Har ett infällt teleuttag ovan diskbänk som jag är bra sugen på att bli kvitt när jag nu ska kakla om köket.
Frågan är då för att uttagen som sitter efter i detta uttag i huset skall fungera hur jag bäst gör.
Vad tycker ni om skarvklämmor generellt.?
Löda ihop tamparna enligt seriekopplingen som krävs för funktion i övriga uttag.?

Kommer alltså ha en skarv hur det än blir bakom kakelväggen i köket och frågan är hur jag gör denna skarv bäst.

Väldigt lite ström i telekabeln, och frågan är hur väl vanligt lödtenn leder strömmen. Går och lurar på om jag inte ska löda ihop tamparna och sen isolera med krympslang över detta.
Hur låter detta i den kunniges öron.?
Finns det då speciellt lödtenn att använda till detta eller funkar det med vanligt lödtenn.

Tacksam för lite brainstormande förslag och ideér.
 
Ja elektriskt funkar det med lödtenn, och jag tror inte att det finns ngt. olämpligt lödtenn på marknaden numera.

Men det är inte så lyckat att kakla över en dosa med en skarv i. Om tråden behöver bytas någon gång i framtiden så kan det bli omöjligt att komma igenom dosan. I så fall bättre att öppna upp lämpligt stort hål i väggen, ta bort dosan och skarva ihop rören.

I det läget så bör man kanske passa på att byta kabeln också så att du inte får en skarv i röret. På en teleledning så är det kanske inte direkt ett brott att skarva så. Hade det varit el så hade det varit förbjudet.
 
Var nog lite odydlig förstår jag nu. När jag river det gamla kaklet kommer nog det mesta av gipsväggen bakom följa med.
Så tanken är redan att byta ut gipsvägg över diskbänk och då inte montera tillbaka själva teledosan utan skarva och isolera kablar som sedan hamnar bakom den nya gipsväggen.
Mörtögon var något nytt för mig men supertips när jag kollar bifogad länk. Såna får det bli och kan man tänka sig att jag har clas ohlsson bara 10 min bort:)
 
Vad är det som hindrar dig att dra en ny kabel mellan föregående jack och nästa?
 
f91jsw skrev:
Vad är det som hindrar dig att dra en ny kabel mellan föregående jack och nästa?
Hade jag gjort, samt skarva ihop rören med rätt böjradie...
 
Instämmer. Inte skarva i vägg utan dra om det mellan dosorna på rätt sätt från början så slipper du ett H-E den dagen det börjar glappa. Gör man en "ful" lösning så är det inte frågan om utan när det strular ....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.