Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2008
    Län: Kungsör

Uppfriskning av ellära (Litteratur)

Gick gymnasielinje med elektrikerinriktning för ca 20 år sedan och har inte jobbat yrkesmässigt med starkström.
    Men för att förnya och uppdatera sina kunskaper kan denna bok vara något?
    Arbeta med el/Elinstallation yrkesmannaskap

Eller har ni nått bättre att komma med. Framför allt intresse av villael / centraler / jordfelsbrytare / kabeltyper/utomhus etc.

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2006

Skulle nog inte välja den med det priset i alla fall. Hade den i skolan och för nästan 600kr så lär mig sig inte så mycket som man borde .
    Lärlingselektriker

3.    länk #3
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Och då säger jag tvärtemot och rekommenderar den boken. Jag tycker att den var bra.

//Patrik

4.    länk #4
    electrocuteds avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: älvsborg

jag rekommenderar också dem, se till att köpa både faktabok och montörshandbok.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Oct 2008
    Län: -

Du kan låna dem på bibliotek istället tillsammans med grundläggande ellära. Sen köpa elbasen och någon svensk standard kanske.

6.    länk #6
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Montörshandboken är den enda bok jag sett som inte bara beskriver regler utan även hur man praktiskt jobbar med el. Rekommenderas.

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Aug 2006

Och då säger jag tvärtemot och rekommenderar den boken. Jag tycker att den var bra.

//Patrik
    Nu sa jag aldrig att den INTE var bra, Tycker inte den är värd 600kr. Borde gå få tag på billigare.
    Lärlingselektriker

8.    länk #8
    electrocuteds avatar
    Län: älvsborg

Nu sa jag aldrig att den INTE var bra, Tycker inte den är värd 600kr. Borde gå få tag på billigare.
    http://thepiratebay.org/torrent/3419...andledning.rar

9.    länk #9
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Den torrenten har dock varit död sen länge.

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Aug 2008
    Län: Kungsör

Tackar alla, men eftersom ingen har rekommenderat en annan bok verkar denna vara helt okey förutom priset då.

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Stenungsund

Bumpar tråden. Är också ute efter en bra om elinstallationer. Kan ellära i allmänhet ganska bra men vill veta mer om hur man lämpligen ska dimensionera kablar, säkra upp och göra infällda elinstallationer. Den ska också innehålla regler över hur man ska utföra installationer och ge lite praktiska tips på hur man gör en elinstallation snyggast etc.

Vad är det för skillnad på Libers montörs- respektive faktahandbok stora drag, ni som läst dom? Kan någon av dom rekommenderas till mig?

http://cdon.se/b%C3%B6cker/h%C3%A5ka...inkl_cd-554588

http://cdon.se/b%C3%B6cker/h%C3%A5ka...aktabok-743442

12.    länk #12
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Bumpar tråden. Är också ute efter en bra om elinstallationer. Kan ellära i allmänhet ganska bra men vill veta mer om hur man lämpligen ska dimensionera kablar, säkra upp och göra infällda elinstallationer. Den ska också innehålla regler över hur man ska utföra installationer och ge lite praktiska tips på hur man gör en elinstallation snyggast etc.

Vad är det för skillnad på Libers montörs- respektive faktahandbok stora drag, ni som läst dom? Kan någon av dom rekommenderas till mig?

http://cdon.se/b%C3%B6cker/h%C3%A5ka...inkl_cd-554588

http://cdon.se/b%C3%B6cker/h%C3%A5ka...aktabok-743442
    Montörshandboken visar och ger tips på hur man praktiskt utför installationer, medans faktaboken tar upp teori gällande installationer och dyl., om jag inte missminner mig.

Hade de där böckerna när jag gick i skolan och jag tycker att de var bra.
    Montörshandboken fick jag nu igen för ett tag sedan när firman lämnde in del 1 av min lärlingstid.

I ditt fall så ska du ha montörshandboken.

//Patrik

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2006
    Län: Stockholm

Böckerna finns också på AdLibris, aningen billigare:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147071028

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Stenungsund

Patrik: Okej okej!

GoEk: Det där är BB2 boken, har redan läst den i skolan. Väldigt grundläggande info, gav mig inte mycket.

15.    länk #15
    Rikard Ågrens avatar
    Län: Västerbotten

Skaffa Elbasen, mycket bra tycker jag. Lättläst och informativ

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen