En sportsuguägare ringde och ville att jag skulle plocka bort några ledningar som kom upp mitt på golvet sedan han rivit en vägg. Det var bara fem mil så glatt hoppade jag in i bilen och drog i väg. Efter ca en mil ringer en annonsförsäljare och frågar om han störde, eftersom jag ändå inte "arbetade" svarade jag nej och sade i samma veva att jag inte skulle ha nån annons. Då tyckte han att jag inte var just som svara de nej innan jag ens hade fått ett anbud, efter en halvtimmes telefonsamtal fick jag avsluta samtalet med ett nytt nej för jag var framme. Helt värdelöst var dock inte samtalet för på slutet fick jag i alla fall veta att jag var lite trög som inte fattade vilken möjlighet som jag missade.
När jag kommer in i stugan ser jag två rör med fk som sticker upp ur golvet, det här kommer att gå snabbt tänkte jag. Lite misstänksam blir jag när jag öppnar centalen kåpa och ser att det ligger dubbla ledningar på dom flesta säkringarna (9 st) och huset var ca 3 x 4 meter. Jag rycker lite i trådarna i ena röret ( svart, vit, blå) och det rör sig i centralen. Jag glömmer försäljaren och ler lite för mig själv. Men när jag går till centralen och ska koppla bort ledningarna ser jag att dom inte är anslutna i centralen utan försvinner i ett annat rör tillsammans med en gröngul. Jag rycker i ledningarna i det andra röret och på nytt rör det sig i centralen och nu har jag hittat matningen.Tydligen blir det till att plocka ner nått uttag. Jag tar det närmaste och dit går ledningarna svart på ena skruven och en gröngul/vit och blå på den andra men inte den g/g som kommer från centralen samt en svart och blå som går hela förbi uttaget. Nu börjar det bli lika jobbigt som försäljaren, plockar ner nästa uttag där ligger gulgrön och svart koppade, blå och vit går hela förbi. Eftersom jag inte ser nått mera uttag tar jag för givet att ledningarna går till brytaren men när jag rycker lite i trådarna är det stumt och det rör sig inte i brytaren. Den enda möbeln i rummet är en byrå som står tätt mot väggen så bakom den kan det ju inte finnas nått uttag, men ack vad jag bedrog mig. När jag flyttat fram den gamla tunga byrån ser jag ett hål i baksidan där uttaget sticker in, jag ser ljuset i tunneln. För efter det uttaget måste brytaren sitta det är lika kopplat som dom andra gulgrön och svart och dom andra går förbi. I brytaren är en vit kopplad på "P" en gulgrön och en blå på var sin "utgång" från kronbrytaren men vart är den svarta??? Efter ytterliggare ryck och slit vid det sista uttaget får jag plötsligt en lös svart ledning som når halva vägen till brytaren i min hand. Lätt irriterad byter jag ut ledningarna till "rätt" färg och rätt antal.Samt undrar lite hur den övriga elen ser ut, jag ska även koppla bort en mulltoa och sätta ett uttag i den dosan. När jag öppnar dosan är det två rör två svarta två vita och två gulgröna, jag misstänker att det sitter ännu ett dolt uttag och rycker på nytt i leningarna. Döm om min förvåning när bägge rören går till centralen bägge vita ligger på samma säkring, nollorna på nollskenan och jordarna på jordskenan. Eftersom kunden uttryckligen bett mig utföra två saker så åker jag tillbaka när jag utfört uppdraget, och när jag senare får kontakt med vederbörande och berättar om mina tvivel angående elen i huset blir han upprörd och påstår att det är en elfirma som utfört arbetet så det är nog inget som är fel.
Så annonsförsäljaren hade nog rätt man är en aning trög.
Ps.
På min faktura kommer jag att speca allt jag utfört (i minsta detalj) så att ingen i framtiden ska kunna försöka ställa mig till ansvar för ev. framtida problem. Samt att min kärlek till hempulare fått sig ännu en törn.

Hehe.. låter ungefär som en dag i mitt liv :) Man kanske skulle skriva sina memoarer snart? :)

På tal om telefonförsäljare så brukar jag numera alltid säga "Nej, vi är inte intresserade" så fort jag hör att det är en försäljare.. Vissa blir skitsura och typ "Va? Vadå? Jag har ju inte sagt vad jag säljer" :)

JAg brukar fråga vad dom säljer, när dom säger nej.
Då frågar jag vad dom vill köpa, sedan är det tyst....

Hatar telefonförsäljare, vill jag ha något så söker jag info på internet....

Har man ingen som helst koll på el så skall man ju inte ens försöka sig på.

Ang. försäljare så kollar jag numret varje gång de ringer, googlar på det och med största sannolikhet så hamnar på en sida som listar alla dessa nummer.
Då tar man via mail kontakt med telemarketing företaget och talar om artigt att man inte uppskattar deras samtal och ber dem tabort vårat nummer från deras lista alt. lägga till oss i deras spärrlista.
Det har funkat klockrent varje gång (5st olika företag), inte ett samtal från dem efter mailen. Skulle de mot förmodan ringa igen, så är det konsumentverket som gäller iom att jag personligen bett dem att inte ringa.
Det är ingen idé att skälla på försäljaren, han försöker bara få ihop mat på bordet.

Jag blir lite impad av att du kommer ihåg varenda tråd och koppling i hela installationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.