Är i färd med att göra om dräneringen runt ett gammalt hus från 50-talet.
Har nu hört att någon i samband med detta lagt ner en jordkabel (kopparkabel) runt huset.

Är detta något jag bör göra när det ändå är uppgrävt?
Om, vad för kabel skall det vara och var får man tag på sådan?
Kan jag lägga ned kabeln själv bara eller krävs det någon form av elektriker?

Vad ska kabeln vara till?

gräv först, sedan kan du se vart kabeln går..

Jag antar att det är någon form av PUS han menar

casca:
Jo det är någon form av PUS jag menar, eller det är väl snarare ett "jordtag" det blir frågan om.
Frågan är alltså hur (in)effektivt det är med att bara slänga en kabel runt huset, är det lönt att göra det?

el_richard:
I nuläget finns ingen kabel

Ett riktigt jordtag ska göras med spett och jordresistansmätningar. Det är nog ingen mening att höfta fram en sån grej.

En anledning att gräva ner kabel runt huset är om du vill fixa ett ordentligt åskskydd. Om ditt hus är utsatt för åska så kan det vara en bra idé.

som jag alltid sagt, något är såklart bättre än inget!
köp en varmgalvad stålvajer och gräv ner under dräneringsslangen, det lär vara såpass fuktigt där att man åtminstone får någolunda bra resistans.
sen kopplar du in vajern (via en 6-10mm2 gulgrön RK) till PE/PEN skenan i centralen.

spinout: Jo, jag har förstått det. Därav citationstecknen runt "jordtag". Men jag tolkar svaret som "skit i det" :)

Åskskydd kan jag nog leva utan.

electrocuted:
ok, nu fick jag lite konsekventa fakta vad för slags kabel som man kan gräva ner.
känns ju ändå som det är ganska lite extra jobb och skada kan det ju knappast göra

stekern skrev:
och skada kan det ju knappast göra
just precis!

Jag tänker lite på andrahandsvärdet... huset kanske blir lite mer attraktivt om det finns åskskydd.

//Patrik

Norrmännen gräver ofta ner en slinga med 25 kvadrat kopparlina runt sina hus för att få ett ordentligt jordtag, detta då det inte levereras någon jord till dem i de äldre anläggningarna med luftledning in!

Om man har ett stort objekt i stål t ex, som står på marken, antar jag att det är lämpligt att potentialutjämna detta. Är det i så fall bara att göra som nämnts i tråden, att dra en grov kabel till PE/PEN skenan i centralen?

stekern skrev:
Är i färd med att göra om dräneringen runt ett gammalt hus från 50-talet.
Har nu hört att någon i samband med detta lagt ner en jordkabel (kopparkabel) runt huset.

Är detta något jag bör göra när det ändå är uppgrävt?
Om, vad för kabel skall det vara och var får man tag på sådan?
Kan jag lägga ned kabeln själv bara eller krävs det någon form av elektriker?
Som nämnts ovan kan det ju inte skada, tvärtom är det ju enkelt gjort när du ändå gräver. Att tänka på är för att det inte ska bli för dyrt och samtidigt någorlunda rejält och varaktigt skulle kunna vara följande:

1. Lina av varmförzinkat stål, gärna såkallad staglina eller armaturlina, utförande 1x7 dvs relativt grova trådar (7 st) area >= 50mm² motsvarar diam >= 10mm.

2. Lägg den som electrocuted nämnde längst ner i schaktet.

3. Lägg den sammanhängande i en slinga runt hela sträckningen så att du får in båda ändarna vid din anslutning i huset till elcentralen.

4. Sätt en klämma där ändarna kommer in och här går du över till kopparledare i en torr och snäll omgivning. Detta kan ju lämpligtvis vara huvudjordningsskena för PUS.

5. Med tanke på eventuellt kommande åskskydd kan du redan nu i varje hörn på byggnaden dra upp en lina till markytan, dessa linor kopplar du till ringledningen med ett par wirelås

Pkt 1-4 är lätt att utföra och om du får tag i rätt material även billigt, främst ska du se till att få lina med grova trådar och rejäl förzinkning annars blir det ofta inte så långlivat. Den här åtgärden är bara av godo sett ur elteknisk synpunkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.