Kan någon svar på om det finns någon anledning att inte använda en 3-fas jordfelsbrytare och fördela lasten jämt över faserna istället för att använda tre 1-enfas jordfelsbrytare?

Finns det några krav som förbjuder att belasta en 3-fas jordfelsbrytare med både 3-fas och 1-fas laster?

CLBJ skrev:
Kan någon svar på om det finns någon anledning att inte använda en 3-fas jordfelsbrytare och fördela lasten jämt över faserna istället för att använda tre 1-enfas jordfelsbrytare?

Finns det några krav som förbjuder att belasta en 3-fas jordfelsbrytare med både 3-fas och 1-fas laster?
Du har nog blandat ihop JFB och dvärgbrytare (säkringar)...

Om du ska blanda enfas och två- eller trefaslaster på en trefasgrupp så använder du med fördel trepolig dvärgbrytare.

//Patrik

Redigerat:
Hej
Nej jag vet skillnaden och avser vad jag säger ovan eller kanske jag är oklar med vad jag avser?
Lasterna som skyddas av dvärgbrytare är ju anslutna till JFB och det är detta frågan gäller

En 3-fas jordfelsbrytare i en central blir ju belastad med 1-fasbelastningar.........eller vad är du ute efter :confused:

Däremot så är det så att om du har enfas (tvåpoliga) jordfelsbrytare så går det inte att kombinera ihop sådana till en 3 fasgrupp.

Men som sagt frågeställningen känns mycket underlig.

Redigerat:
Javisst men på en 3-fas jordfelsbrytare kan man ju hänga på både 3 och enfas laster.
Finns det något "regelverk" som förbjuder detta?

Mikael_L
CLBJ skrev:
Nä det finns ofta ingen direkt anledning. Tvärtom är det just så man för det mesta gör.
Undantaget är om man vill sektionera upp JFB på lite olika enfaslaster. T.ex kyl, frys och utomhusuttag, som ett exempel.
Fördelning av laster på faserna är inget JFB'n bryr sig om, det gör man för sina (huvud)säkringars skull.

Nej.
Däremot kan man inte lägga trefaslaster över 3 st enfasiga JFB.

Nej?

//Patrik

Mikael_L
Många på hugget nu :)
8 inlägg på 17 minuter...

Hmmm, jag ska kanske passa på att fråga nåt just nu ... :D

Om du menar att du har en 1-fasbelastning från en 2-polig JFB och vill byta den mot en 4-polig så går det bra, finns inget som hindrar det. Frågan är väl varför man skulle vilja det?

Tack!
Det var ev "regelverk" som jag var ute efter. Det övriga förstår jag.
Man vet ju aldrig vad myndigheter kan hitta på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.