Någon som har lite tips eller idéer att komma med angående hur allt ska fördelas nu när ja ska dra ny el till garaget?

Det kommer sitta 10st 2x58w lysrörsarmaturer i taket som ska delas upp på två/tre brytare så man inte behöver hålla alla tända jämt.

Har en 500w halogenlampa på garaget som lyser upp uppfarten med rörelsesensor.

Två st dubbeluttag till motorvärmare o dyl på utsidan och bör dimensioneras för två bilar

5st dubbeluttag på insidan för diverse verktyg och maskiner.

Har en 10kw 3fas luftkompressor som kommer användas flitigt och därför vara fast inkopplad..

två st trefasuttag inne ska finnas tillgängliga till svets o dyl. Ett trefasuttag i vedbon till vedklyv/kap.

Bakom garaget finns stallet med 5st 2x36w armaturer och en 250w lampa över vedbon/vedplatsen med rörelsesensor.

I dagsläget sitter det ett gammalt proppskåp med 6st säkringar på utsidan. Hade tänkt använda det enbart till den yttre elen och köpa en modern central med automatsäkringar och jordfelsbrytare att sätta på insidan till allt annat.
Eller så kör ja allt på den moderna centralen och skarvar matarledningen.
Den nya centralen köps givetvis in efter behov. Hellre för stor än för liten så man inte behöver kompromissa.

Kom med lite åsikter och gärna en layout hur ni tänkt.

Redigerat:
Du behöver JFB även till den yttre elen! Så det är nog enklast att skrota centralen på utsidan. Dock är jag osäker på om/hur man får skarva en PEN-ledare.

Fördelningen är annars inga större konstigheter. Försök fördela lasten jämnt mellan faserna. Lysrörsgrupperna på olika faser, likaså dom två motorvärmaruttagen etc. Hur många säkringar du behöver för alla 230V-dubbeluttag beror ju på hur många du förväntas använda samtidigt. Den matning du har idag till garaget bestämmer en max effekt du kan ta ut. Men jag tror ändå att man lägger alla trefasuttag på egna säkringar för du kanske byter kabel till garaget och säkrar upp i framtiden.

CDet där är så mycket att det kommer att ge sig självt, motorvärmarna på olika faser 10x2x58 W på 2 olika faser 5x2x36 W på den 3:e fasen

Uttagen inne på 2 faser osv.

trefasuttagen ger sig självt. Sedan är det bara att räkna hur många moduler som behövs.

HB = 2-2,5 m, JFB=4m, automater =1m

Protte

Och skarva matningen och kablarna ute i dosor ute och sätt en ny central inne

Det låter bra. Eldragningen, skarvning och inkoppling överlåter jag åt en elektriker. (nån här som känner sig villig? :)

Jag kommer dock själv montera armaturer, uttag, central o strömbrytare där jag vill ha dom.

men dom jag pratat med vill gärna ha nån typ av layout hur man vill ha det och det finns ju oändligt många kombinationer
så ja tänkte höra era tänkesätt.

Man kan nog tänka sig att bägge motorvärmarutagen används samtidigt så dom bör nog sitta på fas 1 & 2 och varsin säkring.

belysningen i garaget får fas 1 & 2 på två säkringar och "stallet" (som idag används för förvaring av verktyg o maskiner)
får dela på den tredje fasen med ytterbelysningarna med varsinna säkringar

De fem dubbeluttagen fördelas på alla tre faserna varannat uttag på tre säkringar och uttaget vid arbetsbänken får då sin egen fas (3an) och egen säkring då det nog är det uttaget som kommer användas mest.

Trefasuttagen får dela på tre säkringar. Det är nog ändå bara en trefasmaskin som används åt gången i dom uttagen.
Trefaskompressorn som fastinstalleras får egna säkringar.

Känns detta rimligt? För mig gör det de iaf :)
Detta kanske hade kunnat göras betydligt tydligare om ja gjort en ritning på alltihopa men det kommer sen.

Hur ser jag vilken totaleffekt matarkabeln till garaget klarar?
Den är tagen ifrån en gammal elcentral i huset som i sin tur kommer från en modernare central (där elmätarn sitter) bredvid SOM I SIN TUR kommer från huvudsäkringcentralen som får sin matning från elstolpen. Hehe

Redigerat:
Du får kolla vilken area kabeln har

Vi har nu huvudsäkrat 25A i stolpen. Jag antar att det är 25A/fas eller är det 25A totalt?
isf räcker det inte långt.

Vad säger ni om min strömplanering? Låter det logiskt/vettigt så man inte står där sen o dunkar huvudet i väggen när säkringarna flyger pga "snebelastning"...?

Redigerat:
Det är 25A per fas, vilket brukar räcka ganska långt

Vad har du för uppvärmning?

Ja. Om det räknas på 25A / fas så är det ju inga problem. Blev bara lite osäker på hur det var.

Jag eldar med ved för uppvärmning av huset med extern vvb som tar över när vv-tempen sjunker på dagen/natten (ingen acctank). Dock finns ju även elpatroner på 9kw som backup ifall man inte har tid/möjlighet att elda. Men då är man oftast inte hemma och ingen förbrukning att tala om i garaget.

I garaget har jag ingen uppvärmning alls ännu men en rejäl solfångare ska dit och ev en liten luftvärmepump som får hjälpa till att hålla ca 10-15 grader.

Som sagts i samma tråd på: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=37731&p=504065#p504065 så får man ta sig en titt på hur huset belastar faserna först.

Redigerat:
Tänk på vilka 3-fasmaskiner du använder samtidigt.

Du skrev att kompressorn användes flitigt. Sätt denna på en 3-fassäkring. I övrigt så kommer du väl knappast att använda kapsågen samtidigt som svetsen??? Alltså kan dessa nyttja samma säkringar.

Tänk på samma sätt när det gäller 1-fasutrustning. Lyset bör självklart ha dedikerade säkringar. Dela upp uttagen i garaget på 2-3 andra säkringar. Se till att märka varje uttag noggrant med vilken fas/säkring dom går på. Då är det enkelt att flytta förbrukarna om säkringarna börjar gå frekvent.

Yes, det var väl i korta drag det jag försökte planera i mitt inlägg här ovan.

styr armaturerna via kontaktorer, brytarna brukar "brinna" sönder med tiden annars. sätt en armatur på egen brytare som man kan låta vara tänd alltid under mörka tiden för att slippa tända allt när man bara ska in framåtebax.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.