Svara Nytt ämne
  1. 2009-03-23 18:24
    Svara | #1

Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: maj 2008
    Västerbotten
    4 809 inlägg
    Gillad 85 gånger
    17 bilder

Förimpedans

Är de någon som har koll på vad förimpedansen i inkommande i en villa bör vara? Alltså om det finns några gränsvärden på när det är ok? Man mäter ju förimpedansen då och då, men har egentligen ingen koll på var gränsen går då förimpedansen är för hög? Finns det några riktlinjer hos kraftbolagen?

Jag mätte idag i en villa och fick då 250mOhm

Jag borde väl egentligen fråga mitt kraftbolag istället, men är ju roligare att fråga här
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-03-23 18:54
    Svara | #2

Forumgud Medlem: feb 2008
    Jönköping
    3 473 inlägg
    Gillad 626 gånger
    45 bilder
    Den är ju för hög först då du inte kan uppfylla utlösningsvillkoret i din installations sämsta punkt.
    Det är alltså helt beroende på den aktuella anläggningens förhållanden.

Ditt uppmätta värde var ju utmärkt lågt för en villa, själv ser jag allt från 100mΩ - 1200mΩ som normalt i liknande fall.
    Ja inte med någon direkt invändning mot låga värden vill säga.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-03-23 19:16
    Svara | #3

Vid drygt 2Ω (totalt inkl. gruppledning) går gränsen för en C10 dvärgbrytare.

4. 2009-03-23 23:10
    Svara | #4

electrocuteds avatar
    Forumgud Medlem: jan 2008
    älvsborg
    2 397 inlägg
    Gillad 27 gånger
    56 bilder
    jag har 0.519ohm, och inte blinkar det så värst mycket i ljuset om jag startar 5.5-hästars vedkapen.

5. 2009-03-24 09:39
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: jun 2008
    32 år
    Värmland
    1 405 inlägg
    Gillad 15 gånger
    20 bilder
    Ju mer man vet desto bättre, så även om jag nog aldrig kommer behöva veta detta är jag ändå fundersam på hur man gör en sådan mätning...

6. 2009-03-24 15:32
    Svara | #6

Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: maj 2008
    Västerbotten
    4 809 inlägg
    Gillad 85 gånger
    17 bilder
    Bjurran: Man har ett speciellt instrument som man har vid el-besiktningar.. tex Eurotester

7. 2009-03-24 17:24
    Svara | #7

pefos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Bjurran skrev Visa original
    Ju mer man vet desto bättre, så även om jag nog aldrig kommer behöva veta detta är jag ändå fundersam på hur man gör en sådan mätning...
    Enkelt beskrivet så belastar man matningen och mäter spänningsförändringen. Ungefär som när man mäter på en tvåpol för att fastställa innehållet.

8. 2009-03-24 17:38
    Svara | #8

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    8 234 inlägg
    Gillad 1 269 gånger
    118 bilder
    Nån som vet om en jordslutningsimpedansmeter (heter den så?) försöker simulera nån elak belastning? Dessutom mäter den väl impedansen för kabeln vid dess aktuella temperatur? Impedansen kan ju va dubbelt så hög vid 70 grader! Dvs, hur bör man använda det värde man läser av? Om man mäter kortslutningsströmmen i ett uttag i huset så är ju ett antal kablar av olika dimension och längd inblandade.

9. 2009-03-24 17:58
    Svara | #9

Forumgud Medlem: okt 2008
    Skåne
    1 994 inlägg
    Gillad 117 gånger
    1 bilder
    Steg för steg enligt nya standarden:
    http://www.voltimum.se/news/1405/inf...skontroll.html

10. 2009-03-24 20:29

Jönköping
    3 473 inlägg
    Gillad 626 gånger
    45 bilder
    Bo.Siltberg skrev Visa original
    Nån som vet om en jordslutningsimpedansmeter (heter den så?) försöker simulera nån elak belastning?
    Det instrument jag brukar använda är inte elakare än att ett motstånd på 10Ω kopplas in under en halvperiod och sedan en kort tid senare under en halvperiod i motfas.

Dessutom mäter den väl impedansen för kabeln vid dess aktuella temperatur? Impedansen kan ju va dubbelt så hög vid 70 grader! Dvs, hur bör man använda det värde man läser av?
    Man får värdet vid aktuell temperatur ja, vill man krångla med kompensation får man göra det manuellt.

Om man mäter kortslutningsströmmen i ett uttag i huset så är ju ett antal kablar av olika dimension och längd inblandade.
    Det är ju precis vad man önskar, dvs resulterande impedans i mätpunkten.

11. 2009-03-24 20:53

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    8 234 inlägg
    Gillad 1 269 gånger
    118 bilder
    GK100 skrev Visa original
    Det är ju precis vad man önskar, dvs resulterande impedans i mätpunkten.
    Vid aktuell temperatur ja. Man behöver alltså inte räkna om detta värde till 70 graders ledartemp? Vid 70 grader kanske man inte uppfyller utlösningsvillkoret längre?

12. 2009-03-24 21:04

Man kanske inte bör ha anläggningar med så liten tolerans, det brukar vara en bra ide att ha goda marginaler. Man har ju rätt stora möjligheter att anpassa en anläggning.

13. 2009-03-24 21:25

Jönköping
    3 473 inlägg
    Gillad 626 gånger
    45 bilder
    Vill man vara riktigt duktig använder man schablonmässigt resistansökningsfaktorn 1.25.

Vill man vara ännu duktigare får man själv beräkna resistansökningsfaktorn efter verkliga data,
    men det behövs absolut inte här i Byggahus.

Som elmont säger ska man väl ha lite marginaler.

14. 2009-03-24 21:38

Senior medlem Medlem: jun 2008
    32 år
    Värmland
    1 405 inlägg
    Gillad 15 gånger
    20 bilder
    Tack för era svar. Alltid kul att lära sig lite nytt...

15. 2009-03-26 13:42

MickeMs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    38 år
    Skåne
    376 inlägg

1 bilder
    Rrrrr skrev Visa original
    Är de någon som har koll på vad förimpedansen i inkommande i en villa bör vara? Alltså om det finns några gränsvärden på när det är ok? Man mäter ju förimpedansen då och då, men har egentligen ingen koll på var gränsen går då förimpedansen är för hög? Finns det några riktlinjer hos kraftbolagen?

Jag mätte idag i en villa och fick då 250mOhm

Jag borde väl egentligen fråga mitt kraftbolag istället, men är ju roligare att fråga här
    Inte vad jag känner till, än så länge finns det bara riktlinjer för spännningsfall. Ett av de stora bolagen har en riktlinje på gång.
    Paragrafryttare, Behörighet AB, Elkraftingenjör

Liknande ämnen