Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Forumgud Medlem: Nov 2006

Intressant tanke, jag och flera andra har tolkat det som att alla uttag i en bostad borde ingå, jag har skickat en fråga till Elsäk om vad dom anser inte vara "allmänbruk". Postar svaret här sen.

2.    länk #17
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Men VARFÖR undanta någonting öht från JFB, jag har ALLT på JFB och inget har hittills tjuvlöst. Det har varit några strykjärn, en datornätdel och en motorvärmare, men det har ju varit FEL på prylarna och då ska man inte använda dessa någe mer. JFB är en BRA pryl med ett dåligt rykte.

Om vi nu tar det med kylskåp och frysar, morsan hade ett kylskåp med termostathaveri 3 ggr, en gång var det +20 grader i skåpet men JFB har inte tjuvlöst.

Granne hade en frys, där gick säkringen så allt tinade, inte JFB fel heller.

Sluta med att försöka undanta halva anläggningen.

Protte

3.    länk #18
    jbrs avatar
    jbr
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2005

...och hos min granne tjuvlöste jordfelsbrytaren.

Kylskåp, frysskåp och en frysbox - luktade inget vidare...

/jbr

4.    länk #19

Troligtvis är det bara frågan om snålhet, när dom kopplar in en ny pryl i en gammal kåk så vill dom inte kosta på JFB.

Min personliga åsikt är att allt borde skyddas av JFB (undantaget vissa frekvensomformare i industrier, men nu gällde det ju bostäder...).

jbr: vad var det för fel på grannens jordfelsbrytare?
    Jag skulle tro att det är mer sannolikt att det faktiskt uppstod ett jordfel i anläggningen, tex i en glömd skarvsladd eller liknande... Problem pga det undviker man mha sektionering.

5.    länk #20
    spinouts avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Skåne

Det är inte funktionen av JFB som vi ifrågosätter utan hur reglerna förhåller sig till omfattningen. Reglerna är en miniminivå gällande elsäkerhet.
    Många konsulter och andra anser fö. att man bör lägga alla maskiner över 300mA och bel. och uttag över 30mA JFB.
    Persolningen förespråkar jag sektionering av flera 30mA JFB i villor istället för att göra undantag.

6.    länk #21
    Senior medlem Medlem: Jul 2006

Det är inte funktionen av JFB som vi ifrågosätter utan hur reglerna förhåller sig till omfattningen. Reglerna är en miniminivå gällande elsäkerhet.
    Många konsulter och andra anser fö. att man bör lägga alla maskiner över 300mA och bel. och uttag över 30mA JFB.
    Persolningen förespråkar jag sektionering av flera 30mA JFB i villor istället för att göra undantag.
    Så ska det se ut !
    blir ju så mycket proffsigare om man sektionerar ute,kök, rum, källare osv.

7.    länk #22

Det var givetvis ingen kritik mot spinout eller andra elektriker utan snarare kunderna. Jag misstänker att dom allra flesta elektriker skulle vilja installera sektionerade jordfelsbrytare i varenda central om dom bara fick för kunden.

8.    länk #23
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Troligtvis är det bara frågan om snålhet, när dom kopplar in en ny pryl i en gammal kåk så vill dom inte kosta på JFB.
    En annan anledning kan vara okunskap och fördomar. Efter av vad jag har hört så ska JFB inte varit det absolut pålitligaste när det kom. Kunde bryta av störningar eller dyl. och t.ex. förstöra maten i frysen. Sådant kommer lite "äldre", okunniga personer ihåg och vill därför inte ha dagens JFB heller. Min pappa var sådan innan vår JFB-installation i.o.m. golvvärmekabeln i badrummet.

//Patrik

9.    länk #24

Nu fick jag svar från elsäkerhetsverket
    Elsäkerhetsverket skrev:
    Enligt föreskrifterna i ELSÄK-FS 2008:1 4 Kap 4 § ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare installeras i alla vägguttag med högst 16 A avsedda för allmänbruk. Den nya standarden SS436 40 00 utg.2 har ett högre krav på tilläggsskydd jordfelsbrytare på 20 A på uttag för allmänbruk. Standarden har alltså satt ett högre krav än gällande föreskrifter. Detta innebär att uttag som är avsedda för allmänbruk och är avsäkrade med högst 16 A ska ha tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt ELSÄK-FS 2008:1 4 Kap. 4 §.

ELSÄK-FS 2008:1 4 kap 4 §. För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor, förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med bestämmelserna i 3 kap 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt beröring gäller följande.

I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström. Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren. Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock uttaget undantas från tilläggsskyddet.

Med uttag för allmänbruk menas de uttag som inte är avsedda för att ansluta en flyttbar apparat eller anordning. Uttag som normalt inte är åtkomliga, t ex bakom en kyl, anses inte vara avsedda för allmänbruk.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen