Jag behöver ansluta en utelampa på yttervägg. Anslutningkablarna är dragna av elektriker och hänger prydligt i sin flexslang. Själva anslutningen är inte min undran i sammanhanget eftersom jag kan skilja på fas,jord och nolla men som en hemmapulare angelägen om att göra rätt undrar jag följande: I armaturens baksida finns två genomföringar med gummimembran. Eftersom jag inte ska koppla vidare behöver jag bara använda den ena, men frågan är vilket som är bäst eller "mest korrekt", att låta flexslangen passera öppningen in i armaturen och först därefter dela upp FK:n eller att göra ett litet kryss i membranet och bara låta FK:n passera in i armaturen. Min bedömning är att hålet inte tillåter både flexslangen och ett membran varvid frågan uppstår vilket som är tätast plåtkant/flex eller gummi/FK. Det kanske även finns kondensaspekter beroende på anslutningen. Kan jag få lite proffssynpunkter utan pekpinnar vore jag tacksam!

Jag brukar aldrig dra FK utvändigt med anledning av det du sett, men det finns en rätt okej räddning. Trä över ett kabelskal från en EKK-light så den går omlott med den avskurna slangen och slappa på ordentligt med akryllatex vid "skarven"/genomföringen. Vips har du en riktig kabel.

Flexen in i armaturen, men är hålet för litet?

Protte

Håller med Protte

Hålet tilåter att flexslangen passerar under förutsättning att jag tar bort gummimembranet i genomföringen. Blir väl aldrig helt tätt mellan flexslang och plåt men kanske kan täta lite med silikon eller liknande!

Om man har en kabeldragning med EKK eller liknande, låter man då flexen sluta innan genomföringen och drar bara kabeln (oskalad) genommembranet?

Men vad är det för IP-klass?

E
är det under tak? taksprång?
eller öppet ovanför?

Finns det möjlighet att ta upp hålet lite? Du kan du skaffa ett nytt "membran" typ TET som flexslangen kan passera igenom...

Anslutningen till utelampan sitter under takutsprång, IP-klass 44.

E
är taksprånget nära nog är IP klassen lägre
är det för långt är det IP 44 som är bäst
som en skrev förut
kapa röret vid väggen å trä på höljet från en EKK kabel
ca 1 dm in i röret -som förhoppningsvis går uppåt
å in i armaturen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.