Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Västra Götaland

Dubbelströmbrytare till dimmer

Hej hej, med risk för att bli flamad för att jag pillar med elen hemma utan att vara speciellt insatt så kommer här några frågor

Jag har i dagsläget en infälld dubbelströmbrytare. Jag vill byta denna mot en dimmer som skall dimma ett takutag och jag vill även ha kvar en strömbrytare till takuttag nr 2.

Jag har sökt lite på Internet och jag tror det var på detta forum jag hittade tipset att sätta en förhöjningsram ovanpå och där i sätta in en dimmer samt en vanlig strömbrytare.

I den gamla strömbrytaren sitter 3 trådar, en fas och 2 tändtrådar (ursäkta om jag använder fel termer, fick dessa ifrån el-skolan på alltombostad.se). Min dimmer har 3 uttag, 2 märkta L och 1 med en sinuskurva med en pil över för tändtråden.

Min fråga är nu hur jag skall dra en fas tråd till strömbrytaren? Jag har testat att tvinna en andra tråd tillsammans med fasen från vägen in i dimmern och att dra denna upp till strömbrytaren men effekten blir att strömbrytaren släcker båda uttagen.

Går det att göra det som jag är ute efter? Mycket tacksam för svar!

2.    länk #2
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Jodå det ska gå utan problem, men du har antagligen förväxlat konstant fas med en tändtråd.

3.    länk #3

Du hade helt rätt, stort tack!!

Allt fungerade förutom att det visade sig att föjningsramen verkar vara för liten på höjden... efter att ha satt in locket till strömbrytaren så märkte jag att locket till dimmern inte fick plats på höjden

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Till förhöjningsramen måste du ha en speciell 2-fackskombiram. 2 ramar går inte dit.

Protte

5.    länk #5

Jag saknade bara en täckram

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen