ja den är ju inte gratis direkt den där behörigheten, men tycker du att det är värt det för att hjälpa släktingar och vänner så visst... och har du jobbat som elektriker i 13 år bör du ju kunna det mesta och klara av hempulet utan behörighet =)

Redigerat:
Frågan är intressant, om en kompis (med behörighet) gör en gentjänst och fixar min el. Vad gäller då? Jag antar att problemet är vad som kan hända om något inträffar, har man inga papper eller bra förklaringar så spelar det ingen roll om man var utbildad eller ej.

Mitt antagande är att om du skall göra jobb som elektriker skall du skicka faktura, annars finns det inget för mig som "kund" att gå på utifall något händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.