Jag håller på och isolerar mitt uthus och där sitter det idag en treraders kapslad central av metall av denna typen:

http://www.expressel.se/PICTURE/94045-4.jpg

All eldragnng i uthuset är idag utanpåliggande.

När jag isolerar tänkte jag lägga en 45mm isolering på insidan med lite rör till eluttag och strömbrytare.

Det jag funderar på är hur jag ska få kabel till min infällda installation, går det att dra ut kablarna på baksidan av en sån central och in i rör eller måste jag ha utanpåliggande en bit och gå in i en dosa?

Det beror på vad du ska använda boden till. Blir det "torrt utrymme" så kan man göra hål i baksidan, vill man så kan man täta med silicon och bara dra in rören. Det där fixar en elektriker.

Eller så sätter man en ny central. Det hela beror på användningen av utrymmet, spolhall eller kontor.

Protte

Nja, det vetefan om nån elektriker kommer fixa det... :)

Ja då vet vi ju det.
Hur ska utrymmet användas? Spolhall eller kontor?

Protte

Ja då vet vi ju det.
Hur ska utrymmet användas? Spolhall eller kontor?

Protte

Mittemellan... Mer åt kontorhållet, det ska bli ett hobbyrum, som även ska användas som gästrum.

du ska alltså ha både infälld och utasnpåliggande grupper ut från centralen?, då väljer du ju en helt vanlig utanpåliggande IP30 kapsling så är det inga bekymmer..

Nej all dragning ska vara infälld.

Jag röstar också på en ny central, fast det kan ju vara chickt med en vitmålad silumincentral (silumin=aluminiumgjutlegering). Går det en propp så behöver man inte leta efter centralen, den syns.

Protte

Nu vet jag inte om jag går "way out of line" i sådana fall får väl en elektriker rätta mig. De här gamla aluminiumcentralerna är ju så gedigna att kan man behålla dem så vill man gärna det. Jag har bla en själv i ett uthus.

Centralerna har ju flänsöppningar där det är tänkt att kabel ska komma in/ut. Om du nu bygger in centralen, så att större delen av den hamnar i väggen, kan du väl sätta VP rör i kabelförskruvningar i flänsarna. Sedan är det väl bara att bygga vidare därifrån som vilken infälld installation som helst. Eller.....?

Visst går väl det men det vore bättre att flytta ut centralen utanpå väggen för det är inte lätt att få det snyggt att bygga in en sådan. Gör hål i botten och ta in rören där. Sätt blindflänsar över flänsöppningarna.

En siluminkapsling håller nästan för evigt.

Protte

Visst går väl det men det vore bättre att flytta ut centralen utanpå väggen för det är inte lätt att få det snyggt att bygga in en sådan. Gör hål i botten och ta in rören där. Sätt blindflänsar över flänsöppningarna.

En siluminkapsling håller nästan för evigt.

Protte

Jo, den ska sitta utanpå väggen, jag undrade mest om det fanns något som hindrade att man gjorde hål i baksidan på den. Det blir ju inte IP65 längre direkt så jag tänkte att det kanske fanns någon bestämmelse emot det.

Varför byta nåt som det inte är det minsta fel på?

Sätt en E 26 338 81 i övre flänsöppningen, så blir det säreget men professionellt. Verkligen onödigt att inte använda centralen när den är OK och överkvalificerad, men ändå synd att ta hål ibotten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.