Ni får slå lite på mig om jag lägger detta fel!

Offerterna drar mer och mer ut på tiden, hantverkarna har gott om jobb verkar det som. Jag sitter här och försöker få ihop en budget till min renovering men elen är fortfarande väldigt oklar.

Kommer att smälla de flesta väggarna i en villa på 130 kvm. Flytta köket till ett nytt ställe, dra lite el i badrummet.

Eftersom så många väggar blir påverkade så gissar jag att elektrikern kommer vilja dra om all el ( den är inte purfärsk ). Samt då installera en ny central med jordfelsbrytare.

I samband med detta skullle jag vilja ha dragit fram en 5 olika paneler med RJ45 ( dessa kommer att hamna på samma ställe som centralen ).

Vad tror ni en sådan nota kan sluta på exklusive ROT då?

40 000kr - 100 000kr inkl. moms. Varav hälften arbetskostnad.

material 20-30.000 plus arbete 35-50.000

totalt ca 50.000 - 75.000

Elen i nybyggnad brukar ligga på 600-700kr/m2. Och kanske något dyrare beroende på förutsättningarna vid ROT-arbeten.

Detta gäller då endast standardinstallation med en strömbrytare, 1-2 lamputtag och några vägguttag per rum.

Tack så mycket för alla svar!

H
För att ge dig något att jämnföra med. 25000:- för komplettt installation i ett garage med 3 fas samt JFB och ytterbelysning. Tror nog att du får räkna närmare 100000:- än 50000:- Är ju mer arbete att göra förändringar i gammalt.

Ahh ok!
Kontentan är att jag kan räkna med en totalkostnad på ca 35 000 - 75000 inkl.moms och ROT-avdrag då.

Ger ju iaf ett visst humm om kostnaden.

Tackar!

Kalledoo skrev:
Ahh ok!
Kontentan är att jag kan räkna med en totalkostnad på ca 35 000 - 75000 inkl.moms och ROT-avdrag då.

Ger ju iaf ett visst humm om kostnaden.

Tackar!
Tror det är lite snålt räknat. Det är alltid bättre att räkna med en högre kostnad, för det kan snabbt dra iväg.

Vilken riktpris eller kvadratmeterpris skulle man idag utgå ifrån för en nybyggd villa med "vanlig utrustningsnivå" ?

700:- till 1000:- /m2 är väl ett vettigt pris lite beroende på vart man bor, begär in pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.