Jag har tänkt dra separata rör för att kunna köra separata grupper på nedanstående utrustning och undrar om det finns någon praxis eller regler för hur man avsäkrar för:

1. Diskmaskin
2. Golvvärme, elslingor i badrumsgolv (slingan är 890W)
3. Microvågsugn
4. Kyl/frys
5. Varmattenberedare
6. Tvättmaskin
7. Torktumlare

Jag undrar också om det finns regler eller praxis för vilken höjd över golv man ska montera
8. elcentral och
9. diskmaskinsuttag
10. diskamaskinsuttagen har jag förstått ska sitta i anslutande skåp och inte bakom diskmaskinen.

Tacksam för svar på detta.

1. Egen 10A säkring
2. 10A, kan mycket väl kombineras med annat, ex belysning
3. Egen 10A, kan gå att ha lite annat på samma säkring.
4. 10A, lämpligt att inte ha något annat som lätt löser säkringen. Ex så löser relativt ofta en säkring ut just när en glödlampa brinner ut, alltså inte lämpligt att kombinera med kyl/frys. Rent belastningsmässigt så räcker det troligen med 6A eller mindre.
5. Beror helt på vilken beredare du köper, lämpligt att dra fram 2,5 kvmm och säkra 16A. Men vissa beredare vill ha 3-fas.
6 Egen 10A, en del verkar köra med 2,5kvmm och 16A säkring. Men det skall inte behövas för en villamaskin.
7. Egen 10A

Höjder vet jag inte mycket om.

• Gilla
Ljungis10
  • Laddar…
8, 1,70m, eller högre, från golv till underkant på central
9. Brukar sätta dom 50cm från golv inne i vask-skåpet.

• Gilla
HB72
  • Laddar…
Tänk även på att även ge några vanliga uttag egna grupper och 13 -1,5mm2 eller 16A2,5mm2 avsäkring/ledare (Kan delas med tex belysning och köksfläkt) , Vattenkokare finns nu på hela 2800W (Tefal Vattenkokare BR303841 tex) ...och det kan vara bra att kunna köra en sådan samtidigt med brödrosten eller dammsugaren utan att säkringen går...

Köper du en kombiugn: Micro med vanlig ugn/grill funktion så behöver den oftast 1fas 16A

4. Sätter man lämpligen på en egen personskyddsautomat

4. Sätter man lämpligen på samm jfb som en del belysning så är det större chans at man upptäcker tidigare ifall den har löst ut...

Finns inte alltid ett rätt svar, det beror på vem man frågar...

Fast jag tror man oftare är och nallar i kylen än är in på muggen, så det är nog ganska riskfritt att köra kyl o frys på en egen personskyddsautomat.

Samt risken att den löser blir minimal.

En fråga. Att sätt elcentral med 170cm i underkant. Är inte det väl högt och är det ett vedertaget mått.

Normcentraler sätter man inte så högt, lämplig arbetshöjd skulle jag vilja säga istället eller från 0,9m uk som det står i standarden, men det beror ju lite på hur stor centralen är iofs.

0,9 underkant? stämmer det verkligen?

Menar du inte mätarskåp?

Redigerat:
Enligt SS4370145 är det så, men 0,9 m är ju bara ett minmimått u.k., likaså är 2,2m max ö.k. så allt däremellan är väl ok.

• Gilla
Ellga
  • Laddar…
sorry, 1,7 meter va smältsäkring....

7. 16A 2.5mm, vår siemens tork gick att ställa om för 16A-manting, och får då högre värmeefekt dvs torkar snabbare och enligt manuellen skall den förbruka lika mycket energi fast en torkning tar 30minuter kortare tid än med en 10A-matning.

/L

Jag kör också min Siemens torktumlare på 16A enfas. Går tokfort :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.