2 003 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Rimlig åtgång?
Hej, har fått faktura från våran elfirma för nyinstallation av el och fått väldigt många timmar fakturerade anser jag (360 timmar). Kåken är på 210 kvm i två plan. Har även blivit fakturerad för 2700 m FK vilket också låter som en hel del i mina öron. Vad tycker ni?
Saken är ju den att det inte är en massa lull-lull. Inte en infälld spot så långt ögat når, väggarna var halvade innan elektrikerna släpptes in. Dessutom känns det ju sådär att betal 3.50 per metern för FK, speciellt i de volymerna. Skall ta ett snack med firman om detta, eller vad tycker ni?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Vad har du haft för typ av avtal? Fanns det någon kalkylkostnad innan jobbet?
Har firman på något sätt kommunicerat i förväg ungefär vad det skulle kosta?
Timmarna låter ialla fall inte lågt, mängden FK är troligen OK eller åtminstonde inte en fantasimängd.
Priset på FK tror jag är ganska OK, deras listpris tror jag ligger på över 10kr metern idag. Att man sedan själv kan köpa för 1,69 kr metern på byggmax är en annan sak.
Så som sagt det är nog timmarna du skall skjuta in dig på.
Att döma av en del andra inlägg här så låter det som att en "normaltid" för en "normalvilla" ligger på 80 - 140 timmar. Nu är ditt hus lite större, och om vi antar att ditt hus inte är ett kataloghus, så kan det gå åt lite tid för elektrikern att klura ut hur dragningarna skulle göras också. Så du borde kanske förväntat dig 150 - 200 timmar (skaffa fler uppfattningar om vad det borde ta, jag är alltid tidsoptimist). Med det i bakhuvudet så borde du kunna få elektrikern att förklara vad som har tagit extra mycket tid hos dig.
Har firman på något sätt kommunicerat i förväg ungefär vad det skulle kosta?
Timmarna låter ialla fall inte lågt, mängden FK är troligen OK eller åtminstonde inte en fantasimängd.
Priset på FK tror jag är ganska OK, deras listpris tror jag ligger på över 10kr metern idag. Att man sedan själv kan köpa för 1,69 kr metern på byggmax är en annan sak.
Så som sagt det är nog timmarna du skall skjuta in dig på.
Att döma av en del andra inlägg här så låter det som att en "normaltid" för en "normalvilla" ligger på 80 - 140 timmar. Nu är ditt hus lite större, och om vi antar att ditt hus inte är ett kataloghus, så kan det gå åt lite tid för elektrikern att klura ut hur dragningarna skulle göras också. Så du borde kanske förväntat dig 150 - 200 timmar (skaffa fler uppfattningar om vad det borde ta, jag är alltid tidsoptimist). Med det i bakhuvudet så borde du kunna få elektrikern att förklara vad som har tagit extra mycket tid hos dig.
ok.. materialen som specats verkar ok och är överlag inte överprissatt vad verkar så där har jag inga invändningar. som sagt det är timmarna som jag tycker verkar väldigt många i jämförelse med vad som anses vara standard... vad nu det är.
Hade en uppskattad kostnad från firman på installationen skulle kosta runt 70.000, och då räknade jag med att i så fall landar det nog på ca 100.000, pessimist som man är, eller kanske realist. Som vi fakturerats nu så ligger slutnotan på uppemot 145.000 och det känns rätt långt ifrån den initiala muntliga uppskattningen. Dum som man är så litade man ju på vad som sägs här, att löpande alltid blir billigast i slutänden jämfört fast pris, vilket vi förmodligen kunnat få för runt 90-100 papp... vissa lärdomar är dyrare än andra.
Hade en uppskattad kostnad från firman på installationen skulle kosta runt 70.000, och då räknade jag med att i så fall landar det nog på ca 100.000, pessimist som man är, eller kanske realist. Som vi fakturerats nu så ligger slutnotan på uppemot 145.000 och det känns rätt långt ifrån den initiala muntliga uppskattningen. Dum som man är så litade man ju på vad som sägs här, att löpande alltid blir billigast i slutänden jämfört fast pris, vilket vi förmodligen kunnat få för runt 90-100 papp... vissa lärdomar är dyrare än andra.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Nu börjar det mer handla om en juridikfråga som du kanske får fler svar på i det delforumet. Men om du har fått en uppskattning, så tror jag att de måste hålla den med max 15% extra kostnader.
Har precis bunkrat upp med 1100m FK för ett tillbygge på 90m² i 2 plan till en villa och inget lull-lull där heller, men jag har en svag aning om det inte räcker ändå, så dina 2700m låter inte helt orimligt. Iofs är meterpriset väl tilltaget tycker jag nog, det går att handla 100m för 169:- på t.ex. Jem&Fix (kanske inte lika smidig som den bästa kvalitéts-FK'n, men för övrigt fullt jämförbar)
Redigerat:
4,5 veckors arbete för 2 man. Eller 2v. för 4 man. Verkar inte som dom har för bråttom. Det kan vara rimligt, beror på hur huset ser ut. (spårning i väggar mm.)
I övrigt låter materialet inte speciellt konstigt. Lättast är att fråga elfirman varför det tagit så lång tid.
I övrigt låter materialet inte speciellt konstigt. Lättast är att fråga elfirman varför det tagit så lång tid.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
sen är det rätt vanligt det tillkommer tillägg i installationen
vet du om du lagt till mkt under tiden? fler uttag. fler element m.m
hade du ritning å han räknat efter det?
så de var `fast pris´ eller var det bara en uppskattning det pris du fick?
vet du om du lagt till mkt under tiden? fler uttag. fler element m.m
hade du ritning å han räknat efter det?
så de var `fast pris´ eller var det bara en uppskattning det pris du fick?
Det var inget fast pris på 70.000 som uppgavs utan det var tyvärr bara en uppskattning. Nätverkfinns men bara i form VP-rör med Cat5E i och uttagen på väggarna, inga paneler, routers och dylikt monterat ännu och ej heller fakturerat för heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Men var nätverket med i den ursprungliga uppskattningen?
Även en uppskattning gäller, hantverkaren får inte överskrida uppskattningen med mer än 15%. Såvida inte du kommer med ändringar efter att uppskattningen är gjord.
Som konsument så sitter du i en bra sits, om elektrikern har givit dig en kostnadsuppskattning så gäller din uppfattning om priset såvida inte elektrikern kan bevisa att han meddelat dig om att dte komeer att bli dyrare, du har tolkningsföreträde.
Även en uppskattning gäller, hantverkaren får inte överskrida uppskattningen med mer än 15%. Såvida inte du kommer med ändringar efter att uppskattningen är gjord.
Som konsument så sitter du i en bra sits, om elektrikern har givit dig en kostnadsuppskattning så gäller din uppfattning om priset såvida inte elektrikern kan bevisa att han meddelat dig om att dte komeer att bli dyrare, du har tolkningsföreträde.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Be helt enkelt om en specifikation på var de "extra" timmarna ligger. Vad är det som kostat 70.000 extra? Det är ju pengar motsvarande en komplett elinstalltion i en mindre villa så det borde de kunna specificera upp.
Att du vill veta vad du betalat för kan ju knappast elfirman tycka är konstigt. När du sedan vet det kan du ju börja diskutera.
Att du vill veta vad du betalat för kan ju knappast elfirman tycka är konstigt. När du sedan vet det kan du ju börja diskutera.
Klicka här för att svara