Jag har dragit en ny fas till köket när jag hållit på o pulat lite hemma i köket,
Anledningen var att jag har snott ett rör till min gammla diskmaskin som ska gå till en kombi ugn, Jag drog en ny fas bredvid den andra fasen i köket grejen är den att i mitt hus har dom dragit till takdosor och vidare med tändtrådar i samma rör sedan vidare till en väggdosa på väggen , jag antar att dom drog så på 70 talet , enklast möjligt.
Gjorde jag rätt som följde den befintliga fasen eller hade jag kunnat brytit av den själv vart jag vill? 2 tändtrådar och 2 faser nolla, jord kan det bli för varmt ? det är en kort bit men vad ska man göra för att slippa riva alla väggar.

Det jag lärt är att det du gjort är OK i miljö där anläggningen förväntas skötas av fackutbildat folk dvs kontor, industri allmäna intitutitioner etc, däremot ej i hemmiljö där ägaren ofta pillar själv pga olycksrisken. Det finns säkert olika uppfattningar, jag skulle däremot ej göra det hos en kund, en ren två/trefasgrupp som delas upp till enfasgrupper i en dosa som märkes OBS trefasgrupp 400V etc kan jag tänka mej.

Jag håller på att skriva om hela schemat till centralen jag har rivit i allt o letat upp 2fas grupper till både källare och övervåning som det inte står ett dugg om idag.
Kabeln följer den andra fasen genom alla dosor i väggar o tak och för att gör tydligt för mig själv så är det 2 olika färger på dom Svart o Brun. Ska jag skriva i alla dosor med att det är 2 faser där????? räcker det inte i centralen??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.