Jag mätte inkommande ledning till min central med en Fluke 1652.
Jag har 0.30-0.31 Ohm.
Jag var nyfiken på hur den gör för att mäta, så jag satte en strömtång kopplad till ett oscilloscope på den ena mät-ledaren. Det blev en fin sinusformad halvperiod med en topp på 15A när jag mätte i ett uttag som gav mätvärdet 0.98 Ohm.
Mätningen verkar alltså ske genom att lasta med ca 20 Ohm under en halvperiod,
och registrera hur mycket spänningen sjunker.
/Hasse
Jag har 0.30-0.31 Ohm.
Jag var nyfiken på hur den gör för att mäta, så jag satte en strömtång kopplad till ett oscilloscope på den ena mät-ledaren. Det blev en fin sinusformad halvperiod med en topp på 15A när jag mätte i ett uttag som gav mätvärdet 0.98 Ohm.
Mätningen verkar alltså ske genom att lasta med ca 20 Ohm under en halvperiod,
och registrera hur mycket spänningen sjunker.
/Hasse
Det har ibland hänt att man har fått ta till lite mer eller mindre vetenskapliga metoder för att få fram Zför t.ex. med en 2kW elgrill, en lite bättre tångamp.meter + DVM och miniräknare, men det funkade också (bäst funkar det när nätet är "lugnt") och visade sig vara inom 4% felmarginal från nätägarens värden.
Kanske går att få den certifierad av SAQ? 
Usch vad OT det blir ...
SAQ ????
????
SAQ
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
* SAQ is the callsign of the VLF transmitter Grimeton
* SAQ is an acronym for Société des alcools du Québec, the provincial liquor monopoly in Quebec, Canada
* SAQ is an abbreviation for The Skeptic's Annotated Qur'an
* SAQ is the registered trade mark of Speed, Agility & Quickness International Limited of the United Kingdom (www.saqinternational.com)
* SAQ is an abbreviation for Supplementary Application Questionnaire, an additional form students applying to the University of Cambridge must complete
SAQ ????
SAQ
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
* SAQ is the callsign of the VLF transmitter Grimeton
* SAQ is an acronym for Société des alcools du Québec, the provincial liquor monopoly in Quebec, Canada
* SAQ is an abbreviation for The Skeptic's Annotated Qur'an
* SAQ is the registered trade mark of Speed, Agility & Quickness International Limited of the United Kingdom (www.saqinternational.com)
* SAQ is an abbreviation for Supplementary Application Questionnaire, an additional form students applying to the University of Cambridge must complete
F´låt, Inspecta heter dom ju numera.