3 201 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Frys som pendlar -20 till -3
Har en Gram frys som har nåt styrningsfel. Kompressorn funkar bra.
Fryser bra ner till -20 -- -24, men sen när den sakta blir varmare så beter den sig konstigt.
Vis ca .18 startat kompressorn men går bara ca 10s, likadant vid -15, och säkert vid andra lägre temperaturer.
Men när den kommer till ca -4 så drar den igång och håller på till den når -20 eller vad som är inställt. Frysens egen termometer visar -14 när det är -4 och kanske -20 när det är - 22.
Tänkte mest om nån hade koll på vad dom e paj. Termostat, temp givare mm. Den e 8 år så har ingen lust att byta än, eller betala 3000 för att laga den, och inte skruva sönder den innan jag vet lite mer iaf.
Elektrisk inställning av temp och snabb frys läget. (touchknappar)
Fryser bra ner till -20 -- -24, men sen när den sakta blir varmare så beter den sig konstigt.
Vis ca .18 startat kompressorn men går bara ca 10s, likadant vid -15, och säkert vid andra lägre temperaturer.
Men när den kommer till ca -4 så drar den igång och håller på till den når -20 eller vad som är inställt. Frysens egen termometer visar -14 när det är -4 och kanske -20 när det är - 22.
Tänkte mest om nån hade koll på vad dom e paj. Termostat, temp givare mm. Den e 8 år så har ingen lust att byta än, eller betala 3000 för att laga den, och inte skruva sönder den innan jag vet lite mer iaf.
Elektrisk inställning av temp och snabb frys läget. (touchknappar)
Har du styrning med kretskort alltså tryckknappar på fronten?? Isåfall hade jag bytt kretskort/termostat samt sensor. Kan bara vara sensor som är kass men byta allt när du ändå är igång. Har tyvärr ingen prisbild på det hela. Kanske 1000 -2000 kr.
Som du beskriver det så verkar ju kompressorn hel.
Lycka till!!
Som du beskriver det så verkar ju kompressorn hel.
Lycka till!!
Klicka här för att svara